kulthírek

  • .
  • 2009. november 19.

Trafik

ÁRPÁDSÁV TEGNAP ÉS MA Egész napos tudományos konferenciát rendeznek november 26-án a budapesti Holokauszt Emlékközpontban a szélsőjobboldal szimbólumairól, történelmi, szociológiai, politológiai, kommunikációs vonatkozásaikról. Az intézmény zsinagógájának karzatán időszaki kiállítás nyílik ez alkalomból Az árpádsáv tegnap és ma címmel. GYÁSZ Életének 80.
évében elhunyt Tüskés Tibor irodalomtörténész: a Jelenkor egykori - túl merész közléspolitikája miatt 1964-ben leváltott - főszerkesztője a 20. századi magyar irodalom olyan nagyságairól írt esszéket és monográfiákat, mint Kodolányi János, Weöres Sándor, Nagy László, Pilinszky János, Illyés Gyula, Németh László vagy Rónay György.

83 éves korában elhunyt Kokas Ignác: a népi kollégistaként indult, majd a főiskolán Kmetty János és Bernáth Aurél keze alatt tanult festőművész 1968-ban egyéni kiállítással szerepelt a Velencei Biennálén. A nyolcvanadik születésnapját megünneplő gyűjteményes kiállításához kapcsolódva, 2006-ban, a Műcsarnokban egykori főiskolai tanítványai is bemutathatták művészetüket.

MEGINT MUNCH-RABLÁS Öt évvel azután, hogy az oslói Munch Múzeumból elrabolták a festő két művét (a Sikoly egyik verzióját és a Madonnát; azóta megkerültek), ismét lába kélt Edvard Munch egyik munkájának: ezúttal az 1914-ben készült, Historien című, kb. kétmillió norvég korona (240 ezer euró) értékű, 100x60 cm-es színes litográfiáját vitték el ismeretlen tettesek az oslói Nyborgs Kunst galériából. Éjszaka, a kirakati üveget betörve hatoltak be.

RATKÓ-DÍJ Tóth Erzsébet költő, író, publicistának ítélték az idei Ratkó József-díjat, melyet 1993-95 között Balázs József, Nagy Gáspár, Aczél Géza és Szöllősi Zoltán kapott meg, majd - hosszabb szünet elteltével, miután Szabolcs-Szatmár-Bereg megye átvállalta a vele járó költségeket - 2007-08-ban Vári Fábián László költő és Elek Tibor irodalomtörténész.

GENDER CHECK Hogyan jelentek meg a társadalmi nemi szerepek Kelet-Európa művészetében az elmúlt húsz évben, illetve az 1989 előtti három évtizedben? - ezt járja körül a Museum Moderner Kunst (MUMOK, a bécsi Ludwig Múzeum) február 14-ig nyitva tartó kiállítása, melyet a térség 24 államának mintegy kétszáz művésze alkotásaiból állított össze a kurátor, Bojana Pejic. A Belgrádban született, jelenleg Berlinben élő művészettörténész - aki a 2000-ben Budapesten is látott After the Wall - Art and Culture in Post-Communist Europe című kiállítást is rendezte - a Gender Check projekttel nyerte meg a berlini fal leomlásának 20. évfordulóját megcélzó pályázatot, melyet az ERSTE Alapítvány írt ki. A kiállítás megvalósítását országonként egy-egy kutató segítette, tőlünk András Edit, akit egyúttal a múlt hétvégi szimpózium egyik előadására is felkértek. Természetesen a történelem és képzőművészet közötti összefüggésrendszert tematikus és kronologikus módon megközelítő kiállítás rendezése szempontjából ennek semmi jelentősége, de az egyes országokból meghívott művészek számát tekintve a magyar az egyik legnépesebb csapat: Anna Margit, Benczúr Emese, Berhidi Mária, Dér András, Drozdik Orsolya, Eperjesi Ágnes, Gábor Imre, Galántai György, Gyenis Tibor, Hajas Tibor, Hartai László, Keserü Ilona, Maurer Dóra, Nagy Kriszta, Németh Hajnal, Oláh Mara, Pauer Gyula, Sinkó Károly, Szabó Ágnes, Szenes Zsuzsa, Szépfalvi Ágnes, Szilas Győző és Ujj Zsuzsi, s melléjük tehetjük még a Szerbia alatt felsorolt Ladik Katalint is. Illusztrációinkon a kiállítás plakátja, rajta az orosz Vlagyiszlav Mamisev fotója önmagáról, Marilyn Monroe képében, 1996-ból, a lengyel Katarzyna Kozyra szintén 1996-os Olympia című Manet-parafrázisa, a szlovén Petra Varl Zvezda and Odeon című festménye és Nagy Kriszta 200 000 Ft című, a női kebel digitálisan manipulálható méretével eljátszó sorozatának egyik darabja, 1997-ből.

INDEXEN A RAMMSTEIN November 11. óta 18 éven aluliak nem vásárolhatják meg Németországban a Rammstein októberben megjelent, Liebe ist für alle da című albumát, még postai úton sem, mert a fiatalkorúakra ártalmas hatással lévő médiatermékek minősítésére felhatalmazott kormányzati szerv indexre tette. Tilos a lemez nyilvános hirdetése is. A Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Medien közleménye szerint azért helyezték indexre a lemezt, mert az Ich tu dir weh (Bántalak) című szám szado-mazochisztikusan, helyeslő módon és együttérzés nélkül ábrázolja, amint egy férfi súlyos sérüléseket okoz egy másiknak, a CD füzetének egyik képén pedig egy férfi egy meztelen nőt ütlegel. Az album többi dalában nem talált ifjúságra veszélyes tartalmat a 12 tagú bizottság - így a lemezt szeptemberben felvezető, Pussy című klip ellen sem emeltek kifogást annak pornografikus jellege miatt. A határozat megfellebbezhető, illetve amennyiben önként eltávolítják a kifogásolt tartalmat, új eljárást kérhetnek az indexről való levétel érdekében. A határozat szövegében nincs szó a kifogásolt szám élő előadásáról. Kérdés, mi történik, ha a jelenleg európai turnén lévő zenekar németországi koncertjein mégis eljátsszák. Mindez természetesen nem érinti a Rammstein március 16-i, budapesti fellépését. Az egykori NDK-ból indult zenekarnak ez a hatodik, s eddigi legsikeresebb stúdióalbuma 15 év alatt, Európa számos országában vezette az eladási listát, s Amerikában is jól ment: két hete a 13. volt a Billboard összesített listáján, de gyorsan elindult lefelé, lapzártakor már csak a 121., viszont a független kiadású albumok és a hard rock albumok listáján még az első húsz között van.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.