kulthírek

  • .
  • 2009. október 8.

Trafik

MINDENKI KISEBBSÉG Bármiféle kisebbségi léthelyzet intellektuálisan provokáló szituációként irodalmi szempontból termékeny lehet - e gondolat jegyében rendezik meg október 17-18-án a Szépírók Társasága idei őszi fesztiválját a Petőfi Irodalmi Múzeumban, Mindenki kisebbség címmel. A pódiumbeszélgetések alkalmat adnak a kisebbségi irodalom fogalmán, a határon túl élő szerzők helyzetén, a vidékről városba történő beilleszkedés gondjain, az identitás megőrzésének vagy elvesztésének dilemmáján, a nemek és a különböző szerepek kérdésein, a legnagyobb lélekszámú kisebbség, azaz a gyerekek mint az irodalmi alkotás tárgya és közönsége témakörén való elmélkedésre.
A műsort Szilágyi Lenke fotókiállítása és a róla szóló portréfilm, valamint a zenei underground mint kisebbség gondolatát fölvető Bardo koncertje egészíti ki. Részletes program, a meghívottakkal: szepiroktarsasaga.hu.

GYÁSZ 74 éves korában elhunyt Mercedes Sosa: az argentin folkénekesnő 1979 után - amikor a katonai junta rendőrsége a színpadon vette őrizetbe - 1982-ig franciaországi emigrációban élt. Negyven albuma közül a legutóbbit hármat Latin Grammy-díjra jelölték - de ez már csak posztumusz lehet számára, mert a nyertesek nevét novemberben hirdetik ki.

ARNULF RAINER MÚZEUMA Szülővárosa, Baden bei Wien önálló múzeummal tisztelte meg Arnulf Rainert: az idén 80 éves festőművész személyesen vett részt az eredetileg női fürdőként szolgált épület átalakításában. Az 1949-61 közötti évek kb. 600 művét bemutató, Aller Anfang ist schwer című nyitókiállítás jövő márciusig látható.

MAGYAR-ANGOL Az 1953-as londoni 6:3-ról is megemlékeztek a magyar és az angol íróválogatott barátságos meccsén, Alsóörsön, ahol - a díszvendég Szepesi György szeme láttára - a hét évvel fiatalabb átlagéletkorú vendégek fegyelmezett játékkal 1:1-es döntetlent értek el az Európa-bajnok hazaiak ellen. A találkozó angol nyelvű irodalmi esttel ért véget a Merlinben.

FRANKFURTI KÖNYVVÁSÁR "Nem azért jöttünk ide, hogy kioktassanak a demokráciáról" - közölte a korábbi németországi kínai nagykövet az október 14-18. közötti, 61. Frankfurti Nemzetközi Könyvvásárt fölvezető szimpóziumon. Aztán tisztázták a problémát, s folytatódott a párbeszéd. "A Frankfurti Könyvvásár nem a demokrácia tanfolyamát kínálja, hanem maga a demokrácia, működés közben - reagált Jürgen Boos, a könyvvásár igazgatója. - Nem könnyű megteremteni a dialógus feltételeit, de a dialógus az egyetlen és a helyes út." A szimpózium apropóját az adta, hogy az ázsiai ország a rendezvény díszvendége: több mint 450 program (a szépirodalomtól a harcművészetig), 300 kiadó és 50 szerző képviseli Kínát, ahol már több mint 500 állami kiadót ért el a privatizáció, egyre több a kulturális magánvállalkozás, s a bestsellerek ötöde az interneten fut fel. "A Frankfurti Könyvvásár egyik feladata, hogy felmutassa és bátorítsa ezt a kulturális nyitást" - nyilatkozta Jürgen Boos, és hangsúlyozta, hogy itt, a gondolatok szabad piacán, ahol 100 ország 7000 kiadója kínálja portékáit, s ahonnan tízezer újságíró tudósít, nem lehetséges a cenzúra. Ezt illusztrálja a hazájában betiltott, Párizsban élő Nobel-díjas író, Gao Xingjian, a Londonban élő költő, Yang Lian és az Ujgur PEN Club svéd emigrációban élő elnöke, Abdulrusul ÖzHun meghívása - a hivatalos kínai küldöttségen kívül -, vagy a Könyvek Kínáról című nemzetközi kiállítás 26 ország 2500 kötetéből álló kínálata, köztük kb. 350 friss német nyelvű munka.

