kulthírek

  • .
  • 2010. június 10.

Trafik

TRANSILVANIA NYERTESEI Akárcsak Cannes, Kolozsvár is thaiföldi sikert hozott: a 9. Transilvania Nemzetközi Filmfesztivál fődíját Anocha Suwichakornpong műve, a Jao Nok Krajok (Hétköznapi történet) nyerte, egy balesetben csípőtől lefelé megbénult fiatalemberről.
A legjobb rendezés díját a román Calin Peter Netzer (Medalia de Onoare - Becsületrend), a zsűri különdíját a holland Noud Heerkens (Ultima Conversatie - Utolsó beszélgetés) vehette át.

MUSICAL A PÁPÁRÓL Non abbiate paura (Ne féljetek) címmel június 11-én mutatja be a római Teatro Italia a II. János Pál pápáról szóló musicalt, melynek zenéjét Biagio Mandorino atya, szövegét Giuseppe Spedicato atya írta, főszerepét Simone Sibillano alakítja. A premier után olasz turnéra indul az előadás.

NÉMET DRÁMADÍJ A Mühlheimi Színházi Napok alkalmával vehette át az év drámaírójának járó díjat Roland Schimmelpfennig Der goldene Drache (Az aranysárkány) című darabja Elfriede Jelinek Die Kontrakte des Kaufmanns. Eine Wirtschaftskomödie (A kereskedő szerződései - üzleti komédia) című, a pénzügyi válságra reflektáló művét előzte meg.

POSZT A héten még zajlanak a X. Pécsi Országos Színházi Találkozó eseményei, a versenyprogramjot idén Fáy Miklós újságíró válogatta az itthoni és a határon túli magyar színházak előadásaiból. A díjkiosztó gálaestet szombaton tartják.

GYÁSZ Június 17-én temetik a május 26-án elhunyt Pólya Zoltán (57) újságírót, fotóriportert, a Bálint György Újságíró Iskola tanszékvezetőjét. 1973-86 között az MTI-nél dolgozott, majd főszerkesztő-helyettes volt a Kurírnál, s 1997-ben lett a 168 Óra képszerkesztője. Pólya Zoltán megnyitása óta fotózta a Művészetek Palotájában rendezett előadásokat - műbírálatainkat gyakran illusztráltuk a képeivel.

ANNECY JUBILEUMA Az 1956-os cannes-i keretbe iktatott Első Nemzetközi Animációs Napok sikerére építve 1960 júniusában az erős filmes közösséggel rendelkező Annecy városában első alkalommal rendeztek nemzetközi animációs filmfesztivált. Ettől kezdve, eleinte kissé rendszertelenül, de folyamatosan fejlődve tartják itt a műfaj világtalálkozóját. Most, az indulás 50. évfordulóján, június 7-12. között a program egy része - retrospektív vetítések, összefoglaló kötet, az október végéig nyitva tartó Kreátorok & Kreatúrák című kiállítás - a visszatekintésé, másik része természetesen a jelené és a jövőé. A magyar animáció mindhárom időzónában érdekelt: az elmúlt fél évszázadot felelevenítő válogatásban kapott helyet Jankovics Marcell Sisyphus (1974), Rofusz Ferenc A légy (1980), Cakó Ferenc A homok dala (1995) és Alexei Alexeyev KJFG No.5 (2008) című alkotása. A régóta Budapesten, a Baestarts Stúdió kreatív igazgatójaként dolgozó, Moszkvában született Alexeev Log Jam című filmjének medve-nyúl-farkas triója a zenés videók kategóriájában indul, Cakó versenyen kívül mutatja be Érintés című homokanimációját, s mindketten külön workshopot is tartanak. Versenyen kívül vetítik Richly Zsolt Kőműves Kelemen című rajzfilmjét és Tóth Roland Gondolatok a pincében című 3D-animációját is, mindkettő a Kecskemétfilm produkciója. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem két hallgatója a vizsgafilmesek szekciójában szerepel: Szederkényi Bella: Orsolya; Molnár Tünde: Simon vagyok. A rövidfilmes kategóriába egy tiszteletbeli magyar nyúl is bekerült: a lengyel Izabela Plucinska művének címszereplője Esterhazy, a nemesi dinasztia sarja.

KONCERT KUTYAFÜLEKNEK Music for Dogs címmel mutatta be új kompozícióját Laurie Anderson a Sydney-i Operaház előtti lépcsőkön: a közönséget kutyák és gazdáik százai alkották. A 20 perces zenedarab nagy részét csak a négylábúak élvezhették, mert zömmel az emberi fül számára érzékelhetetlen tartományba tartozó hangokból építette fel, de nem akart kitolni az emberekkel sem, így számukra is érzékelhető vonós és fúvós hanghatásokat is előcsalt komputeréből. Kutyafülekre komponált műveit otthon, Lolabelle nevű terrierén tesztelte Laurie Anderson, aki férjével, Lou Reeddel együtt kurátora a Vivid elnevezésű képzőművészeti és zenei fesztiválnak - ennek részeként rendezték meg az előadást. A tudósítások szerint a kutyák egy része fülét hegyezve, heves farkcsóválással és vakkantásokkal reagált a magas frekvenciájú bálnahangokra. És egyikük sem támadt a másikra.

ELHUNYT LOUISE BOURGEOIS A francia származású amerikai szobrászt - bár szakmai elismerés övezte - igazán csak 70 éves kora tájékán, a New York-i Museum of Modern Artban rendezett 1982-es retrospektívje óta ismerte meg a szélesebb közönség. Festményeit 1945-ben, szobrait 1949-ben mutatta be első ízben önálló kiállításon, New Yorkban, ahol 1938 óta élt amerikai művészettörténész férjével. Mint később elmondta, gyerekkorában meg tudta volna ölni apját, amikor rájött, hogy az ő angol nevelőnőjével csalja édesanyját, aki falikárpit-restaurálással foglalkozott. E korai élmények és érzések együttese, a szüleihez való viszony - tágabb értelemben a társadalmi nemi szerepek kérdésköre - olyan alkotásaiban materializálódott, mint a Destruction of the Father (kicsontozatlan borjú- és marhahúsdarabok, becsomagolva), vagy késői korszakának népszerű sorozata, a Maman, melynek számos darabját állította ki az utóbbi években, például Londonban, New Yorkban, Bilbaóban, Párizsban. Az óriás pók - mint arra a cím is utal - az anya szimbóluma, aki szüntelenül sző, végzi örök házimunkáját. Louise Bourgeois-t, aki Robert Mapplethorpe fotóján egy saját készítésű férfi nemiszervet tart hóna alatt, 98 évesen érte a halál. Véletlen egybeesés, hogy épp 98 alkotása látható szeptember 19-ig Velencében, a Magazzine del Sale termeiben: főként textilmunkák és néhány nagy szobor, köztük egy gigantikus pók.

Figyelmébe ajánljuk

Grúzia nem Belarusz, de a helyzet eldurvulhat

Egyáltalán nem reménytelen a grúziai Európa-párti ellenzék törekvése, hogy kiszabadítsák az országot Putyin karmai közül, írja Bernard Guetta. A francia EP-képviselő a múlt héten egy néppárti-szociáldemokrata-liberális-zöldpárti küldöttség tagjaként a kaukázusi országba utazott, hogy tüntetőkkel, Európa- és oroszpárti politikusokkal és civil szervezetekkel találkozzon.