mi a kotta? - Muzsikális akadémia

  • .
  • 2010. május 6.

Trafik

Lesz még egyszer ünnep - idéztük Vörösmarty Mihály megcsonkított sorát a múlt héten, s a költői vátesz ismét diadalmaskodott, hiszen ez a hét újfent az ünnepé, helyesebben az ünnepeké. Mert bár zenei jubileumokban eddig is bővelkedett a 2010-es esztendő, május 7-én egy újabb nagyjából kerek dátumhoz érünk: Beethoven budai fellépésének 210.
évfordulójához, melyet idén többnapos Beethoven-ünnep köszönt majd. "7-én délután megismételték a nagy katonai karusselt és ennek befejezése után az itteni színházban hangversenyt tartottak, amelyen a híres van Beethoven úr a fortepianón való különleges ügyességét tanúsította, majd a kürthöz való ismert tehetségével Punto úr tűnt ki" - írta 1800-ban az Ofner und Pesther Zeitung, beszámolván a cárlány és friss nádorné, Alekszandra Pavlovna tiszteletére rendezett díszszemléről és az azt követő "muzsikális akadémiáról". Beethoven és Giovanni Punto (eredeti nevén: Jan Václav Stich) bizonyosan előadta e hajdani hangversenyen az op. 17-es F-dúr kürtszonátát, s ez a darab a pénteki koncerten is felhangzik majd, ahol Kocsis Zoltán oldalán Gál László kürtös fog szerepelni, s ahol mások mellett Érdi Tamás is pódiumra lép (Nemzeti Táncszínház, május 7., fél nyolc). A fentebb emlegetett korabeli instrumentum, a fortepiano másnap jut lehetőséghez, éppenséggel a jeles Malcolm Bilson keze alatt, aki Vashegyi György együtteseivel ad közös műsort az MTA várbéli Kongresszusi termében (május 8., fél nyolc). Ugyanitt zárul majd az ünnepségek főprogramja, méghozzá a Kilencedikkel, melyet ezúttal Oláh Kálmán és Szilasi Alex kétzongorás estje klasszikus és dzsesszparafrázisban kínál fel (május 9., fél nyolc).

A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar amúgy egy minden szempontból kiadós hétfői Bach-koncerttel is helyet követel magának e hasábokon (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 10., fél nyolc), de innentől már jószerint csak a nagynevű vendégek és echt világsztárok elősorolására jut hely. Így a Nemzeti Filharmonikus Zenekar csütörtöki koncertje Gidon Kremert vendégeli Sosztakovics 1. a-moll hegedűversenyének szólójában (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 6., fél nyolc), a Fesztiválzenekar esedékes három hangversenyén a Collegium Vocale zengi majd Mozart vesperását (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 7. és 8., háromnegyed nyolc, május 9., fél négy). S a héten fellép nálunk maga Midori is, aki ugyan már jó ideje nem csodagyermek, ellenben valóságos érett, komoly művész (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 12., fél nyolc).

Az operai Májusünnep is pereg tovább, s a jó nevű vendégművészek között egy valódi óriás is akad: a basszista Ferruccio Furlanetto, aki a Don Carlos Fülöp királyaként (képünkön épp e legendás szerepében látható) két alkalommal virraszt majd az operaház színpadán (május 11. és 13., hat óra). Ígérkezik itt még Tosca és Elektra, Sevillai és Nabucco, ám a hét másik nagy operai sztárvendége mégis a Művészetek Palotájába érkezik - Andreas Scholl személyében (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 11., fél nyolc). A kontratenorok kontratenorja budapesti koncertjén a Stuttgarti Kamarazenekar kíséretében lép fel, s a nagy Senesino nyomdokán csupa Händel-áriát énekel majd a szerencséseknek.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.