kulthírek

  • .
  • 2009. február 5.

Trafik

GREENAWAY, YONDERBOI A magyar film száz évét feldolgozó produkcióra készül Peter Greenaway és Yonderboi: az angol-magyar vj-dj páros audiovizuális kompozícióját a berlini Collegium Hungaricumban, a Berlinale idején, a Cinema Total Second Edition című rendezvénysorozat keretében mutatják be. BENJAMIN BUTTON: PLÁGIUMVÁD Plágiumeljárást indított a 13 kategóriában Oscar-díjra jelölt Benjamin Button különös élete ellen a római Adriana Pichini: szerinte a David Fincher-film forgatókönyve - melyet egy 1921-es F. Scott Fitzgerald-elbeszélés ihletett - egy általa 1994-ben írt történeten alapul.
Az Il ritorno di Arthur all'innocenzát az olasz szerzői jogi hatóságnál szabályosan regisztrálták, s járt amerikai kiadóknál is, noha meg nem jelent.

BEUGRÓ A TRAINSPOTTINGBA Skagboys címmel írja a Trainspotting előzményét Irvine Welsh. Az 1984 körül játszódó történet még csak alkalmi drogos hőseinek egyike, aki a film alapjául szolgáló eredeti regényben nem szerepelt, annak a nevét viseli majd, aki a legtöbb pénzt kínálja a halhatatlanná válás e módjáért. A Love in Action jótékony szervezet május 7-én Edinburghben esedékes árverésének bevételét indiai gyermekek segélyezésére fordítják.

HEMINGWAYT KUTATNI Digitalizálás után elektronikus formában az amerikai kutatók rendelkezésére bocsátja Kuba a Hemingway házában talált több mint háromezer dokumentumot. Ha ismeretlen művek nem is, de az író Kubában töltött két évtizedével kapcsolatos anyagok bőséggel akadnak közöttük.

SPANYOL FILMDÍJ Tarolt a Goya nevét viselő spanyol filmdíj átadásán az Opus Dei katolikus szervezet befolyásával foglalkozó Camino: ez a legjobb film, Javier Fesser a ~ rendező, Carme Elias a ~ női főszereplő, Jordi Dauder a ~ férfi epizodista. A ~ férfi alakítást Benicio del Toro nyújtotta (Che, el argentino), a ~ női epizodistának Penélope Cruzt választották (Vicky Cristina Barcelona).

FILMSTAT 2008 Lapzártánk után ért véget a 40. Magyar Filmszemle, így a zsűrik értékítéletének közlése helyett ezúttal "csak" a nagyközönség pénztári szavazatának eredményét hirdethetjük ki. A Nemzeti Filmirodában készült (egyes forgalmazók hiányos adatközlése miatt még nem egészen teljes) kimutatás szerint 2008-ban összesen 10,17 millió néző vásárolt jegyet 9,8 milliárd forintért, ennek kb. tizedét hozták magyar filmek: 1,04 millió nézőt és 815 millió forintot. 2007-hez képest ez visszaesés, akkor 1,47 millióan ültek be magyar filmre, s erre 927 millió forintot áldoztak.

A legnépszerűbb filmek sorát a Mamma Mia vezeti: 768 ezren látták, az utána következő Madagascar 2-t 410 ezren, a harmadik Kungfu Pandát 309 ezren; mindhármat a UIP-Dunafilm forgalmazta. Nem sokkal maradt ki a Top 10-ből a február óta, 33 kópiával 201 ezer nézőt vonzó 9 és fél randi, és a december 18-án, 40 kópiával bemutatott Valami Amerika 2, melyet 180 ezren láttak az év végéig - kevesebb mint két hét alatt -, s azóta 300 ezer fölé nőtt a nézőszáma. Természetesen ezek állnak a tavalyi magyar premierek listájának élén is, mindkettőt a Budapestfilm forgalmazta, akárcsak a 28 kópiával útnak indult Kalandorokat. Íme a hazai mérleg:

1. Sas Tamás: 9 és fél randi

201 ezer néző, 184 M Ft (februári bemutató)

2. Herendi Gábor: Valami Amerika 2

180 ezer néző, 193 M Ft (december)

3. Paczolay Béla: Kalandorok

80 ezer néző, 65 M Ft (január)

4. Goda Krisztina: Kaméleon

74 ezer néző, 77 M Ft (december)

5. Gát György-Uzsák János: Kis Vuk

62 ezer néző, 39 M Ft (április)

6. Sipos József: Eszter hagyatéka

58 ezer néző, 44 M Ft (április)

7. Tímár Péter: Casting minden

51 ezer néző, 38 M Ft (január)

8. Gigor Attila: A nyomozó

34 ezer néző, 27 M Ft (október)

9. Szőke András: Bakkermann

28 ezer néző, 19 M Ft (április)

10. Till Attila: Pánik

27 ezer néző, 20 M Ft (március)

11. Mundruczó Kornél: Delta

21 ezer néző, 14 M Ft (szeptember)

12. Bacsó Péter: Majdnem szűz

20 ezer néző, 9 M Ft (március)

A többi alkotás közül csak a Nyugalom lépte át a tízezres nézőszámot, 13 ezren látták, a Parát kerek 10 ezren, A londoni férfit 7 ezren. A 6 ezret ostromolta az Életek éneke, 4 ezer fölé került a Tabló, valamivel 4 ezer alá a Marió, a varázsló. Fölülről súrolja a 3 ezret a Másik bolygó, alulról pedig a Bahrtalo! (Jó szerencsét!), 2600 nézőt vonzott a Lassú tükör, a sor végén pedig Galler András munkája, a novemberben, mindössze három kópiával indult Jack Jack - Az igazi Rocksztár szomorkodik, 1416 fizető nézővel (Mester Tamást ábrázoló képünk ebből való).

ELHUNYT JOHN UPDIKE 76 éves korában torokrák következtében elhunyt John Updike: a világháború utáni amerikai próza legtöbb szakmai elismeréssel övezett és legolvasottabb szerzőinek egyike a Harvardot elvégezvén a New Yorkerben könyvkritikákat írt, mielőtt 1958-ban költőként (The Carpentered Hen), majd '59-ben novellistaként (Szegényházi vásár) is bemutatkozott. Első regénye, az 1960-as Nyúlcipő kosárlabdázó főhőse, a szorongásra utaló nevet viselő Harry Angstrom (becenevén Nyúl) köré a következő három évtized során valóságos ciklus épült, de ez csak egy része Updike jórészt magyarul is olvasható kertvárosi univerzumának. A 60-as évek regényterméséből A kentaur és A farm, a 70-es évekből a Gyere hozzám feleségül, a 80-as évekből a filmen is sikeres Az eastwicki boszorkányok emelkedik ki. Legújabb elbeszéléseinek gyűjteménye My Father's Tears and Other Stories címmel idén várható. (Nekrológunkat lásd a 32-33. oldalon)

PORSCHE-MÚZEUM Stuttgartban megnyílt a Porsche múltját bemutató új múzeum: a bécsi Delugan Meissl iroda tervezte épületben mintegy 80 autó és számos kisebb kiállítási tárgy mellett helyet kapott az ipartörténeti dokumentumok ezreit őrző gyári archívum is. Ferdinand Porsche (1875-1951) mérnöki irodáját 1931-ben nyitotta meg, 1936-ban ő fejlesztette ki a Volkswagent, a nevét viselő sportkocsik sorát pedig 1948-ban indította el a Roadster 356-os. Ez látható a kép előterében, mögötte egy 1947-es Cisitalia 360, amögött pedig egy 1950-es VW Bogár.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.