mi a kotta? - A hóval töltött bonbon

  • .
  • 2010. július 8.

Trafik

Az elmúlt héten Budapesten vendégelhettük a Schleswig-Holstein Zenei Fesztivál képviselőit - élükön Christoph Eschenbach karmesterrel, most vasárnap este pedig immár a 3SAT csatornán hűsölve szemlélhetjük majd a fesztivál lübecki nyitókoncertjét az ezúttal az Északnémet Rádiózenekart igazító dirigenssel (3SAT, július 11., negyed kilenc). Schumann Rajnai szimfóniája és Mahler Negyedikje ígérkezik, szóval hagyjuk csak szívnyugalommal másra a vébédöntőt, hiszen az utcai rivalgásból úgyis megtudjuk majd, hogy a hazánk tevőleges részvételét régente nélkülöző világversenyt ugyan vajon a németek nyerték-e meg, vagy valamely másik nemzeti válogatott.

Tévéajánlóval kezdtük, mert hát a fővárosban a szolid nyári kínálat mindössze egyetlen jelentősebb koncerttel kecsegtet, méghozzá szabadtéren, a Vajdahunyadvár hangulatos belső udvarán (július 12. fél kilenc, esőnap július 13.). A Szent István Király Szimfonikus Zenekar slágerszámokból összeállított és Záborszky Kálmán által elvezénylendő programjának középpontjába Edvard Grieg (képünk lírai szoprán hitvese társaságában mutatja a kellemes természetű művészt) 1868-as, verhetetlenül népszerű a-moll zongoraversenye kerül majd - Jandó Jenő szólójával. A norvég zeneszerző stílusát Claude Debussy hóval töltött rózsaszín bonbonhoz hasonlította, ám ha tán el is fogadjuk ezt a némiképp gunyoros jellemzést, hát egy nyár esti koncerthez igazán jól illik az imigyen körvonalazott hűsítő-kényeztető jelleg.

A hét többi hangversenyéhez azután tartsunk csak nyugat felé: Szombathelyre és Eszterházára. Szombathelyen ugyanis csütörtökön indul az idei Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál - a Savaria Szimfonikus Zenekar nyitókoncertjével, Kurtág György Colinda-Balada című 2007-es művének magyarországi bemutatójával (Bartók Terem, július 8., nyolc óra). Míg Eszterházán Vashegyi Györgyék hetét követően most a Budapesti Vonósok minifesztiválja tör kastélyfoglalásra három koncerttel. Pénteken és vasárnap maguk a Budapesti Vonósok, szombaton pedig a Magyar Zongorás Trió és vendégei adják elő és tartják meg művészetüket (július 9., 10., 11., fél nyolc). A sorban első koncert az egészen korai Haydn-szimfóniát (a 16-os sorszámút) Csajkovszkij túlcsordulóan romantikus Vonósszerenádjával, valamint Szokolay Sándor ugyancsak pálya eleji, 1957-es Hegedűversenyével boronálja majd össze, míg a Magyar Zongorás Trió a bécsi klasszika mellé a múlt századforduló nagyra becsült olasz orgonista-zeneszerzőjének, Marco Enrico Bossinak a trióját is elénk fogja hozni. A vasárnapi, Rost Andrea felléptével gazdagított program pedig, ha éppenséggel nem is hajszálra, de azért nagyjából megismétli majd a Royal Szálló Báltermében március legelején előadott Haydn-Mozart-műsort - a Marie Antoinette által kitüntetetten kedvelt, 85. "Királynő" szimfóniával, A teremtés oratórium két áriájával s a kamaszodó géniusz motettájával, az Exsultate, jubilatéval.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.