mi a kotta? - Feltámadás az Andrássy úton

  • .
  • 2010. szeptember 2.

Trafik

"Maga az Andrássy út, mely a budapesti népéletben a szív aortáját képezi, Budapestnek valódi büszkesége. [...] Itt van Budapestnek valódi világvárost mutató képe.
A Váczi körúttól az oktogonig mind a két oldalát a palotasornak a legpazarabb boltkirakatok díszítik, fölváltva fényes berendezésű kávéházakkal és vendéglőkkel, melyek közt élénk forgalmat tart fönn az üzleti és vásárló közönség; délutánonként pedig egy nagy sétahellyé alakulnak át az aszfalt gyalogjárók, kocsipályává a faburkolatú utca, melyen úri fogatok és bérkocsik kerülgetik egymást élénk versenyzéssel..." Jókai Mór jellemezte ekképpen az ifjú Andrássy út életét a századvégen, a még Rudolf trónörökös (ha tetszik, Rezső királyfi) által megindított reprezentatív könyvsorozat, Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben budapesti fejezetében, s a javarészt máig helytálló jellemzés ezúttal komoly zenei, sőt komolyzenei érdekkel bír. Vasárnap indul ugyanis az évfordulók ihlette Erkel, Mahler és Liszt belvárosa elnevezésű rendezvénysorozat, amely egyszerre ünnepli majd a két idei és az egy darab jövőre esedékes jubileumú komponistát, valamint Budapest ama korszakát, midőn ez a három férfiú a főváros flaszterén járt és kelt. Ráadásul a nyitóeseménynek éppenséggel az autóforgalomtól elrekesztett Andrássy út teljes hossza ad majd otthont, színpadokkal és kocsikázással, s persze mindennemű muzsikaszóval. Este pedig az Operában Gustav Mahler II. szimfóniájával ünnepelhetjük az évadnyitást (szeptember 5., fél nyolc). A Feltámadás melléknevű remekmű karmestere Fischer Ádám lesz, s az 'svilágosság címzetű negyedik tételben A fiú csodakürtje alábbi megrendítő passzusát hallhatjuk majd: "Ínség az ember sorsa. / Az embersors gyötrelem - / Bár lennék már a mennybe' fenn! / Széles úton jöttem egész idáig / Itt elállta az angyal utamat / Hiába jött; Nem hagyom én magamat! / Teremtőm az Isten, hozzá vágyom újra! / A Jóisten dicsfénye világol szívemben, / Örök üdvösségre vezet véle engem." (Ford.: Tandori Dezső)

Mahler (kinek dirigensi metódusát százéves rajzunk mutatja), valamint Erkel és Liszt mellett a héten két újabb évfordulós zeneszerző is részesül a tapsokból, hiszen csütörtök kora este a Rádió Márványtermében Nagy Péter zongoraművész és fiatal vonós kollégái a félszázada elhalt Weiner Leó és Dohnányi Ernő, továbbá a Dohnányira felfigyelő Johannes Brahms kamarazenéjét játsszák majd (szeptember 3., hat óra).

S végül a hét végén egy televíziós gigavállalkozás is ígérkezik, lévén Mantovából világközvetítés sugározza majd szerte a Rigolettót - a megátkozott bús bolond baritonszerepében Plácido Domingóval és Zubin Mehta dirigensi közreműködésével. A háromfelvonásos Verdi-opera élő filmváltozatát nálunk a Duna TV fogja közvetíteni - a produkció sajátos jellegének megfelelően három részletben (szeptember 4., háromnegyed kilenc, szeptember 5., kettő és negyed tizenkettő), jószerint a teljes hét végére programot kínálva.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.