mi a kotta? - Fiastyúk és nibelung

  • .
  • 2010. október 7.

Trafik

Valljuk meg őszintén, legkésőbb mióta az egri színtársulat elkészítette a maga mobiltelefonos darabját, a Csörgess meg! című vegyes fajú és egyszersmind díjnyertes színművet, papírformának számított, hogy végre-valahára az első ilyes tematikájú magyar opera is a közönség elé kerüljön. Nos, a korkívánalmaknak megfelelő dalmű ősbemutatója most szombaton, a Budapesti 'szi Fesztivál második estéjén lesz az Új Színházban, mely teátrum muzsikus igazgatója, Márta István megkomponálta a Csodálatos mobilvilágot (október 9., hét óra).
Operatórium hangokra és térerőre - ezt a találó megjelölést nyerte az új mű, amelyet Szikora János rendezésében láthatunk majd, ismert operaénekesek és jeles színművészek előadásában.

Az idei őszi fesztiválon természetesen nem ez lesz az egyetlen vadonatúj élmény, hiszen ősbemutatót és magyarországi premiert egyként kínál rögvest a rendezvény nyitó napja, közelebbről az 1962-es alapítású, jócskán világhírű Strasbourgi Ütőegyüttes vendégfellépése is (Thália, október 8., fél nyolc). A görög mitológia, a thai gongok családja és az idő fenomenológiai megközelítése egyaránt szerephez fog jutni ezen az estén, melynek programját a 2001-ben elhunyt Iannis Xenakis balettzenéje, a Plé•ades zárja majd. A Pleiászok, vagy másként az Atlantidák, amint az a nevükből is kitetszik, Atlasz és Pleioné leányai voltak, akik, hogy szabaduljanak az utóbb ugyancsak az égboltra feltelepedő "rión szerelmi üldözésétől, előbb galambbá, majd pedig a Fiastyúk csillagkép beltagjaivá változtak. (E heti illusztrációnk is a testületi zaklatásnak kitett hét nővért mutatja - az amerikai szimbolista, Elihu Vedder festményén.)

Az ógörögöt követően a germán mitológia a Metropolitan Operában megkezdődő új évadnak köszönhetően kerül hasábjainkra, hiszen szombaton este hétkor A Rajna kincsével újraindul a már megszokott világközvetítés-sorozat, melyet idén immár nemcsak a Művészetek Palotájában, de az Uránia Nemzeti Filmszínházban is megtekinthetünk.

S visszakötve az előbbiekhez, ugyancsak ősbemutatóval kecsegtet a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok évadnyitója is, hiszen a Rohmann Imre által igazított koncerten Mendelssohn és Haydn művei között Balassa Sándor kompozíciójával, a Xénia II. című művel is megkezdhetjük az alapozó ismerkedést (MTA Díszterem, október 9., hét óra). S bár Pécsre kell utaznunk hozzá, ám a kölni székhelyű kortárs zenei formáció, a musikFabrik végre csak elhozza hazánkba Stockhausen utolsó, befejezetlen, a nap óráit elősoroló ciklusának (Klang) két darabját, a 10. és a 12. órát (Pécsi Tudományegyetem, október 10., hét óra). S végezetül jöjjön néhány régóta bevett klasszikus: Richard Strauss Don Juanját és Brahms utolsó szimfóniáját a Concerto Budapest (Nemzeti Hangversenyterem, október 11., fél nyolc), míg Beethoven 7. szimfóniáját és G-dúr zongoraversenyét a Filharmóniai Társaság műsorán (Opera, október 11. és 12., fél nyolc) hallhatjuk - az utóbbi versenyművet éppenséggel Ránki Dezső bízvást remeknek ígérkező szólójával.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.