mi a kotta? - Ember lesz az én kisunokám!

  • .
  • 2010. június 3.

Trafik

Jó néhány hónappal ezelőtt átmeneti búcsút vettünk a Zeneakadémia nagytermétől, s úgy rémlik, a generális felújítás tán még el sem kezdődött igazán, ám most mégis visszatérhetünk egy estére kedvelt koncertszálánkba. Méghozzá egy nem is akármilyen hangverseny erejéig, hiszen pénteken Vashegyi György és az Orfeo Zenekar ezúttal a Debreceni Kodály Kórus együttműködését bírva lát Monteverdi Mária vecsernyéjéhez, azaz a Vespro della Beata Vergine című vokális egyházzenei remekéhez (június 4., fél nyolc).
Mely alkotás egyébiránt kerek évfordulóhoz ér idén nyáron, miután éppen négyszáz éve, 1610 júliusában nyomtatták ki Velencében, ahol - meglehet, részben e műnek is köszönhetően - Monteverdi alig pár évvel később elnyerte élete állását. Ám 1610-ben még nem a Szent Márk-székesegyház kötelékében állt, hanem Mantova hercegének, I. Vincenzo Gonzagának a szolgálatában (képünk mutatja). Mint köztudomású, ez a nagyúr a tizenöt éves háború idején megfordult Magyarországon (s muzsikusát is elhozta Esztergomba), ami nem is oly meglepő, ha tekintetbe vesszük, hogy a Monteverdi mellett Tassót, Rubenst és Galileit is felkaroló mecénás magyar királyi vér, I. Ferdinánd unokája és egyszersmind II. Ulászló, vagy másként Dobzse László dédunokája volt.

Pénteken amúgy egy másik évfordulós koncertet is választhatunk, igaz, szolidabb, kamarazenei kivitelben: az 1960-ban elhunyt két magyar zeneszerző, Weiner Leó és Dohnányi Ernő kompozícióit az Accord Vonósnégyes és társai adják majd a Francia Intézetben (június 4., fél nyolc). S ugyanekkor még egy harmadik választás is kínálkozik, immár kerek évforduló nélkül, hiszen az Olasz Kultúrintézet estjén a tavalyi ünnepelt Händel és a jövőre emlegethető Vivaldi (270 esztendő vajon kereknek bizonyul-e?) műveit váltogatják majd a Liszt Ferenc Kamarazenekar érdemes tagjai (június 4., fél nyolc).

A nyárias-szellős koncertprogram azután szerdán ismét öszszesűrűsödik, amikor a Nagymező utca egyik oldalán a MÁV Szimfonikus Zenekar, míg átellenben a Concerto Budapest lát munkához. Az előbbi együttes műsorának centrumába Beethoven c-moll zongoraversenye kerül - Jandó Jenővel (Operettszínház, június 9., hét óra), az utóbbi hangászkompánia pedig két Mozart-versenyművet állít az est középpontjába: az 1777-es, Jeunehomme melléknévvel emlegetett salzburgi Esz-dúr zongoraversenyt, s a fél évtizeddel később, immár Bécsben komponált C-dúr versenyművet - Alekszej Ljubimov szólójával (Thália, június 9., fél nyolc). S végül ezen az estén tartja nyitóhangversenyét a 10. Miskolci Nemzetközi Operafesztivál, amelynek programját idén a tágra nyitott Bartók+Európa tematika határozza meg. Ezen az első gálaestén a Pannon Filharmonikusokat bolgár karmester dirigálja majd, s a tavalyi operai Májusünnepen Violettaként megdicsőült román-svájci szoprán, Elena Mosuc egy fiatal barcelonai tenor oldalán vonul be a Miskolci Nemzeti Színház színpadára (június 9., nyolc óra). Másnap aztán megindul a dalműáradat, ám ennek elősorolása már a jövő heti kötelmeink közé számoltatik.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.