kulthírek

  • Narancs
  • 2006. április 13.

Trafik

kulthírek

KÍNÁBAN A STONES Sanghajban adta pályafutása első kínai koncertjét a Rolling Stones: kétórás műsorukban nem szerepelt az az öt szám, amelyek elhagyására kérték őket. Hírügynökségi jelentések szerint a Brown Sugar, a Honky Tonk Women, a Beast of Burden, a Let's Spend the Night Together és a Rough Justice esett áldozatul a cenzúrának. Sajtótájékoztatóján ezzel és a magas jegyárakkal kapcsolatban Mick Jagger örömét fejezte ki, hogy a kulturális minisztérium őrködik a külföldről hazatért bankárok és barátnőik erkölcsei felett.

TITANIC A nemzetközi zsűri döntése értelmében az orosz Ilja Krzsanovszkij filmje, a 4 nyerte a Titanic Budapest Nemzetközi Filmfesztivál első ízben kiosztott, nyolcezer euróval dotált Hullámtörők-díját, Görömbei Luca iparművész munkáját, a közönség kedvencének pedig az amerikai Miranda July alkotása, a Te meg én és minden ismerősünk bizonyult.

KAMERA HUNGÁRIA A TV 2 Megasztárjának végső döntőadása nyerte az élő, szórakoztató műsorok kategóriájának díját a Kamera Hungária televíziós versenyen, a csatorna másik produkciója, az Áll az alku pedig a legkedveltebb műsor, vezetője, Gundel Takács Gábor a legkedveltebb tévészemélyiség közönségdíját kapta. Alkotóközösségként vehetett át díjat az RTL Klub XXI. század című műsorának szerkesztősége. Tematikus magazin, illetve műsorarculat kategóriában két díjjal jutalmazták a Magyar Televízióban futó Dob + Basszust, melynek szerkesztője, Lévai Balázs az interjúkategóriát is megnyerte a Bestseller Esterházy Pétert bemutató adásával. Az összes díjazott a www.mediahungaria.hu honlapon található.

DAN BROWN TISZTA Egy londoni bíróság fölmentette a szerzői jogsértés vádja alól Dan Brownt és kiadóját, a Random House-t: a Da Vinci-kód szerzőjét Michael Baigent és Richard Leigh vádolta meg azzal, hogy 1982-ben publikált The Holy Blood and the Holy Grail című történelmi kötetük alapján született az utóbbi évek egyik legnagyobb bestsellere. A Da Vinci-kód eddig 40 millió fölötti példányszámban kelt el, filmváltozatának premierje májusra várható.

TÛZRAKTÉR Régi helyén, az egykori orvosi műszergyár épületében (IX., Tűzoltó u. 54-56.), de új néven, a 2005 tavaszától tavaly októberig használt Tűzraktár helyett immár Tűzraktérként, egy ingyenes bulival nyílt meg a város egyik feljövőben lévő kulturális találkahelye. Miként az honlapjukon (www.tuzrakter.hu) olvasható, "a Tűzraktér kollektívájában számos művészeti ág és kreatív iparág képviselteti magát, ezek együttműködése során sajátosan új, intermediális művészeti formák jönnek létre. A Tűzraktér művészeti ágának résztvevői táncművészek, színházi csoportok, zenészek, képzőművészek, építészek, designerek. A médiaágat egy rádió, egy folyóirat, zenei stúdió, mozi és médialabor képviseli. A kutatórészleg a kortárs városi kultúrák kutatásával foglalkozik."

GYÁSZ 65 éves korában, szívroham következtében elhunyt Gene Pitney: az amerikai énekest brit turnéja közepette, cardiffi hotelszobájában, koncertje után érte a halál. A 60-as évek egyik tinibálványaként olyan slágereket énekelt, mint a 24 Hours From Tulsa vagy az Only Love Can Break The Heart, de maga is írt dalokat, a Ricky Nelson által sikerre vitt Hello Mary Lou például az ő szerzeménye. A 80-as években Marc Almond oldalán tért vissza a reflektorfénybe, amikor a Something's Gotten Hold Of My Heart listavezető lett Angliában.

BECKETT 100 ÉVE Nagyszabású eseménysorozattal ünnepli Dublin Samuel Beckett (1906-1989) születésének centenáriumát: áprilisban színielőadások, filmvetítések, kiállítások és egyéb rendezvények sokasága jelzi, hogy Írország a magáénak vallja a 20. századi abszurd irodalom egyik - franciául is alkotó - nagyságát. A látványos startról az amerikai Jenny Holzer fényshow-ja gondoskodott, kormányzati támogatással Beckett-DVD-ket kaptak az iskolák, a Nemzeti Fotóarchívumban Beckett fotográfus barátja, John Minihan felvételeit mutatják be az íróról és darabjainak előadásairól. Mindez nem volna teljes Bono nélkül: az énekes - aki megajándékozta az írót a U2 The Unforgettable Fire című 1985-ös albumával - a fesztivál nyitóestjén elmondta: rajong Beckettért, s noha nem mindig érti, még ezt a nemértést is élvezi.

ONLINE NR.1 Poptörténelmi pillanat: az amerikai Gnarls Barkley, azaz a producer Danger Mouse (sz. Brian Burton) és a hiphopművész Cee-Lo duójának Crazy című száma az első olyan dal, amely kizárólag az internetes letöltések alapján került a brit kislemezlista első helyére. Korábban csak akkor vették számításba az online eladási adatokat, ha már a boltokban is kapni lehetett a hanghordozót, az új szabály viszont már akkor is lehetővé teszi a letöltések számításba vételét, ha az internetes megjelenést követő héten kerül a lemez a boltokba. E lehetőséggel élt a rádiós reklámként népszerűvé vált és több mint harmincezerszer letöltött Crazy.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)