mi a kotta? - Élmény és opera

  • .
  • 2011. július 28.

Trafik

"A dallami inventió gyenge, nem nemes, hanem a helyzet erélyes kézzel van megragadva. A dallam-alkotás nem kielégítő, nem jellemzetes, de e hiány igen szellemesen van palástolva; érdekes és meglepő a harmónia, a pikans rhytmus, a hangszerelés, hol ingerlő, hol behízelgő; szóval minden el van követve, hogy a kevéssé jelentékeny eszmék érdekesen legyenek kendőzve.
A hol erős érzelmeket kell kifejezni, ott a tehetség cserbenhagyja Bizetet. Erő- és életteljesen kezeli a kar- és táncdalokat; nyugodtabb zenerészei csak ritkán gyakorolnak mélyebb hatást..."

A szórakoztató zenetörténeti munkák alighanem legnépszerűbb vitatémái közé tartozik, hogy vajon valóban megbukott-e Georges Bizet főműve, a Carmen a párizsi ősbemutatón, avagy sem. Magunk a kérdés megválaszolását elpasszolnánk, ám amint az a Zenészeti Lapok fentebb idézett 1875-ös (azaz még a párizsi premier évében kinyomtatott) értékeléséből is kiolvasható, az opera megítélése körül szégyenszemre még a hozzáértők is elkövethettek jó néhány baklövést. A tanulság persze korántsem a hajdan volt ítészek korlátoltságának felismerésében rejlik, hanem sokkal inkább annak tudatosításában, hogy a kritika tétovasága szükségképp örök a kortárs alkotások megítélésében. Az ember esendő - hangzik a falvédőre kívánkozó aranyigazság, s ez még a kritikusokra is igaz, függetlenül attól, hogy róluk szólva olyik szakmabeli tán az "esendő" jelzőt, olyik megbírált pedig a túlontúl hízelgőnek vélt "ember" megjelölést vitatná.

A mindmáig legkedveltebb francia dalmű az elkövetkező napokban a szegedi Dóm térre települ majd, méghozzá az "élményopera" elnevezés alatt, köszönhetően a rendező, Kerényi Miklós Gábor dús fantáziájának (július 29. és 30., kilenc óra; esőnap: július 31.). A tavalyi nagy sikert követően okkal megújrázott produkció dirigense idén is Kesselyák Gergely, címszereplője pedig Mester Viktória lesz, míg az önállóságára büszke cigánylány szerelméért két külhoni vendégénekes, a fiatal lengyel tenor, Arnold Rutkowski, valamint egy új beálló, az impresszív küllemű afroamerikai bariton, Nmon Ford (képünk mutatja) fog majd megküzdeni.

Budapesthez végre jóval közelebb, egy Carmenhez hasonlóan, s mégis egészen másként atipikus operai nőalak, a Fidelio hős Leonórája sejlik majd föl előttünk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar martonvásári hangversenyének kezdetén (július 30., hét óra; esőnap: július 31.). A Medveczky Ádám által levezénylendő Beethoven-koncert nyitószáma ugyanis a 3. Leonóra-nyitány lesz, melynek nyomában előbb a Sümegi Eszter hangján kifakadó koncertária, az Ah! Perfido, majd az ötös sorszámú "Sors" szimfónia teljesíti ki a népszerű programot. Hétfőn azután valahára Budapesten is koncerthez juthatunk, már amennyiben kilátogatunk a városligeti Vajdahunyadvárhoz, hiszen ott augusztus legelső estéjén a Szenthelyi Miklóst kísérő Magyar Virtuózok Kamarazenekar ad majd barokk műsort - Antonio Vivalditól Johann Sebastian Bachig és vissza, A négy évszak örök slágerével zárva a szabadtéri műsort.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.