mi a kotta? - Mindent bele, Antonín!

  • .
  • 2009. február 26.

Trafik

Múlt alkalommal mindenféle csehszlovákok emlegetésénél hagytuk el a szót, s ezen a héten felette indokoltnak tűnik e kultúrkörrel kezdeni, hiszen február utolsó napján teljesíti a maratoni távot Antonín Dvorák (képünkön hitvesével). Csajkovszkij tavalyi emlékezetes futása után, a Fischer Iván irányítása alatt álló egész napos produkció ezúttal mindösszesen 11 különböző koncerttel és hozzá még hat ingyenes videovetítéssel várja a Művészetek Palotájának termeibe a közönséget (február 28.
fél tizenegytől kilenc óráig). A slágerszámok, mint a két utolsó szimfónia vagy az - ez alkalommal Fenyő László szólójával felhangzó - h-moll gordonkaverseny mellett, olyan elvásott ínyekre való ritka falatok is előkerülnek, mint a hosszú távú koncert első etapját alkotó dramatikus kantáta, A kísértet menyasszonya, míg a méltán közkedvelt, Marlon Brandót is megihlető cigány dal, az E dalra tanított anyám társaságában ezúttal bibliai és szerelmi dalok meg morva duettek is a műsoron szerepelnek majd.

Dvorák szerzeményeinek e kuláns feltálalása alkalmat teremt arra is, hogy tisztelettel felemlítsük Jarmil Burghauser nevét, aki nemcsak a prágai tavasz lelkes híve, majd utóbb a cseh nemzeti tudatot álnév alatt gerjesztő komponista volt, de Dvorák életművének szorgos lajstromozója is, egy valóságos cseh Köchel. A hét másik, már valamelyest ismertebb jegyzékkészítője, a Haydn munkásságának nekifekvő holland Anthony van Hoboken a Rádió márványtermi koncertsorozatának hétfői rendezvényén, Megyesi Schwartz Lúcia és a zongorista Walter Moore közös estjén jut majd szerephez (március 2., hat óra). S persze Köchelnek is osztanak sorszámot a héten, mondjuk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar vasárnapi matinéján, melyet Mozartnak az Ah! vous dirai-je, maman kezdetű nemzetközi gyermekdalra írt zongoravariációi (K. 265) indítanak majd (Fesztiválszínház, március 1., tizenegy és három óra). A Nemzeti Filharmonikusok másik esedékes hangversenye ugyancsak francia gyermekséggel kezdődik, méghozzá a Lúdanyó meséivel, ám azért a versenygyőztes dalnokot, Brickner Szabolcsot felléptető rendezvény komoly felnőttprogramot ígér, Richard Strauss-szal, Mahlerrel s a kevéssé ismert Respighi-tanárral, Giuseppe Martuccival (Nemzeti Hangversenyterem, február 26., fél nyolc).

Dvorák a vasút, a gőzmozdonyok szerelmese, már-már megszállottja volt, s e szenvedélye könnyű átkötést kínál a MÁV zenekarának két koncertjéhez, melyek közül az elsőn a közeli múltban ugyancsak versenyen diadalmaskodó gordonkás, Várdai István húzza majd Prokofjev Sinfonia concertantéját (Zeneakadémia, február 27., fél nyolc), míg a második programját az e héten is váltig ünnepelt Mendelssohn Skót szimfóniája fogja beszegni (Zeneakadémia, március 2., fél nyolc). Úgyszintén Mendelssohn, valamint barátai, köztük az utóbb Pest-Budára áttelepülő Volkmann Róbert műveiből szemelget majd Prunyi Ilona és az 50. születésnapját idén megülő Szabadi Vilmos is (MTA Díszterme, március 3., fél nyolc).

S végül egy koncert minden ürügy és retorikus átkötés nélkül: Várjon Dénes Liszt A-dúr zongoraversenyét adja a Magyar Telekom Szimfonikusainak csütörtöki koncertjén (Zeneakadémia, február 26., fél nyolc). El ne mulasszák nekem!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.