kulthírek

  • .
  • 2010. november 4.

Trafik

CSONTVÁRY ISZTAMBULBAN Röviddel a Csontváry-kiállítás megnyitása után, november 4-től a 19. századi orosz festészet klasszikusainak kiállítása látható az isztambuli Pera Múzeumban.
Csontváryért cserébe a modern török festészet remekeit mutatják be a pécsi Papnövelde utcában.

GYÁSZ 83 éves korában elhunyt Harry Mulisch: A merénylet című regénye 1982-es megjelenése óta a Nobel-díj esélyesei között tartották számon a holland írót. A saját családja világháborús traumáira is reflektáló mű (apja a németekkel kollaborált, zsidó származású anyja koncentrációs táborban végezte) mellett magyarul olvasható még tőle A menny felfedezése és a Siegfried: fekete idill.

GRAFIKA 100 A tervezőgrafikai képzés fennállásának 100. évfordulója alkalmából ezzel a címmel nyílik kiállítás november 4-én a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Ponton Galériájában. Egyúttal megjelentettek egy albumot is, mely - Kopek Gábor rektor ajánló sorai szerint - végigvezet a rajzbaktól a byte-ig vezető évszázadon.

DÍJ Az orosz Alekszej Popogrevszkij műve - angol címén How I Ended This Summer - nyerte a Londoni Filmfesztivál fődíját: két férfi hónapokon át egy sarkköri meteorológiai állomáson.

Dráma- és esszéírói munkássága elismeréseként Václav Havel vehette át Prágában az idei Franz Kafka-díjat.

35 induló közül Baráti Kristóf nyerte a moszkvai Paganini-verseny első díját: a 31 éves hegedűművész egy 1703-as Stradivari mesterhegedűn játszik.

Julianna Avgyejeva bizonyult a legjobbnak Varsóban, a XVI. Chopin-zongoraversenyen. 45 év óta a 25 éves orosz zongoraművész a verseny első női nyertese.

SZOMBAT SZALON Antoine Spire író-újságíró és Norbert Engel filozófus, Strasbourg volt polgármester-helyettese vesz részt a Szombat szerkesztői mellett a lap francia számának bemutatóján, a budapesti Francia Intézetben, november 8-án, 19 órakor: Zsidó sorskérdések - Párizsban és Budapesten.

A FOTÓ HÓNAPJA 2004-ben Berlin, Párizs és Bécs összefogásával rendezték meg első ízben az Európai Fotóhónapot, 2006-ban Pozsony, Luxemburg, Moszkva és Róma csatlakozott hozzá. Most, novemberben immár negyedik alkalommal kerül sor a fotográfia legnagyobb szabású fesztiváljára. A kortársak mellett az elődökre is figyelő esemény fő témája a fotográfia és a modernizáció összekapcsolódása, négy kategóriában: élet és életmód (urbanizáció és utcai fotográfia); divatfotó; fotográfia és tudomány; új technikák, új képi világok.

A berlini Collegium Hungaricum a Berlin a la Mode - Stil und Rhythmus einer Stadt című kiállítással vesz részt a rendezvényen: lapunk munkatársa, Németh Dániel fotóit és Lőrincz Ágnes textil- és fényképkollázsait mutatják be november 21-ig. Németh Dániel, az idei Moholy-Nagy László-díj fényképész ösztöndíjasa április és június között Berlinben figyelte meg és rögzítette az utca divatját. Az általa megörökített hétköznapi látványra felelnek a divat fantáziavilágával foglalkozó, erdélyi származású, jelenleg Berlinben élő Lőrincz Ágnes művei.

A bécsi kiállítások az Eyes On gyűjtőcím alatt futnak: száznál több helyszín, több mint ötszáz osztrák és külföldi fotós - a választékból csak szemezgethetünk. A bolgár Borjana Ventzislavova és Mladen Penev a Thomas K. Lang galériában állította ki a kultúrák egymás mellett élésére reflektáló, In The Name Of című sorozatát. A Palais Kabelwerk földszintjén kollázsokból és megrendezett fotográfiákból állították össze a Das Gesetz bin ich oder ich erschie§e dich! (A törvény én vagyok, vagy lelőlek!) című csoportos kiállítást, ennek egyik feltűnő darabja Franziska Wächtler alkotása, a Mein Gockel! (Az én kakasom!).

Budapest ugyan nincs az Európai Fotóhónap hivatalos helyszínei között, de a Magyar Fotóművészek Szövetsége kétévente megrendezett fesztiválja Budapestet is a fotó városává teszi. A közel harminc rendezvényt magába foglaló Fotóhónap Lucien Hervé, azaz a Hódmezővásárhelyen született, 1929-ben Párizsba települt Elkán László (1910-2007) életmű-kiállításával nyílt meg a Szépművészeti Múzeumban. Fia, a Párizsban született Rodolf Hervé (1957-2000) munkái az Országos Széchényi Könyvtárban láthatók. Escher Károly (1890-1966) életmű-kiállítását a Mai Manó Ház, Balla András (1945) tárlatát a Budapest Galéria, Martin Munkácsi, azaz a kolozsvári születésű Munkácsi Márton (1896-1963) kiállítását a Ludwig Múzeum rendezte meg (itt december 8-án jótékonysági fotóárverést is tartanak). Riga szecessziós építészetére a Petőfi Sándor utcai Fugában csodálkozhatunk rá. Több csoportos kiállítást is rendeznek: az Eötvös utca 10-ben nemrég megnyílt E10 galériában a +műhely (Az őstojástól a fekete lyukig), az Akácfa utca 51.-ben található Fogasházban a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója (Térfigyelő), a Műcsarnokban pedig Rodcsenko és kortársai (The Age of Optimism) munkái láthatók - utóbbiak csak az Art Fair három napja idején, november 25-28-ig.

PI 3D-BEN Tajvanban bejelentették: Ang Lee, aki 3D-ben varázsolja vászonra Yann Martel magyarul is olvasható Man Booker-díjas regényét, a Pi életét, kiválasztotta címszereplőjét: a 16 éves Pi Patel alakját háromezer jelentkező közül nyerte el egy 18 éves indiai diák, Suraj Sharma, ő tölt majd kétszáz napot az óceánon, hajótöröttként egy-egy zebra, orangután, hiéna és bengáli tigris társaságában.

DAFKE Ez kalózkodás és lopás - így kommentálta az egyiptomi Alaa al-Aswany azt, hogy 2002-es bestsellerét (angol címe: The Yacoubian Building) héberül elérhetővé tette az Izraeli-Palesztin Kutató és Információs Központ. A szerző nem járult hozzá a fordításhoz, azt azonban egy nem hivatásos műfordító mégis elvégezte, a régióban élő népek kulturális közeledésének érdekében tevékenykedő szervezet pedig pdf formátumban közzétette azzal a figyelmeztetéssel, hogy reprodukálása és kereskedelmi célú felhasználása tilos. "Álláspontom nem változott az Izraellel való kapcsolatok normalizálását illetően - idézte az írót az AFP. - Teljességgel ellenzem."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.