mi a kotta? - Méne, méne

  • .
  • 2008. november 6.

Trafik

"- Emberek! Ebben a házban ma megjelent az elmúlás mementója! Idejöttem, hogy legyek a láthatatlan kéz Nebukadnezár palotája falán! Jusson eszetekbe, hogy a márványoszlopok, selyemfüggönyök, aranyozott kárpitok között éppúgy felírja a falra a döghalál, hogy 'méne, méne, tekel ufárszin!', mint a legutolsó halászkunyhóra. Eljöttem, hogy táncoljak közöttetek, hogy mulassak veletek, mert így talán süket fületek is meghallja, vak szemetek is meglátja a halált, amikor magasra emelem e bűnös kelyhet... Magasra emelte a pezsgőspoharat a döbbent csendben, a földhöz csapta, végignézett a rémült embereken, és távozóban még ezt mondta: - Ezért kértem a pezsgőt...
Hogy megsemmisítsem, mint a világi bűn jelképét." A Vesztegzár a Grand Hotelben részlete annak bizonyságául szerepel e heti ajánlónk elején, hogy a végzetet hirdető "írás a falon" (képünkön Rembrandt változata), vagyis Dániel könyvének ismert története az égő kemencén túl és az oroszlánok vermén innen mily népszerű toposz a nyugati világban. Vasárnap egy másik, a bibliai történethez szorosabban kapcsolódó, ám szintén 1930-as évekbeli feldolgozást, William Walton monumentális oratóriumát, a Belsazár lakomáját hallgathatjuk meg e tárgykörben a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertjén, (az egy Belsazár-oratóriumot ugyancsak jegyző) Händel Dixit Dominusával egyetemben (november 9., fél nyolc, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem).

E sorok írásakor még a jövő méhében rejlik, ám a hatalmasságokat intő példázat megszólaltatásakor már ismert lesz az Egyesült Államok 44. elnökének személye, azonban ezen a héten a koncertlátogató inkább a sorban 35. férfiú emlékének adózik, mivel a MűPában kétszer is műsoron szerepel majd Leonard Bernstein John Kennedy tiszteletére és a washingtoni Kennedy Center avatására írott, megejtően teátrális Miséje (november 8. és 11., fél nyolc, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem). Kennedy fatális dallasi útjának reggelén rendelkezett Robert Oppenheimer, az atombomba meghurcolt atyja látványos rehabilitációjáról (Enrico Fermi-díj, 1964), s szombaton a Kennedy-misével párhuzamosan Oppenheimer és a Fermi-díj előző birtokosa, Teller Ede lesz a hőse a Metropolitan Operából sugárzott Doctor Atomic című operának (november 8., hét óra, MűPa, előadóterem). A minimalista John Adams - ki egyébiránt az USA 2. (és 6.) elnökének nevét viseli, s legismertebb operája az ugyancsak prezidenciális érdekű Nixon Kínában - az agyas rendező, Peter Sellars librettójára írta a MET-ben most bemutatandó művét, melynek témaválasztása tán kevésbé tetszik sajátságosnak, ha megemlítjük a Nemzeti Színház valahai, Oppenheimer-ügy című, Fábri Zoltán rendezte, Oppenheimerként Majort, míg Teller szerepében Kálmán Györgyöt felléptető produkcióját.

A hét végén mindazonáltal lesz saját operapremierünk is, hisz' a Thália színpadára kerül a fiataloknak szánt egyrészes CarmenCET (november 8. és 9., hat óra) - Telihay Péter rendezésében, s méghozzá - mint a cím is mutatja - a jelen közép-európai időzónájába helyeztetve. Az amúgy is dús hétvégét a 2007-es Csajkovszkij-verseny győztese, az ifjú gordonkás, Szergej Antonov fellépése is gazdagítja majd (november 8., fél nyolc, Zeneakadémia), míg a jövő hét elejéről a Filharmóniai Társaság két Vashegyi-Frankl Péter-koncertje (november 10. és 11., fél nyolc, Opera), s persze hogy persze, a Nemzeti Filharmonikusok hangversenye érdemel feltétlen említést (november 12., fél nyolc, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem). Két sárkány békés tánca - ez a Sugata Isotaro-mű lesz programjuk nyitószáma, s az "írás a falon" fordulatától lám, befejezésül el is jutottunk egy másik kultúrkör nemkülönben kedvelt toposzáig.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.