A nyitónapon hirdetik ki Stockholmban az irodalmi Nobel-díj nyertesének nevét. A Ladbrokes brit fogadóirodától az izraeli Amos Oz kapta a legtöbb esélyt az algériai Assia Djebar és az amerikai Joyce Carol Oates előtt. Egy biztos: az 50 évvel ezelőtti kitüntetett, Günter Grass ott lesz Frankfurtban: felolvas a Bádogdobból, majd levetítik a regényből készült Schlöndorff-filmet.

JUNG VÖRÖS KÖNYVE A pszichológia történetének valószínűleg legnagyobb hatású, mindeddig publikálatlan munkája - e szavakkal harangozzák be Carl Gustav Jung (1875-1961), a modern pszichológia egyik meghatározó alakja 1914-30 között készült művét, melyet mostanáig sem a nagyközönség, sem a szűk szakma nem ismerhetett. A német és latin nyelven, gyönyörű kalligráfiával írott, saját festményeivel illusztrált, vörös bőrbe kötött könyvet The Red Book címmel, fakszimile kiadásban, angol fordításával kiegészítve jelentette meg a W. W. Norton & Company. Az élénk színekkel festett képek a középkori kódexek, a közel- és távol-keleti képzőművészet és a buddhista mandalák hatását mutatják, a szöveg pedig - mely Jung szavai szerint a tudatalattijából feltörvén, rejtélyes folyamként sodorta magával - mindazt magában hordozza, amit később tudományosan kidolgozott. Az egyetlen példányban készült könyvmunkát egy svájci bankban őrizték, majd a legkorszerűbb technikával beszkennelték (a YouTube-on kisfilm látható erről). A három fordító egyike, Sonu Shamdasani írta a kötetben közölt tanulmányt és jegyzeteket. A publikációhoz időzítve az eredeti példányt a Himalája-vidék kulturális örökségére specializálódott New York-i Rubin Museum of Art mutatja be Jung legelső, 1916-os mandalájával és a kötethez készült vázlataival, krétarajzaival, festményeivel és kézirataival együtt. A január 25-ig nyitva tartó kiállítás idején pódiumbeszélgetéseket rendeznek egy-egy pszichoanalitikus és művész (John Adams zeneszerző, Marina Abramovic performer, John Boorman filmrendező, David Byrne és Billy Corgan rockzenészek, Alice Walker író és mások) részvételével, és a jungi tematikához kapcsolódó filmeket vetítenek (Bunuel, Fassbinder, Almodóvar, Lynch, Antonioni stb.).

BUSÓJÁRÁS: VILÁGÖRÖKSÉG A UNESCO Abu-Dzabiban ülésező bizottsága 76 tételt vett fel az emberiség sérthetetlen kulturális örökségének reprezentatív listájára, ahol immár 76 ország és a palesztin területek összesen 166 népszokása, mestersége és hagyományos művészeti megnyilvánulása található. Az újonnan beiktatott értékek között szerepel a mohácsi busójárás is. A 76 újdonságból 21 reprezentálja az ősi kínai kultúra mérhetetlen gazdagságát (a papírmetszet művészetétől a Jangce sárkányhajó-fesztiválján és a belső-mongóliai khöömei torokéneklésen át a tibeti operáig), de Japán sincs sokkal lemaradva a maga 13 kiemelt tradíciójával (mint a gagaku táncművészet vagy a cseresznyevirágzást köszöntő parádé). Az argentin-uruguayi tangó, a török Karagöz árnyjáték és a román Doina-dalok mellett hét horvát népszokás is felkerült a listára.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.