kulthírek

  • Narancs
  • 2006. augusztus 3.

Trafik

kulthírek

GYÁSZ 86 éves korában elhunyt Zenthe Ferenc. A Kossuth-díjas színművész 1952 óta volt a Madách Színház társulatának tagja, tavaly, az elhunyt Bessenyei Ferenc helyére őt választották a Nemzet Színészei közé. (Nekrológunkat a 47. oldalon olvashatják.)

EGY KIRCHNER VISSZA A berlini Brücke Museum visszaszolgáltatta Ernst Ludwig Kirchner Berliner Strassenszene című, több mint 12 millió dollár értékűre becsült, 1913-as festményét annak a zsidó családnak, amely a világháború előtt kénytelen volt azt átadni a náciknak. Berlin városa 1980-ban, "jóhiszeműen" vásárolta meg a képet a frankfurti Staedel Museumtól.

DA VINCI-KÓD: IRÁNBAN BETILTVA Hívő keresztények írásos tiltakozásának eleget téve a teheráni kulturális minisztérium visszavonta A Da Vinci-kód megjelentetésére kiadott engedélyt: Dan Brown regénye a nyolcadik kiadásánál tart Iránban, ahol a betiltásról tudósító lap szerint már 30 ezer példány kelt el belőle. A feketepiacon persze továbbra is kapható a könyv video- és DVD-változata.

A TELJES ÚTON Jack Kerouac Úton című regénye megjelenésének 50. évfordulóján, jövő szeptemberben a Viking Press kiadja a mű teljes, csonkítatlan verzióját, az eredeti, 36 méteres gépirattekercs alapján, amely jelenleg amerikai könyvtárakban és múzeumokban "turnézik". Annak idején egyes szexuális és drogos részeket kicenzúráztak a szövegből, ezeket most visszaállítják.

BÕVÜL A TATE MODERN A 2012-es olimpiára készül el a londoni Tate Modern új épülete: a nemzetközi pályázaton nyertes svájci Jacques Herzog és Pierre de Meuron által tervezett üvegépület jóvoltából csaknem megkétszereződik a képtár kiállítási tere. Az 1,8 millió látogatóra tervezett, 2000-ben megnyílt Tate Modern látogatóinak száma évi 4 millió, és a bővítést a gyűjtemény gyarapodása és a bemutatásra érdemes nemzetközi kortárs művészi teljesítmények számának növekedése is indokolja.

TWYLA THARP DYLANJE "Semmi tehetségem a hízelgéshez, de Twyla művészete letaglóz" - nyilatkozta Bob Dylan annak apropóján, hogy dalai és életútja alapján Twyla Tharp musicalt írt, rendezett és koreografált The Times They Are A-Changin' címmel. A San Diegó-i közönségnek már megmutatták a darabot, amit szeptember végétől a New York-i Brooks Atkinson Theaterben játszanak. Twyla Tharpnak nem ez az első popzenei kirándulása, The Catherine Wheel című balettje zenéjét David Byrne írta, Nine Sinatra Songs címmel Frank Sinatra dalait koreografálta meg, a Billy Joel zenéjét használó Movin' Out című produkciója pedig Tony-díjat kapott.

TOTP: THE END Negyvenkét év után, szombaton lezárult egy fejezet a brit popzenében: a BBC utolsó alkalommal sugározta Top Of The Pops című heti slágerlistaműsorát. Jimmy Saville, a BBC Radio One egykori lemezlovasa, aki a legelső és most a 2204. adást vezette, a BBC honlapján úgy nyilatkozott, hogy a - stúdióbeli playbackre épülő - TOTP életének a televíziók által sugárzott videoklipek vetettek véget. Nem említette név szerint, de a kegyelemdöfést a Music TV és a nyomában indult többi zenei csatorna, valamint a zenék letöltését lehetővé tevő internet adta a program modernizálásával sikertelenül próbálkozó és hajdani jelentőségét elvesztett Top Of The Popsnak.

NÁCIK SZOBRÁSZA? Németországban vitát kavart, hogy Schwerin városában, a Schleswig-Holstein Haus termeiben átfogó kiállítást rendeztek Arno Breker életművéből: az 1991-ben, 90 éves korában elhunyt szobrász pályájára sötét árnyékot vet, hogy a hitleri korszak ünnepelt és sokat foglalkoztatott szobrásza volt. A náci pártba ugyan nem lépett be, de számos állami megbízást kapott, s 1942-ben ki is állított a megszállt Párizsban. Illusztrációnkon látható Párt illetve Hadsereg című ikerfigurái fogadták a birodalmi kancelláriára érkezőket, s az ő neoklasszikus szobraival díszítették a berlini olimpiai stadiont. Csaknem minden szobra túlélte a háborút, utána viszont a legtöbbjét elpusztították a szövetségesek. A mostani kiállítás hetven darabja pályája mindhárom korszakát reprezentálja: a görög-római hagyományból táplálkozó, finomabb, korai daraboktól a náci korszak izomemberein keresztül a háború utáni, személyesebb, elsősorban portrékban materializálódó művekig. Megmintázta Jean Cocteau-t és Salvador Dalít, akikkel jó kapcsolatot ápolt (másik képünkön Wagner feje és a szobrász). Az október 22-ig látható kiállítás megren-dezése ellen számos művész és galériás tiltakozott, a rendezők célja azonban nem a szerecsenmosdatás, hanem diskurzus kezdeményezése (egyébként tavalyról halasztották mostanra, mert nem akartak olyan látszatot kelteni, mintha provokatív céllal a háború befejeződésének 60. évfordulójára időzítették volna). Hozzászólt a vitához Günter Grass is: a Nobel-díjas író szerint a kiállítás hozzájárulhat a német történelem feldolgozásához; a berlini művészeti akadémia elnöke, Klaus Staeck viszont attól tart, hogy a kiállítás Breker rehabilitációjához vezet majd. Arno Brekernek egyébként 1985 óta múzeuma is van, Köln kö-zelében, a Nörvenich-kastélyban.

HIBAIGAZÍTÁS: CSAK KÉTSZER HALSZ MEG Fatális hiba csúszott be múlt heti számunkba: azt híreszteltük, hogy meghalt Ed McBain, holott emlékeznünk kellett volna, hogy ez pont egy éve történt, ráadásul 2005. július 14-i számunkban közöltük is a gyászhírt. Gondatlanságból elkövetett gyilkosság - nincs rá mentség. Szigorú bíránk, az olvasó természetesen joggal kérdezheti, hogyan történhetett meg ez. Nos, a tényállás a következő. Internetes bóklászásunk során illusztris holttestbe botlottunk: Mickey Spillane volt az, s rögtön mellette egy forró nyom, közvetlen kapcsolat, Ed McBain holttestéhez. Minő véletlen egybeesése a sorsnak, hogy két nagyszerű krimiíró is elhunyt júliusban, gondoltuk, és szemünk átsiklott a másik haláleset tavalyi dátumán. Enyhítő körülménynek sovány, de megpróbáljuk a hőségre kenni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.