kulthírek

  • .
  • 2011. július 14.

Trafik

KARLOVY VARY Az izraeli Joseph Madmony alkotása (Boker Tov, Adon Fidelman) nyerte a nemzetközi filmfesztivál nagydíját, a Kristályglóbuszt Karlovy Varyban: történet egy bútorrestaurátorról, akinek a fiával való kapcsolatát is meg kéne reparálnia. A Szabó István vezette zsűri különdíját a szlovák Martin Sulík Cigán című filmje kapta, amelynek amatőr főszereplője, Ján Mizigár külön említést érdemelt alakításáért, miközben a legjobb főszereplők díjait a német Stine Fischer Christensen (Die Unsichtbare) és az amerikai David Morse (Collaborator) kapta. GYÁSZ 80 éves korában elhunyt Manuel Galbán: a kubai gitárost, zeneszerzőt 1996-ban, a Buena Vista Social Club tagjaként ismerte meg a világ, az azóta elhunyt nagy öregek, Compay Segundo, Ibrahim Ferrer és Rubén González társaságában.
2004-ben Grammy-díjat nyert Ry Cooderrel közös lemeze, a Mambo Sinuendo. Közeljövőben várható utolsó albuma, a Blue Cha Cha megjelenését már nem érte meg.

Guatemalában gyilkosság áldozata lett Facundo Cabral: a nicaraguai fellépésére indult 74 éves argentin folkénekest a reptérre utaztában lőtték agyon ismeretlen tettesek. Protesztdalokkal futott be a 70-es években, 1996-ban az UNESCO békekövetének nevezték ki.

81 éves korában elhunyt Josef Suk: a cseh hegedűs - Dvorák ükunokájaként - a klasszikus komponista kiemelkedő interpretátorai közé tartozott, de nagy elismerés mellett játszott másokat is. Az Egyesült Államokban a clevelandi szimfonikusokat vezető Széll György meghívására mutatkozott be az 1950-es évek elején. Számos nemzetközi díjat nyert, a párizsi Charles Cros Akadémia nagydíját például hatszor is.

A Fiumei úti temetőben elbúcsúztatták Petrovics Emilt: az Operaház 1986-90 közötti főigazgatója, aki első operájával, a Hubay Miklós szövegkönyvére írott C'est la guerre-rel tette le névjegyét, 82 éves korában hunyt el. Visszaemlékezéseit két kötetben írta meg (Önarckép - álarc nélkül).

OROSZOK NEW YORKBAN Két orosz kiállításnak szenteli a nyár e heteit a New York-i Tony Shafrazi Gallery: Revolutionary Film Posters: Aesthetic Experiments of Russian Constructivism, 1920-33 címmel a jelzett időszak közel száz filmplakátján keresztül mutatják be, milyen megtermékenyítő hatással volt a konstruktivizmus az alkalmazott művészet e területére is. Ahogy annak idején a szovjet filmek se nagyon jutottak át az óceánon, ezeknek a plakátoknak a zöme is most első ízben látható Amerikában. Az ottani közönség számára külön érdekesek lehetnek Buster Keaton, Harold Lloyd, Ben Turpin vagy Douglas Fairbanks filmjeinek orosz hirdetményei. A július 30-ig nyitva tartó kiállításon neves művészek, Alekszandr Rodcsenko, Georgij és Vlagyimir Sztenberg vagy Alekszandr Naumov munkái mellett több olyan plakát is látható, amelynek az alkotója fel sincs tüntetve. (Illusztrációnkon Anatolij Belszkij 1929-es plakátja az 5 perc című filmhez.)

A plakátokkal párhuzamosan, szintén első ízben állították ki Amerikában Vlagyimir Tatlin makettjét a Harmadik Internacionálé Pétervárba elképzelt épületéhez. Tatlin 1915-20 között dolgozott rajta. A vas-acél-üveg torony magasabb lett volna az Eiffel-toronynál, sőt az Empire State Buildingnél is, de műszaki, gazdasági és politikai okok együttállása folytán hozzá se láttak az építkezéshez. Csak a makettet állították ki 1920-ban Pétervárott és Moszkvában, 1925-ben Párizsban, 1930-ban Leningrádban. A Tatlin-féle eredetinek 1932-re nyoma veszett. Özvegye hozzájárulásával 1967-ben a stockholmi Moderna Museet újra megépítette, ezt állították ki most New Yorkban.

ELHUNYT CY TWOMBLY 83 éves korában Rómában elhunyt Cy Twombly: az amerikai festművész együtt indult az absztrakt expresszionisták, a minimalisták és a pop art képviselőivel, de sajátos nonfigurativizmusát semelyik stílusirányzatba nem tudták besorolni. Tanulmányai során ismerkedett meg generációja olyan nagyságaival, mint Robert Rauschenberg, Franz Kline, Robert Motherwell és Ben Shahn, de a komolyabb elismerést náluk később érte el, igazán csak 1994-es New York-i MOMA-kiállítása vitte be a kánonba. 2001-ben életművéért Arany Oroszlán-díjat kapott a Velencei Biennálén. Tavaly - a kortárs művészek közül harmadikként - a párizsi Louvre felkérte, hogy álmodjon valamit az egyik terem plafonjára, s ő a rá jellemző kalligrafikus stílusban klasszikus görög szobrászok neveit festette oda. A londoni Dulwich Picture Gallery termeiben jelenleg látható kiállításán Poussin 17. századi képeivel konfrontáltatták műveit. Cy Twombly piaci értéke is magas, két hónappal ezelőtt egy árverésen 15,2 millió dollárért kelt el egy 1967-es munkája.

MAGYAR SZÍVDOBBANÁS KOPPENHÁGÁBAN Magyar gálaesttel nyílik október 26-án a Koppenhágában megrendezendő WOMEX: a Világzenei Expo Hungarian Heartbeats című felütését szervező Hangvető Zenei Terjesztő Társulás több zenekari produkciót és szólistát hívott meg, külön hangsúllyal a cimbalmon: Lukács Miklós és Balogh Kálmán Cimbalom Duója mellett fontos szerep jut e hangszernek a Tükrös együttes műsorában is. A Söndörgő együttes Tompos Kátyával együtt lép színpadra, szólistaként mutatkozik be Szalóki Ági, Dresch Mihály, valamint Szokolay Dongó Balázs és Both Miklós fuvola-gitár duója, s ott lesz a színpadon Dés András ütőhangszeres, Novák Csaba nagybőgős is. A Tükrös előadását Baranyai Barbara és Kádár Ignác tánca színesíti, Biljarszki Emil pedig dj-ként gondoskodik a hangulatról.

DESIGN TERMINÁL Amilyen átláthatatlanul nehézkesen alakult a Medgyessy-kormányzat idején, 2003-ban beharangozott intézményalapítás óta a sorsa, olyan csöndben nyílt meg július elején az Erzsébet téri egykori buszvégállomás épületében a Design Terminál. Egyelőre ugyan nincs lényegi különbség ahhoz képest, hogy az utóbbi években is tartottak itt alkalmi kiállításokat (ezúttal a Gombold újra! Divat a magyar című öltözéktervezési pályázat anyaga látható), de legalább most úgy néz ki, lesz folytatás, sőt ha igaz, augusztusban megnyílik az étterem és a dizájnbolt is. Minderről és a további részletekről a designterminal.hu honlap semmilyen információt nem kínál, viszont az Aktuális és az Események menüpont legalább helyes angolsággal közli a keresés eredménytelen voltát, és megvan a Design Terminál helye című 2009. márciusi kerekasztal-beszélgetésre szóló meghívó is.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?