mi a kotta? - Fiastyúk és nibelung

  • .
  • 2010. október 7.

Trafik

Valljuk meg őszintén, legkésőbb mióta az egri színtársulat elkészítette a maga mobiltelefonos darabját, a Csörgess meg! című vegyes fajú és egyszersmind díjnyertes színművet, papírformának számított, hogy végre-valahára az első ilyes tematikájú magyar opera is a közönség elé kerüljön. Nos, a korkívánalmaknak megfelelő dalmű ősbemutatója most szombaton, a Budapesti 'szi Fesztivál második estéjén lesz az Új Színházban, mely teátrum muzsikus igazgatója, Márta István megkomponálta a Csodálatos mobilvilágot (október 9., hét óra).
Operatórium hangokra és térerőre - ezt a találó megjelölést nyerte az új mű, amelyet Szikora János rendezésében láthatunk majd, ismert operaénekesek és jeles színművészek előadásában.

Az idei őszi fesztiválon természetesen nem ez lesz az egyetlen vadonatúj élmény, hiszen ősbemutatót és magyarországi premiert egyként kínál rögvest a rendezvény nyitó napja, közelebbről az 1962-es alapítású, jócskán világhírű Strasbourgi Ütőegyüttes vendégfellépése is (Thália, október 8., fél nyolc). A görög mitológia, a thai gongok családja és az idő fenomenológiai megközelítése egyaránt szerephez fog jutni ezen az estén, melynek programját a 2001-ben elhunyt Iannis Xenakis balettzenéje, a Plé•ades zárja majd. A Pleiászok, vagy másként az Atlantidák, amint az a nevükből is kitetszik, Atlasz és Pleioné leányai voltak, akik, hogy szabaduljanak az utóbb ugyancsak az égboltra feltelepedő "rión szerelmi üldözésétől, előbb galambbá, majd pedig a Fiastyúk csillagkép beltagjaivá változtak. (E heti illusztrációnk is a testületi zaklatásnak kitett hét nővért mutatja - az amerikai szimbolista, Elihu Vedder festményén.)

Az ógörögöt követően a germán mitológia a Metropolitan Operában megkezdődő új évadnak köszönhetően kerül hasábjainkra, hiszen szombaton este hétkor A Rajna kincsével újraindul a már megszokott világközvetítés-sorozat, melyet idén immár nemcsak a Művészetek Palotájában, de az Uránia Nemzeti Filmszínházban is megtekinthetünk.

S visszakötve az előbbiekhez, ugyancsak ősbemutatóval kecsegtet a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok évadnyitója is, hiszen a Rohmann Imre által igazított koncerten Mendelssohn és Haydn művei között Balassa Sándor kompozíciójával, a Xénia II. című művel is megkezdhetjük az alapozó ismerkedést (MTA Díszterem, október 9., hét óra). S bár Pécsre kell utaznunk hozzá, ám a kölni székhelyű kortárs zenei formáció, a musikFabrik végre csak elhozza hazánkba Stockhausen utolsó, befejezetlen, a nap óráit elősoroló ciklusának (Klang) két darabját, a 10. és a 12. órát (Pécsi Tudományegyetem, október 10., hét óra). S végezetül jöjjön néhány régóta bevett klasszikus: Richard Strauss Don Juanját és Brahms utolsó szimfóniáját a Concerto Budapest (Nemzeti Hangversenyterem, október 11., fél nyolc), míg Beethoven 7. szimfóniáját és G-dúr zongoraversenyét a Filharmóniai Társaság műsorán (Opera, október 11. és 12., fél nyolc) hallhatjuk - az utóbbi versenyművet éppenséggel Ránki Dezső bízvást remeknek ígérkező szólójával.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."