mi a kotta? - Méne, méne

  • .
  • 2008. november 6.

Trafik

"- Emberek! Ebben a házban ma megjelent az elmúlás mementója! Idejöttem, hogy legyek a láthatatlan kéz Nebukadnezár palotája falán! Jusson eszetekbe, hogy a márványoszlopok, selyemfüggönyök, aranyozott kárpitok között éppúgy felírja a falra a döghalál, hogy 'méne, méne, tekel ufárszin!', mint a legutolsó halászkunyhóra. Eljöttem, hogy táncoljak közöttetek, hogy mulassak veletek, mert így talán süket fületek is meghallja, vak szemetek is meglátja a halált, amikor magasra emelem e bűnös kelyhet... Magasra emelte a pezsgőspoharat a döbbent csendben, a földhöz csapta, végignézett a rémült embereken, és távozóban még ezt mondta: - Ezért kértem a pezsgőt...
Hogy megsemmisítsem, mint a világi bűn jelképét." A Vesztegzár a Grand Hotelben részlete annak bizonyságául szerepel e heti ajánlónk elején, hogy a végzetet hirdető "írás a falon" (képünkön Rembrandt változata), vagyis Dániel könyvének ismert története az égő kemencén túl és az oroszlánok vermén innen mily népszerű toposz a nyugati világban. Vasárnap egy másik, a bibliai történethez szorosabban kapcsolódó, ám szintén 1930-as évekbeli feldolgozást, William Walton monumentális oratóriumát, a Belsazár lakomáját hallgathatjuk meg e tárgykörben a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertjén, (az egy Belsazár-oratóriumot ugyancsak jegyző) Händel Dixit Dominusával egyetemben (november 9., fél nyolc, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem).

E sorok írásakor még a jövő méhében rejlik, ám a hatalmasságokat intő példázat megszólaltatásakor már ismert lesz az Egyesült Államok 44. elnökének személye, azonban ezen a héten a koncertlátogató inkább a sorban 35. férfiú emlékének adózik, mivel a MűPában kétszer is műsoron szerepel majd Leonard Bernstein John Kennedy tiszteletére és a washingtoni Kennedy Center avatására írott, megejtően teátrális Miséje (november 8. és 11., fél nyolc, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem). Kennedy fatális dallasi útjának reggelén rendelkezett Robert Oppenheimer, az atombomba meghurcolt atyja látványos rehabilitációjáról (Enrico Fermi-díj, 1964), s szombaton a Kennedy-misével párhuzamosan Oppenheimer és a Fermi-díj előző birtokosa, Teller Ede lesz a hőse a Metropolitan Operából sugárzott Doctor Atomic című operának (november 8., hét óra, MűPa, előadóterem). A minimalista John Adams - ki egyébiránt az USA 2. (és 6.) elnökének nevét viseli, s legismertebb operája az ugyancsak prezidenciális érdekű Nixon Kínában - az agyas rendező, Peter Sellars librettójára írta a MET-ben most bemutatandó művét, melynek témaválasztása tán kevésbé tetszik sajátságosnak, ha megemlítjük a Nemzeti Színház valahai, Oppenheimer-ügy című, Fábri Zoltán rendezte, Oppenheimerként Majort, míg Teller szerepében Kálmán Györgyöt felléptető produkcióját.

A hét végén mindazonáltal lesz saját operapremierünk is, hisz' a Thália színpadára kerül a fiataloknak szánt egyrészes CarmenCET (november 8. és 9., hat óra) - Telihay Péter rendezésében, s méghozzá - mint a cím is mutatja - a jelen közép-európai időzónájába helyeztetve. Az amúgy is dús hétvégét a 2007-es Csajkovszkij-verseny győztese, az ifjú gordonkás, Szergej Antonov fellépése is gazdagítja majd (november 8., fél nyolc, Zeneakadémia), míg a jövő hét elejéről a Filharmóniai Társaság két Vashegyi-Frankl Péter-koncertje (november 10. és 11., fél nyolc, Opera), s persze hogy persze, a Nemzeti Filharmonikusok hangversenye érdemel feltétlen említést (november 12., fél nyolc, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem). Két sárkány békés tánca - ez a Sugata Isotaro-mű lesz programjuk nyitószáma, s az "írás a falon" fordulatától lám, befejezésül el is jutottunk egy másik kultúrkör nemkülönben kedvelt toposzáig.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.