mi a kotta? - Krucifix

  • .
  • 2009. április 2.

Trafik

"Notte e giorno faticar", vagyis éjjel-nappal fáradozni - Leporelló e zúgolódó sorával kezdődik a Don Giovanni librettója, s két hét bőszült koncertlátogatás után egykönnyen így fakadhat ki akár a Tavaszi Fesztivál elkötelezett híve is. Persze ez csak afféle boldog zsörtölődés, hisz ki lenne oly bolond elpasszolni az utolsó napok nagy eseményeit? Így mindjárt csütörtökön a zeneélet vagabundja, Nigel Kennedy lép fel lengyel muzsikusokból verbuvált kvintettjével, hogy dzsessz-, rock-, nép- és világzenei elegyével tartsa jól közönségét (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 2., nyolc óra).
A magát a komolyzenészek sorából gyakorta - néha már-már úgy tetszett, végérvényesen - kijátszó hegedűst másnap a nagyszerű, furcsamód teljességgel póztalan, derűs humorú dirigens, Sir Andrew Davis (mellékelt ábránk mutatja) követi a Művészetek Palotájában. Davis Arkagyij Volodosz társaságában, s az egyre csak tökéletesedő Fesztiválzenekar élén ad majd koncertet, melynek műsorán Prokofjev 2. zongoraversenye és a Rajnai szimfónia mellett Sibeliusnak e tájékon ritkán felcsendülő Az okeanidák című szimfonikus költeménye is szerepelni fog (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 3., háromnegyed nyolc).

A szombat Haydn papáé, hiszen a Tháliában Kocsár Balázs és a debreceniek Schönberg Öt zenekari darabjával párosítják össze a Krisztus hét szava a keresztfán című csodaművet (április 4., fél nyolc). Ezzel párhuzamosan az Ensemble Matheus A tyúk és A medve melléknevű szimfóniákkal öleli át Susan Graham Mozart-áriaestjét (Zeneakadémia, április 4., fél nyolc). Az amerikai művésznő, aki - ezt nem felhánytorgatásképp mondjuk - az ifjabb Bush második beiktatásának fényét is emelte produkciójával, áriáival már a fesztivál vasárnapi záróeseményét is megelőlegezi valamelyest. Ekkor ugyanis a fentebb már idézett Don Giovanni koncertszerű előadása fogja beszegni a több mint háromhetes eseménysorozatot. A bécsi Staatsoper produkcióját a pesti testvérintézmény főzeneigazgatója, Fischer Ádám vezényli majd, a címszereplő pedig a merőben illúziókeltő küllemű olasz basszbariton, Ildebrando D'Arcangelo lesz (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 5., hét óra).

Ám ha azt hinnénk, hogy hétfővel megkezdhetjük a zenei léböjtkúrát, hát nem! A Magyar Telekom Haydn-Mozart-koncertjén a teljes Ránki-Klukon család zongorához ül majd (Zeneakadémia, április 6., fél nyolc), míg egy nappal később a kiváló, s bizonnyal itthon is nagyobb hírnevet érdemlő Nagy Péter zongoraestje tarthat méltán igényt jelenlétünkre (Zeneakadémia, április 7., fél nyolc). S alighanem itt nyílik módunk visszautalni a MÁV Szimfonikusok pénteki koncertjére, melyen Kocsis Zoltán játssza majd Beethoven Esz-dúr zongoraversenyét (Zeneakadémia, április 3., fél nyolc).

S végezetül szerdán a Zeneakadémia Alma Mater-sorozatának keretében Bach János passiója szól hozzánk, Vashegyi György hivatott és autentikus irányítása alatt (április 8., fél nyolc). "Es is vollbracht" - énekli majd a kijelölt szólista a megveszekedett agnosztikusokat és hitvalló ateistákat is elérzékenyítő áriát. S bár zenei ajánlónknak mindössze igen csekély üdvtörténeti jelentőséget tulajdonítunk, ezúttal mi is e szóval zárjuk cikkünket: bevégeztetett.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.