kulthírek

  • .
  • 2009. május 7.

Trafik

BEDÕ-GYÛJTEMÉNY Értékesítéssel egybekötött kiállításon tekinthető meg a múlt század egyik legkomolyabb magyar magángyűjteménye, Bedő Rudolf (1891-1978) kollekciója a Kieselbach Galériában. A művészek névsora Aba-Nováktól Uitzig terjed, a kiállított képek legértékesebbikének Rippl-Rónai József Karcsú nő vázával című festménye számít. KÖZTES IDÕ Menesi Attila, Nemes Csaba és Katarina Sevic kiállításával újra megnyílt a budapesti Dorottya Galéria, melyet tavaly nyáron zártak be.
A kiállítótér sorsát illető bizonytalanság azonban nem oldódott meg, a korszerűsítésre szolgáló épület és a galéria jövője egyelőre egyaránt bizonytalan. Nem véletlen hát az év végéig tartó kiállítássorozat címe: Köztes idő.

MUNKA, DIÁKOKNAK A múlt heti Narancsban nyilatkozó Anton Corbijn Munka című kiállítására ingyenes buszjáratot biztosít a Raiffeisen Bank az általános és középiskolás diákok és felsőoktatási hallgatók részére június 12-ig: a program az adott korosztálynak megfelelő kétórás, interaktív múzeumi foglalkozást tartalmaz.

GYÁSZ A kolozsvári Házsongárdi temetőben örök nyugalomra helyezték Lászlóffy Aladárt: a Kossuth-díjas költő, író, műfordító, esszéista 72 éves korában hunyt el Budapesten, hosszas betegség után. Számos díjjal elismert, több mint harminc kötetet felölelő életművére árnyat vetett, hogy az 1960-as évek közepén "Tamas" fedőnévvel a román állambiztonsági szolgálat foglalkoztatta. A Könczei Csilla által nemrégen nyilvánosságra hozott - édesapja, Könczei Ádám megfigyeléséről tanúskodó - dokumentumokról a költő nem volt hajlandó nyilatkozni a sajtónak.

EPERJESI ÁGNES HÁROMSZOR Egyszerre három helyen kiállított új munkái között a színtan - pontosabban a színekkel való foglalkozás közben felmerült művészi kérdések sora - jelenti az összekötő kapcsot. A Mai Manó Galériában Mindig lesz friss szennyes címmel a házimunka konkrétumából kiinduló alkotások láthatók június 21-ig (illusztrációnk is innen való), a Nessim Galériában pedig június 5-ig Semmi szín alatt címmel színes, absztrakt fotogramok tekinthetők meg. Eperjesi Ágnes harmadik kiállítása május 9-én nyílik a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban Rövid ima címmel - az ima szövege a projektor fénysugarába lépő néző testén válik olvashatóvá.

MEDIAWAVE A szerb Boris Mitic Do vidjenja, kako ste? (Viszlát, hogy vagy?) című 60 perces alkotása nyerte a győri Mediawave fődíját, a legjobb játékfilmnek pedig Veit Helmer azerbajdzsáni alkotása, az Absurdistan bizonyult. A legjobb rendezés díját Gigor Attila kapta A nyomozóért, s fotográfusa, Herbai Máté is elvitte az operatőri díjat. A legjobb alakítást Barbara Sarafian nyújtotta a diákzsűri által is díjazott belga Christophe van Rompaey művében: Aanrijding in Moscou (Moszkva, Belgium). A további díjazottakról: mediawave.hu.

KOSZORÚS KÖLTÕNÕ A kora középkor óta létezik az udvari költő pozíciója Angliában, s most fordult elő első ízben, hogy nőt neveztek ki a tisztségre: Carol Ann Duffy a BBC-nek adott nyilatkozata szerint a jelenleg alkotó nagyszerű költőnők elismerését látja felkérésében, s hoszszas gondolkodás után, erre való tekintettel - és 13 éves lánya unszolására - döntött úgy, hogy elfogadja. A valaha a költő élete végéig tartó kinevezés ma tíz évre szól. Az ország koszorús költője ezen idő alatt évi 5750 fontos fizetés és egy hordó bor ellenében verseket köteles produkálni jeles állami és nemzeti események alkalmából. A Glasgow-ban született, 53 éves Carol Ann Duffy neve már 1999-ben is fölmerült, de akkor Andrew Motion lett a befutó - sajtóvélemények szerint azért, mert a kinevezők féltek attól, miként reagálnának az emberek, ha egy leszbikust emelnének az udvari költő rangjára, Chaucer, Ben Johnson, Wordsworth, Tennyson vagy Ted Hughes utódaként. Mára ez az aggodalom elpárolgott. Carol Ann Duffy a brit Költői Társaságnak ajánlotta fel udvari költői fizetését. Verseken kívül színdarabokat és gyermekkönyveket is ír, ismertebb kötetei: Standing Female Nude (1985), Mean Time (1993), Feminine Gospels (2002), Rapture (2005) és A világ felesége (1999, magyarul 2006, Arktisz, fordította Kappanyos András).

MAGYAR ÍR"K NEW YORKBAN Az ötödik alkalommal megrendezett PEN World Voices fesztivál a New York-i és washingtoni magyar évaddal kooperálva, magyar írók közreműködésével emlékezett meg az 1989-es esztendő kelet-európai eseményeiről. Az Evolution/Revolution mottó a korábbi évszázadok fejlődéssel és forradalommal egyaránt összefüggő, jeles éveihez kapcsolódott: 1609 (Galilei teleszkópja), 1859 (Darwin: A fajok eredete). A magyar fókuszú programsorozat kiemelt vendége Nádas Péter volt, akivel az Emlékiratok könyve kapcsán beszélgetett Daniel Mendelsohn író a CUNY Graduate Centerben, míg a New York-i magyar kulturális központban Babarczy Eszter, Bán Zsófia, Garaczi László és Térey János folytatott felolvasással teljes diskurzust az 1989 utáni időszak irodalmi és kulturális változásairól. Babarczy és Térey egy másik kerekasztal-beszélgetésen is részt vett '89 szellemiségéről, ennek kiindulópontját a Tienanmen téri tankoszlopot megállásra kényszerítő, fehér inges férfit ábrázoló fotó képezte. Az Evolution/Revolution témájához kapcsolódó szövegek szerzői között Bán Zsófia is helyet kapott az Éjszakai állatkerttel, s ugyanő Babarczy, Garaczi, Nádas és Térey társaságában jegyzi a Little Hungary című tanmesét (elérhető a pen.org címről kiindulva).

HOCKNEY iPHONE-KÉPEI Az iPhone készüléke képernyőjén, a Photoshop és a Graphics Tablet alkalmazásával rajzolt új képeit mutatja be Drawing In A Printing Machine címmel David Hockney a londoni Annely Juda Galériában. A tíz tájképről és 18 portréról 7-25 közötti példányszámú nyomat készült, némelyikük két méternél is nagyobb méretben. A 71 éves Hockney szerint a technika elérte azt a fejlettségi szintet, hogy a művész a számítógépen is éppoly szabadon rajzolhat már, mint a papíron.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.