kulthírek

  • .
  • 2009. február 12.

Trafik

GRAMMY: PLANT NAPJA Öt kategóriában jelölték, s mind meg is nyerte a Los Angeles-i Grammy-gálaesten Robert Plant és a vele szereplő bluegrass-énekesnő, Alison Kraus, köztük a - világszerte visszaesést mutató albumeladások ellenére is - legnagyobb presztízsű legjobb album díját: Raising Sand. A Viva La Vida jóvoltából három díjat szerzett a Coldplay, s az angol sikersorozathoz hozzájárult a legjobb új előadó díjával elismert húszéves londoni énekesnő, Adele, a Wall-E filmzenéjét szerző Peter Gabriel és az alternatív albumok között győztes In Rainbows révén a Radiohead is.
Nyolc jelölésből négy díj jött össze Lil Wayne-nek, övé a legjobb rapalbum: Tha Carter III. További nyertesek: Eagles, Bruce Springsteen, Jose Feliciano, Burnin' Spear, Bela Fleck, Natalie Cole, Al Green, Randy Brecker, Terence Blanchard, Cassandra Wilson, B. B. King, Pete Seeger, Metallica, Daft Punk, Mars Volta, They Might Be Giants, Ladysmith Black Mambaso, Blind Boys of Alabama, valamint Al Gore egykori alelnök az An Inconvenient Truth című spoken word albumáért.

DALÍ-MÚZEUM BERLINBEN A Leipziger Platzon megnyílt Salvador Dalí új múzeuma, melynek két emeletén különböző magángyűjtemények összesen mintegy háromezer Dalí-alkotásából válogatott ideiglenes kiállításokat rendeznek. Az első címe egészen egyszerűen: Dalí - Die Ausstellung.

KURTÁG: 80 A január végi cannes-i zenei vásár, a MIDEM díjainak átadásán a legjobb kortárs zenei album kategóriájában díjra jelölt három produkció között volt a Kurtág: 80 - Concertante, Zwiegespräch, Hipartita, etc. című album, de végül a BMC kiadványa előtt a finn Saariho Notes on Light, Orion, Mirage című művét jutalmazták. Kurtág György néhány nappal később, az Extremely Hungary rendezvénysorozat keretében a New York-i Carnegie Hallban, majd a washingtoni Kongresszusi Könyvtárban adott hangversenyt.

KORTÁRS, KÖZÉP-KELETI Megérkezett a Közép-Kelet kortárs képzőművészete London egyik legmenőbb, trendformáló helyszínére: a Saatchi Gallery május 6-ig nyitva tartó Unveiled: New Art From The Middle East című kiállításán palesztin, libanoni, tunéziai, iraki és legnagyobb számban iráni művészek mutatkoznak be. A hagyományos női muszlim viseletre és egyúttal a vallási előírások mögötti zárt világ megismerésére, a titkok leleplezésére utaló címnek megfelelően számos alkotás foglalkozik tradíció és modernitás viszonyával. Az illusztrációinkon látható Ghosts című installáció arctalan imádkozóit az iráni Kader Attia alufóliából készítette, a tunéziai Nadia Ayari Wshh című festményén sugdolózó nők képe a kívülről áthatolhatatlannak tetsző világ intim pillanatát rögzíti, az iráni Shadi Gadirian fotósorozata pedig különböző kultúrák attribútumait ütközteti.

BARBIE 50 ÉVES Március 9-én ünnepli 50. szülinapját Barbie baba: a 29 centiméterrel, Barbara Millicent Robert néven született ifjú hölgy a New York-i játékvásáron kezdte meghódítani a világot. Azóta generációk nőttek fel a trendekhez folyamatosan alkalmazkodó játékszeren, melynek gyártója, a Mattel azonban mostanában az eladások jelentős csökkenését kénytelen regisztrálni. A kedvezőtlen tendencia ellen hathat, hogy a február 13-20. közötti New York-i Divathét egyik eseményeként ötven tervező mutatja be Barbie ihlette kreációit. Barbie bevonult a kortárs művészet átértelmezésre ingerlő ikonjai közé is - illusztrációinkon Alex Sandwell Kliszinsky humanoid Barbie-t és partnerét ábrázoló fotója, és egy Angelina Jolie-ra fazonírozott Barbie, Noel Cruz alkotása.

FILMSZEMLE UTÁN, BERLINALE ALATT Budapesten véget ért a 40. Magyar Filmszemle, a német fővárosban megkezdődött a Berlinale: a versenyben nincs magyar film, viszont a jövő csillagainak Shooting Stars elnevezésű mustrájára meghívott tíz fiatal európai színész között helyet kapott Tóth Orsi, a játékfilmek között pedig szerepel az angol Peter Strickland Erdélyben játszódó, magyar színészeket és operatőrt alkalmazó műve, a Katalin Varga. Van magyar munka a Generation szekcióba beválogatott Mamma Moo and Crow című animációs filmben is, melyet az itt élő orosz Igor Veyshtagin rendezett svéd-német-magyar koprodukcióban. A fal ledöntésének 20. évfordulója alkalmából vetített NDK, szovjet, csehszlovák, román, lengyel és bolgár művek mellett műsorra tűzték Bódy Gábor Kutya éji dala, Jeles András Kis Valentino és Vető János Trabantománia című filmjét is.

A szemle fődíját, az Arany Orsót a játékfilmek között Mátyássy Áron Utolsó idők című alkotása nyerte el, a legjobb tévéfilm Ferenci Gábor műve: A barátkozás lehetőségei. A dokumentumfilmes fődíjon Somogyvári Gergő és Feszt Judit Csempelevél és Papp Gábor Zsigmond Kémek a porfészekben című munkája osztozott, s a kisjátékfilmek között is két legjobbat talált a zsűri: Ujj Mészáros Károly: Alena utazása, Schwechje Mihály: Hideg berek. A legjobb alakításokat Lukáts Andor (Príma Primavera; Mázli) és Ubrankovics Júlia (Majdnem szűz) nyújtotta, a rendezői díj Gárdos Péteré (Tréfa), a Simó Sándor nevét viselő elsőfilmes-díj pedig Szajki Péteré (Intim fejlövés) és Szabó Simoné (Papírrepülők) lett.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.