kulthírek

  • .
  • 2007. június 7.

Trafik

kulthírek

NARANCSOS KÖNYVEK A 78. Ünnepi Könyvhét ugyan vasárnap véget ért, de ez nem ok arra, hogy ne vásároljunk könyvet, illetve hogy ne ajánljunk figyelmükbe egykori vagy jelenlegi narancsos szerzők által írott, frissen megjelent köteteket. Nádasdy Ádám (Az az íz) és Tandori Dezső - mint a (legszebb versei) cím is mutatja - versekkel, Bán Zoltán András (Susánka és Selyempina), Németh Gábor (A tejszínről) és megint csak Tandori Dezső (Bűnös-szent lófogadás) prózával, György Péter (A hely szelleme), Bozóki András (Ars politica) és ugyanő Sükösd Miklós társaságában (Anarchodemokraták) tanulmányokkal jelentkezett, Időnk Eörsivel címmel pedig egy Eörsi-Ginsberg DVD-vel teljes kötet emlékezik lapunk egykori főmunkatársára.

ÁTPROGRAMOZOTT RÁDIÓ Hétfőtől új műsorstruktúra szerint, a rádióhallgatási szokásokhoz remélhetőleg jobban igazodó időbeosztással, de a megszokotthoz hasonló tartalmakkal és korszerűbb hangzásvilággal szól a Kossuth Rádió. Megújult a Petőfi is: a "Nagyon zene" szlogen jegyében, változatos és igényes kínálattal, s itt is sávos szerkezetben igyekeznek célba venni a 18-39 éves korosztályt. A műsorkészítők sorában ott találni dj Palotait, s a változás szándékának komolyságát jelzi a rádió honlapján található - egyébként nem közzétett szempontok szerint összeállított - 50-es lista is; íme az élcsoport: 1. Rajzszöggel középre (30Y), 2. You Know I'm No Good (Amy Winehouse/Ghostface Killah), 3. Monster (Automatic), 4. Girlfriend (Avril Lavigne), 5. Loser (Beck).

DÍJ Az Artus, Goda Gábor társulata által bemutatott Sztélé című előadás nyerte Veszprémben A Tánc Fesztiválja - X. Országos és Nemzetközi Kortárs Összművészeti Találkozó fesztiváldíját. Tavaly ugyanitt, Don Quijote Mauzóleum című előadásával ugyanez a társulat nyerte a fődíjat.

GRUPPE 47: 60 ÉVE Mi maradt meg a Gruppe 47-ből? Milyen szerepet játszanak ma az írástudók a politikában és a társadalomban? - ilyen kérdések végiggondolása céljából ül le június 15-én, a Berliner Ensemble pódiumbeszélgetésére Günter Grass, Martin Walser és Joachim Kaiser. A találkozó némileg előrehozott apropóját az adja, hogy hatvan éve, 1947 szeptemberében, Ilse Schneider-Lengyel írónő lakásán alapította meg Hans Werner Richter, Alfred Andersch és Walter Kolbenhoff a Gruppe 47 elnevezésű csoportot az Andersch és Kolbenhoff által 1946-ban elindított, majd az amerikai hatóság által visszavont lapengedély miatt kimúlt irodalmi lap, a müncheni Der Ruf nyomdokán. A következő két évtized során a második világháború után újjáéledő német társadalom egyik fontos intellektuális fórumaként működő Gruppe 47 irodalmon is túlmutató diskurzusába az említetteken kívül olyan szépírók és kritikusok kapcsolódtak be, mint Hans Magnus Enzensberger, Peter Handke, Heinrich Böll, Erich Kästner, Siegfried Lenz, Paul Celan, Alexander Kluge, Marcel Reich-Ranicki, Peter Weiss, Walter Jens, Hellmuth Karasek és a magyar származású Ivan Nagel. A Gruppe 47 tagjainak műveiből 1964-ben Özönvíz után címmel jelentetett meg válogatást az Európa.

ARANY OROSZLÁNOK Június 10-én nyílik az 52. Velencei Biennále. Miközben a látogatók november 21-ig akár azon is töprenghetnek, hogy a központi kiállításokon és a hetvenhét nemzeti pavilonban bemutatottak mennyire húzhatók rá a megadott témára (Gondolkozz az érzékeiddel - Érezz a szellemeddel), a képzőművészeten kívül öt másik nagyszabású esemény is várja őket: június 14-30. között a Kortárs Táncfesztivál, július 18-29. között a Nemzetközi Színházi Fesztivál, augusztus 29.-szeptember 8. között a Filmfesztivál, október 4-13. között pedig a Kortárszenei Nemzetközi Fesztivál. Hogy melyik nemzeti pavilont találja majd legjobbnak a zsűri, az a nyitány előtt még nem tudható, az életműdíjas művészek nevét azonban előre nyilvánosságra hozták. Arany Oroszlánnal jutalmazzák a kortárs afrikai fotó egyik mesterét: a mindmáig Mali fővárosában, Bamakóban élő, s külföldön csak a 90-es évek közepe óta kiállító, 72 éves Malick Sidibé portré- és életképkészítőként egyaránt alapvetően hozzájárult az elmúlt fél évtized ottani változásainak megörökítéséhez. Õ az első afrikai, aki ebben az elismerésben részesül. A másik kitüntetett a kortárs mozgásszínház egyik leginnovatívabb egyénisége, Pina Bausch német táncos és koreográfus.

GYÁSZ 82 éves korában elhunyt Darvas Iván: megemlékezésünk a kétszeres Kossuth-díjas színészről a 31. oldalon.

Meghalt Veszelinov András, a Madách Színház zenész-színésze. Pályáját a beatkorszakban, az Atlantisz, majd a Metro dobosaként kezdte. A 70-es évek elején a hazai dzsessz-rock meghatározó zenekara, a Syrius klasszikus felállásában játszott, 1976-tól az Apostol együttesben, majd Hofi Géza kísérőzenekarában, vele került aztán a 80-as években a színházba. 62 éves volt.

HIRST GYÉMÁNTKOPONYÁJA Egy éve (Magyar Narancs, 2006. június 1.) hírt adtunk róla, hogy dolgoznak rajta, mostanra elkészült minden idők legdrágább kortárs alkotása: Damien Hirst 14 millió font költséggel, 8601 darab gyémánttal boríttatta egy 35 éves korában elhunyt, 18. századi európai férfi koponyáját. A 41 éves brit művész Charles Saatchi műgyűjtő által finanszírozott For The Love Of God című műve a londoni White Cube galériában látható július 7-ig. Ára 50 millió font.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.