mi a kotta? - Nézzék a tévét!

  • .
  • 2009. július 2.

Trafik

Az időjárásról ugyan nem szólhatunk teljes bizonyossággal, azonban a pesti koncertéletet elnézve bátran kijelenthető, hogy végképp beütött a nyár. Így a zeneakadémiai vakáció nyomában immár a Művészetek Palotájában is megcsendesedik az élet, úgyannyira, hogy az elkövetkező hétről csupán egyetlen nagyobb szabású hangversenyt említhetünk: a csütörtökit, melyen Verdi gyászoperája, az olasz Eötvös József, Alessandro Manzoni előtt tisztelgő Requiem fog felhangzani (Nemzeti Hangversenyterem, július 2., fél nyolc).
A jegytulajdonosok, vagyis a jegyesek (hogy ellőjük egyetlen Manzoni-patronunkat) a fennállásának 25. évfordulóját Közép-Európában megünneplő Colorado Symphony Chorus koncertjén, s hozzá a MÁV Szimfonikus Zenekar és nyugati szláv szólisták közreműködésével hallhatják majd e monumentális, bár a Wagner-hetek után szinte már szerénynek tetsző remeket.

Kínálkozik még a lehetőség, hogy a nagyszerű, ám tagadhatatlanul némiképp félreeső "budai Társaskör felé vegyük az irányt, ahol vasárnap a Fischer Annie-ösztöndíjasok (július 5., hét óra), míg szerdán a Pestalozzi Trió tagjai (július 8., nyolc óra) fogják majd kamarázásra a dolgot, mindazonáltal a címben foglalt felszólítást is érdemes komolyan megszívlelni. Mert bizony a Mezzo adása e héten ugyancsak felette pompás mulatságot ígér a koncerttermekből kiűzött, az operaházból kiseprűzött zenebarát számára. Csupán a zenés színházi programokat említve, péntek este Lyonból egy - egész az utolsó másodpercekig - élő Traviatát (Mezzo, július 3., nyolc óra) láthatunk, míg szombaton Fischer Iván - félszcenírozott formában Pesten is megcsodált - Cos“ fan tuttéja kerül sorra Glyndebourne-ból (július 4., fél kilenc). Vasárnap azután vár ránk egy valóságos ínyencfalat, a leginkább a Nebáncsvirág szerzőjeként ismert Offenbach-barát és -rivális, Hervé A kis Faust című vígoperája/operettje 1869-ből (július 5., öt óra). S ha már dobozból nyerhető zeneélményeket és francia Goethe-átiratokat ajánlgatunk, hát a Bartók rádiót is említsük: szombaton Massenet Wertherjét adják a párizsi Bastille Operából Rolando Villazónnal és Susan Grahammal (július 4., fél nyolc után öt perccel).

Aztán itt van még nekünk a Szerelmes Shakespeare és a Házasság olasz módra! Nem, nem tévedtünk át végképp tévésmaci málnásába, pusztán csak két, a nappalinktól viszonylag messzire telepített esemény címét citáltuk elő. A Szerelmes Shakespeare bizonnyal a hét zenei főeseménye, csak hát Gyulán kell lenni hozzája (Kohán képtár, július 4., fél kilenc), ugyanis ott lép fel áriaestjével a London Baroque által kísért régizenés mesterszoprán, az idén hatvanesztendős veres csoda, Emma Kirkby (festményünkön). A Házasság olasz módra pedig Pergolesi Az úrhatnám szolgáló című örökzöldjének modernizált változatát rejti: Cserje Zsuzsa rendezésében, a Bajor Gizi Emlékmúzeum teraszára kihelyezve (július 4., hét óra) - s nem (mint korábban olvastuk) a Bajai halászcsárdába. Mely színhelyet főleg azért említjük, hogy a halászlé habjain már át is evezhessünk Szegedre, ahol is a Cigányszerelemmel, Lehár Ferenc alkalomszerűen átfazonírozott, valódi és bulvársztárokkal kistafírozott operettjének előadásával (Dóm tér, július 3., kilenc óra) megkezdődik a Szegedi Szabadtéri Játékok idei sorozata.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."