mi a kotta - Fuss, Puffancs, fuss!

  • .
  • 2011. február 17.

Trafik

Jóllehet az egyetemes zenetörténetben ismerünk megannyi, a szalonokban otthonosan mozgó, elegáns komponistát, azért a társiasság eszméjét, s közelebbről az együttlét és az együtt muzsikálás derűjét megidéző közszónak mégis egy előnytelen külsejű, hízékony és életében leginkább csupán a barátai által rajongott zeneszerző, Franz Schubert vezetékneve adja a gyökét. Schubertiáda (képünkön a meghitt brúder, Moritz von Schwind ábrázolásában) méghozzá gigantikus formában - ezt kínálja számunkra a soron következő szombat, amely Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar fősége alatt ezúttal Schubert-maratonra gyűjti egybe legkiválóbb művészeinket és a Franzerl muzsikájáért lelkesedő zenebarátokat (Művészetek Palotája, február 19., fél tizenegytől).
A Művészetek Palotájának összes termeit betöltő program C-dúrban indul, és úgyszintén e hangnemben zárul majd: a MÁV Szimfonikus Zenekar legelső száma a Rossini tónusát kísértő Nyitány olasz stílusban lesz, a Fesztiválzenekar este kilenc órai koncertjét pedig a "Nagy" C-dúr szimfónia előadása tölti ki.

Schubert-maraton lesz hát a Liszt-évben, s így kézenfekvő, hogy ehelyütt a Schubert zongoraszonátáit filológiai műgonddal közreadó Liszt lelkesült felkiáltását idézzük: "", szüntelenül túláradó, szeretetteljes zseni! ", ifjúságom mennyboltjának drága hérosza!" Liszt lelkesedését egykönnyen oszthatjuk, s ilyenformán örömmel említjük föl azt is, hogy Schubertnek a hét egyéb napjain ugyancsak bérelt helye lesz a koncertprogramban: a Budapesti Vonósok "A halál és a lányka" melléknevű d-moll vonósnégyessel nyitják pénteki hangversenyüket (MTA Díszterem, február 18., fél nyolc), míg a Filharmóniai Társaság soros két koncertjén a Rosamunda kísérőzenéjét vezényli majd első szám gyanánt a nagyszerű Kovács János (Opera, február 21. és 22., fél nyolc).

"Pianistáink nem is sejtik, micsoda kincsre bukkanhatnak Schubert zongorakompozícióiban" - írta Liszt az 1860-as években, s mi tagadás, sokáig Liszt zeneszerzői életművének tekintélyes hányadával kapcsolatban is fölemlegethető lett volna hasonló tájékozatlanság. Mindez azonban többé-kevésbé már a múlté, amint arról az elkövetkező napok több zongoraestje is bizonyságot ad majd: így Vásáry Tamás két Liszt-koncertje (Festetics Palota, február 19. és 20., hét óra), valamint az ifjú Fülei Balázs két vasárnapi programja (Fesztivál Színház, február 20., tizenegy és négy óra), amelynek zongoraszámait a Liszt által férfikarra áttett Mendelssohn-dal, a Heine versére szerzett A dalnak lenge szárnyán fogja megszakítani.

Két zeneszerző-lángelmét emlegettünk eddig kiemelten, ám a hétre itt lesz nekünk egy harmadik, s hozzá ráadásul eleven és magyar zseni, Kurtág György, aki szombaton tölti be 85. esztendejét. A neki méltán kijáró ünnepségre másnap kerítenek sort tisztelői, midőn vasárnap előbb Csalog Gábor és Kemenes András (MűPa Üvegterem, február 20., öt óra), majd az UMZE és a Concerto Budapest, valamint a csodálatos Natalja Zagorinszkaja, a gordonkás Nicolas Altstaedt és az aznap másodjára is zongorához ülő Csalog (Nemzeti Hangversenyterem, február 20., fél nyolc) köszönti a köztünk élő klasszikust.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.