kulthírek

  • .
  • 2009. február 12.

Trafik

GRAMMY: PLANT NAPJA Öt kategóriában jelölték, s mind meg is nyerte a Los Angeles-i Grammy-gálaesten Robert Plant és a vele szereplő bluegrass-énekesnő, Alison Kraus, köztük a - világszerte visszaesést mutató albumeladások ellenére is - legnagyobb presztízsű legjobb album díját: Raising Sand. A Viva La Vida jóvoltából három díjat szerzett a Coldplay, s az angol sikersorozathoz hozzájárult a legjobb új előadó díjával elismert húszéves londoni énekesnő, Adele, a Wall-E filmzenéjét szerző Peter Gabriel és az alternatív albumok között győztes In Rainbows révén a Radiohead is.
Nyolc jelölésből négy díj jött össze Lil Wayne-nek, övé a legjobb rapalbum: Tha Carter III. További nyertesek: Eagles, Bruce Springsteen, Jose Feliciano, Burnin' Spear, Bela Fleck, Natalie Cole, Al Green, Randy Brecker, Terence Blanchard, Cassandra Wilson, B. B. King, Pete Seeger, Metallica, Daft Punk, Mars Volta, They Might Be Giants, Ladysmith Black Mambaso, Blind Boys of Alabama, valamint Al Gore egykori alelnök az An Inconvenient Truth című spoken word albumáért.

DALÍ-MÚZEUM BERLINBEN A Leipziger Platzon megnyílt Salvador Dalí új múzeuma, melynek két emeletén különböző magángyűjtemények összesen mintegy háromezer Dalí-alkotásából válogatott ideiglenes kiállításokat rendeznek. Az első címe egészen egyszerűen: Dalí - Die Ausstellung.

KURTÁG: 80 A január végi cannes-i zenei vásár, a MIDEM díjainak átadásán a legjobb kortárs zenei album kategóriájában díjra jelölt három produkció között volt a Kurtág: 80 - Concertante, Zwiegespräch, Hipartita, etc. című album, de végül a BMC kiadványa előtt a finn Saariho Notes on Light, Orion, Mirage című művét jutalmazták. Kurtág György néhány nappal később, az Extremely Hungary rendezvénysorozat keretében a New York-i Carnegie Hallban, majd a washingtoni Kongresszusi Könyvtárban adott hangversenyt.

KORTÁRS, KÖZÉP-KELETI Megérkezett a Közép-Kelet kortárs képzőművészete London egyik legmenőbb, trendformáló helyszínére: a Saatchi Gallery május 6-ig nyitva tartó Unveiled: New Art From The Middle East című kiállításán palesztin, libanoni, tunéziai, iraki és legnagyobb számban iráni művészek mutatkoznak be. A hagyományos női muszlim viseletre és egyúttal a vallási előírások mögötti zárt világ megismerésére, a titkok leleplezésére utaló címnek megfelelően számos alkotás foglalkozik tradíció és modernitás viszonyával. Az illusztrációinkon látható Ghosts című installáció arctalan imádkozóit az iráni Kader Attia alufóliából készítette, a tunéziai Nadia Ayari Wshh című festményén sugdolózó nők képe a kívülről áthatolhatatlannak tetsző világ intim pillanatát rögzíti, az iráni Shadi Gadirian fotósorozata pedig különböző kultúrák attribútumait ütközteti.

BARBIE 50 ÉVES Március 9-én ünnepli 50. szülinapját Barbie baba: a 29 centiméterrel, Barbara Millicent Robert néven született ifjú hölgy a New York-i játékvásáron kezdte meghódítani a világot. Azóta generációk nőttek fel a trendekhez folyamatosan alkalmazkodó játékszeren, melynek gyártója, a Mattel azonban mostanában az eladások jelentős csökkenését kénytelen regisztrálni. A kedvezőtlen tendencia ellen hathat, hogy a február 13-20. közötti New York-i Divathét egyik eseményeként ötven tervező mutatja be Barbie ihlette kreációit. Barbie bevonult a kortárs művészet átértelmezésre ingerlő ikonjai közé is - illusztrációinkon Alex Sandwell Kliszinsky humanoid Barbie-t és partnerét ábrázoló fotója, és egy Angelina Jolie-ra fazonírozott Barbie, Noel Cruz alkotása.

FILMSZEMLE UTÁN, BERLINALE ALATT Budapesten véget ért a 40. Magyar Filmszemle, a német fővárosban megkezdődött a Berlinale: a versenyben nincs magyar film, viszont a jövő csillagainak Shooting Stars elnevezésű mustrájára meghívott tíz fiatal európai színész között helyet kapott Tóth Orsi, a játékfilmek között pedig szerepel az angol Peter Strickland Erdélyben játszódó, magyar színészeket és operatőrt alkalmazó műve, a Katalin Varga. Van magyar munka a Generation szekcióba beválogatott Mamma Moo and Crow című animációs filmben is, melyet az itt élő orosz Igor Veyshtagin rendezett svéd-német-magyar koprodukcióban. A fal ledöntésének 20. évfordulója alkalmából vetített NDK, szovjet, csehszlovák, román, lengyel és bolgár művek mellett műsorra tűzték Bódy Gábor Kutya éji dala, Jeles András Kis Valentino és Vető János Trabantománia című filmjét is.

A szemle fődíját, az Arany Orsót a játékfilmek között Mátyássy Áron Utolsó idők című alkotása nyerte el, a legjobb tévéfilm Ferenci Gábor műve: A barátkozás lehetőségei. A dokumentumfilmes fődíjon Somogyvári Gergő és Feszt Judit Csempelevél és Papp Gábor Zsigmond Kémek a porfészekben című munkája osztozott, s a kisjátékfilmek között is két legjobbat talált a zsűri: Ujj Mészáros Károly: Alena utazása, Schwechje Mihály: Hideg berek. A legjobb alakításokat Lukáts Andor (Príma Primavera; Mázli) és Ubrankovics Júlia (Majdnem szűz) nyújtotta, a rendezői díj Gárdos Péteré (Tréfa), a Simó Sándor nevét viselő elsőfilmes-díj pedig Szajki Péteré (Intim fejlövés) és Szabó Simoné (Papírrepülők) lett.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.