mi a kotta? - Harmincéves vagyok

  • .
  • 2009. november 19.

Trafik

1779. november 18-án, vagyis éppen 230 esztendeje tűz ütött ki Eszterházán, s a pusztításnak egyebek közt a kastély nevezetes operaháza is martalékává vált.
A játszóhelyet ugyan két év leforgása alatt újjáépítették szorgos kezek, ám sajna nem minden kár bizonyult orvosolhatónak. Haydn A patikus című, 1768-ban ott bemutatott operájának partitúrája például részben megsemmisült, így a Goldonin alapuló, s ismerős patentekkel (gyámleányát feleségül kívánó trotli, álruhás udvarló stb.) felszerelt dalmű ma csak utólagos kiegészítésekkel szólaltatható meg. A címben szereplő, s a nevelt lánya örökségén túl leginkább az egzotikum után áhítozó gyógyszerész operája mindazonáltal rekonstruált formájában is kellemes mulatságnak ígérkezik, s erről e hét szombatján akár kétszer is meggyőződhetünk, köszönhetően a Savaria Szimfonikus Zenekar által kísért, s Hámori Máté vezérlete alatt fogant produkciónak (Thália, november 21., tizenegy és három óra).

Amúgy Haydn természetesen az elkövetkező néhány napban is domináns szerepet játszik: Társasénekeit a Rádió Márványtermében és egyszersmind Márványterméből hallhatjuk, mások mellett Csereklyei Andrea és Meláth Andrea előadásában (november 23., hat óra), míg a Teremtés oratórium májusi, Eszterházán rögzített produkciója a 3SAT szombat esti főműsora gyanánt szerepel majd, ezzel is tovább öregbítve Fischer Ádám karnagyi dicsét (november 21., kilenc óra). S a másik derűs jubilánssal megosztva Haydné a főhely a Bartók Rádió Haydn-Mendelssohn Zongoraversenyén is, mely kompetíció ugyancsak most zárul, az Olasz Kultúrintézetben megrendezendő díjkiosztóval és gálahangversennyel (november 20., hét óra).

Harmincéves vagyok - szólt Adamis Anna és Presser Gábor hajdani vígszínházi musicalének címe (képünk Kern Andrást és Szombathy Gyulát mutatja az 1975-ös előadásból), s ezen a héten Érdi Tamás mondhatja majd el ugyanezt ünnepi hangversenyén, melyen Vásáry Tamás, Kocsis Zoltán és Törőcsik Mari is köszönteni fogja a rokonszenves zongoraművészt (Szépművészeti Múzeum, november 19., hat óra). S úgy tetszik, a heti koncertprogram egyebekben is a feltörekvő harmincas férfiembereké lesz, hiszen a Fesztiválzenekar óbudai székházában az 1978-as születésű Kelemen Barnabás hegedül és vezényel majd (november 22., háromnegyed nyolc), a virtuóz Rozmán Lajos (1970) a Társaskörben lát a klarinétozáshoz (november 23., hét óra), a Magyar Telekom Zenekarának Takács-Nagy Gábor által vezényelt koncertjén pedig a 35 esztendős Bogányi Gergely fogja elénk pergetni Petrovics Emil Zongoraversenyét (Thália, november 25., fél nyolc). Míg Hollerung Gábor és budafoki együttese - kiegészülve a Cantemus Vegyeskarral és a nagyszerű Németh Judittal - a 34 éves Gyöngyösi Levente I. szimfóniájának ősbemutatóját tartja (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 21., fél nyolc). "Az I. szimfónia egy személyes vonatkozásokban bővelkedő szerelmi történetet dolgoz fel, amelynek íve egy nagy szerelem születésétől annak elmúlásán át az új szerelem születéséig tart" - írta művéről a kolozsvári születésű komponista, és "a találkozás ujjongó, madárcsiviteléses boldogságától" "az érzések poklán" át egészen a megtisztító új szerelemig terjeszkedő program harmincon innen és túl egyaránt ismerős érzéseket ébreszt a férfi- s alkalmasint a nőkebelben is.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.