mi a kotta? - Élmény és opera

  • .
  • 2011. július 28.

Trafik

"A dallami inventió gyenge, nem nemes, hanem a helyzet erélyes kézzel van megragadva. A dallam-alkotás nem kielégítő, nem jellemzetes, de e hiány igen szellemesen van palástolva; érdekes és meglepő a harmónia, a pikans rhytmus, a hangszerelés, hol ingerlő, hol behízelgő; szóval minden el van követve, hogy a kevéssé jelentékeny eszmék érdekesen legyenek kendőzve.
A hol erős érzelmeket kell kifejezni, ott a tehetség cserbenhagyja Bizetet. Erő- és életteljesen kezeli a kar- és táncdalokat; nyugodtabb zenerészei csak ritkán gyakorolnak mélyebb hatást..."

A szórakoztató zenetörténeti munkák alighanem legnépszerűbb vitatémái közé tartozik, hogy vajon valóban megbukott-e Georges Bizet főműve, a Carmen a párizsi ősbemutatón, avagy sem. Magunk a kérdés megválaszolását elpasszolnánk, ám amint az a Zenészeti Lapok fentebb idézett 1875-ös (azaz még a párizsi premier évében kinyomtatott) értékeléséből is kiolvasható, az opera megítélése körül szégyenszemre még a hozzáértők is elkövethettek jó néhány baklövést. A tanulság persze korántsem a hajdan volt ítészek korlátoltságának felismerésében rejlik, hanem sokkal inkább annak tudatosításában, hogy a kritika tétovasága szükségképp örök a kortárs alkotások megítélésében. Az ember esendő - hangzik a falvédőre kívánkozó aranyigazság, s ez még a kritikusokra is igaz, függetlenül attól, hogy róluk szólva olyik szakmabeli tán az "esendő" jelzőt, olyik megbírált pedig a túlontúl hízelgőnek vélt "ember" megjelölést vitatná.

A mindmáig legkedveltebb francia dalmű az elkövetkező napokban a szegedi Dóm térre települ majd, méghozzá az "élményopera" elnevezés alatt, köszönhetően a rendező, Kerényi Miklós Gábor dús fantáziájának (július 29. és 30., kilenc óra; esőnap: július 31.). A tavalyi nagy sikert követően okkal megújrázott produkció dirigense idén is Kesselyák Gergely, címszereplője pedig Mester Viktória lesz, míg az önállóságára büszke cigánylány szerelméért két külhoni vendégénekes, a fiatal lengyel tenor, Arnold Rutkowski, valamint egy új beálló, az impresszív küllemű afroamerikai bariton, Nmon Ford (képünk mutatja) fog majd megküzdeni.

Budapesthez végre jóval közelebb, egy Carmenhez hasonlóan, s mégis egészen másként atipikus operai nőalak, a Fidelio hős Leonórája sejlik majd föl előttünk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar martonvásári hangversenyének kezdetén (július 30., hét óra; esőnap: július 31.). A Medveczky Ádám által levezénylendő Beethoven-koncert nyitószáma ugyanis a 3. Leonóra-nyitány lesz, melynek nyomában előbb a Sümegi Eszter hangján kifakadó koncertária, az Ah! Perfido, majd az ötös sorszámú "Sors" szimfónia teljesíti ki a népszerű programot. Hétfőn azután valahára Budapesten is koncerthez juthatunk, már amennyiben kilátogatunk a városligeti Vajdahunyadvárhoz, hiszen ott augusztus legelső estéjén a Szenthelyi Miklóst kísérő Magyar Virtuózok Kamarazenekar ad majd barokk műsort - Antonio Vivalditól Johann Sebastian Bachig és vissza, A négy évszak örök slágerével zárva a szabadtéri műsort.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.