kulthírek

  • .
  • 2010. május 6.

Trafik

LOPOTT CSÓKOK BERGAMÓBAN Május 17-én, a nemzetközi homofóbiaellenes napon rendezendő konferencia alkalmából egy szabadtéri fotókiállítás figyelmeztetett volna arra, hogy érzelmi megnyilvánulások terén nincs különbség heterók és homók között, azonban a városi tanács jobboldali többsége a gyermekek és idősek érzékenységére hivatkozva csak a Piazza della Liberta auditóriumában engedélyezte közszemlére tenni a Baci rubati című kiállítás egyébként decens felvételeit, rajtuk egy- és kétnemű párok, szülők és gyerekek ölelése és csókjai. PETÍCIÓ PANAHI ÉRDEKÉBEN Steven Spielberg, Martin Scorsese, Robert De Niro, Robert Redford, Francis Ford Coppola, Ang Lee, Michael Moore, Oliver Stone, Joel és Ethan Coen is aláírta a petíciót, mely Dzsafar Panahi azonnali szabadon engedését követeli a teheráni kormányzattól. A számos nemzetközi fesztiválsikert jegyző iráni rendezőt március elsején vették őrizetbe, a hivatalos magyarázat szerint egy rendszerellenes film készítése miatt. ÉHES EMBER, FOGD A KÖNYVET, EZ FEGYVER! E címmel rendezett kiállítást az Artpool a New York-i Printed Matter könyvesbolttal és a zágrábi What, How & for Whom nonprofit kulturális szervezettel együttműködve: az egykori Kelet-Közép-Európa egyedi művészkönyvterméséből nyújtanak válogatást május 22-ig. TÜRKMÉN CIRKUSZ Az AFP jelentése szerint Ashabatban tíz év után újra cirkuszi előadást rendeztek: a tevékkel, elefántokkal, kígyókkal, bohócokkal és egyéb mutatványosokkal teljes műsort Türkmenisztán elnöke, Berdimukhamedov is megtekintette.
2001 óta ez volt az első cirkuszi előadás az országban: akkor Nijazov elnök betiltotta a szerinte a türkmén mentalitással ellentétes, idegen kultúrát képviselő műfajt. Ugyane sorsra juttatta a mozikat, az opera- és balettszínházat is, de 2006-os halála utat nyitott a normalizálódásnak.

OLAFUR ELIASSON BERLINBEN Tizenöt éve alapította meg berlini laboratóriumát, ahol építészekkel, mérnökökkel és technikusokkal együtt kísérletezik térspecifikus installációi nyersanyagain, s tanít is a berlini képzőművészeti egyetemen, de csak most állít ki első ízben önállóan a német fővárosban Olafur Eliasson. Az 1967-ben Koppenhágában született izlandi származású művész - mint az Innen Stadt Aussen (Inner City Out) cím is utal rá - nemcsak a Martin-Gropius-Bau belső tereit vette birtokba augusztus 9-ig, hanem a város külső helyszíneit is. Eliasson a látvány művésze, s a fények és tükröződések játékával a nézőt magát is a látvány részéve varázsolja, mint például Színes köd című alkotásában, ahol az ember elveszettnek érezheti magát a percenként változó színt öltő térben, vagy ahogy a halogénlámpák fényében megsokszorozódnak és színessé válnak az árnyékok. A kiállítás szerves részei a tükrös kerekű biciklik és a tükörrel ellátott oldalú furgonok által generált, egyedi kompozíciójú, mozgó városképek is.

2003-ban Olafur Eliasson képviselte Dániát a Velencei Biennálén, ugyanebben az évben mutatta be vizes projektjét a londoni Tate Modern Turbina-halljában. Kedvelt anyaga a jég (volt egy olvadó jég sorozata, az illusztrációnkon látható Jégpavilont Berlinben készítette) és a víz (tervezett visszafelé folyó vízeséseket, 2008-ban pedig több New York-i helyszínre telepített alkalmi vízesést, így a képünkön látható Brooklyn-híd alá is). A lila-zöld ködben kerékpározós kép idén Sanghajban készült, májusban a chicagói Museum of Contemporary Artban nyílik kiállítása - tavaly pedig a Műcsarnokban is szerepelt a Pillanatgépek című médiaművészeti tárlaton.

BANGLADES ÉS AZ INDIAI FILMEK Banglades függetlenné válása után egy évvel, 1971-ben tilalmat vezetett be az indiai filmekre. Most néhány napon át úgy tűnt, vége a négy évtizedes tiltásnak - amivel persze a videóra, majd DVD-re másolt kalózkópiák terjesztői és vásárlói kitartóan dacoltak -, mert hivatalosan bejelentették: megszüntetik a korlátozást. A helyi filmipar azonban megriadt Bollywood túlerejétől, színészek, rendezők, stúdióvezetők demonstráltak, és petíciót nyújtottak be a konkurencia beengedése ellen. A kormány pedig visszatáncolt: a tilalom érvényben maradt, a bangladesi filmgyártás esélyt kapott a túlélésre.

HEFNER MEGMENTI HOLLYWOODOT "A felirat Hollywood Eiffel-tornya, és engem boldoggá tesz, hogy segíthetek megőrizni egy ilyen fontos kulturális emlékművet" - jelentette ki Hugh Hefner. A Playboy-birodalom alapítója 900 ezer dollárt ajánlott fel, hogy hozzájáruljon a filmvárosra néző terület közcélú megvásárlásához. Április 1-jei számunkban olvashatták, hogy ha a hónap közepéig nem jön össze 12,5 millió dollár, luxusingatlanok épülnek a HOLLYWOOD felirat helyén. A határidőt meghosszabbították, Hefner beszállt, Arnold Schwarzenegger kaliforniai kormányzó pedig sajtóértekezleten jelentette be: sikerült elérni a célt.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.