mi a kotta? - Nézzék a tévét!

  • .
  • 2009. július 2.

Trafik

Az időjárásról ugyan nem szólhatunk teljes bizonyossággal, azonban a pesti koncertéletet elnézve bátran kijelenthető, hogy végképp beütött a nyár. Így a zeneakadémiai vakáció nyomában immár a Művészetek Palotájában is megcsendesedik az élet, úgyannyira, hogy az elkövetkező hétről csupán egyetlen nagyobb szabású hangversenyt említhetünk: a csütörtökit, melyen Verdi gyászoperája, az olasz Eötvös József, Alessandro Manzoni előtt tisztelgő Requiem fog felhangzani (Nemzeti Hangversenyterem, július 2., fél nyolc).
A jegytulajdonosok, vagyis a jegyesek (hogy ellőjük egyetlen Manzoni-patronunkat) a fennállásának 25. évfordulóját Közép-Európában megünneplő Colorado Symphony Chorus koncertjén, s hozzá a MÁV Szimfonikus Zenekar és nyugati szláv szólisták közreműködésével hallhatják majd e monumentális, bár a Wagner-hetek után szinte már szerénynek tetsző remeket.

Kínálkozik még a lehetőség, hogy a nagyszerű, ám tagadhatatlanul némiképp félreeső "budai Társaskör felé vegyük az irányt, ahol vasárnap a Fischer Annie-ösztöndíjasok (július 5., hét óra), míg szerdán a Pestalozzi Trió tagjai (július 8., nyolc óra) fogják majd kamarázásra a dolgot, mindazonáltal a címben foglalt felszólítást is érdemes komolyan megszívlelni. Mert bizony a Mezzo adása e héten ugyancsak felette pompás mulatságot ígér a koncerttermekből kiűzött, az operaházból kiseprűzött zenebarát számára. Csupán a zenés színházi programokat említve, péntek este Lyonból egy - egész az utolsó másodpercekig - élő Traviatát (Mezzo, július 3., nyolc óra) láthatunk, míg szombaton Fischer Iván - félszcenírozott formában Pesten is megcsodált - Cos“ fan tuttéja kerül sorra Glyndebourne-ból (július 4., fél kilenc). Vasárnap azután vár ránk egy valóságos ínyencfalat, a leginkább a Nebáncsvirág szerzőjeként ismert Offenbach-barát és -rivális, Hervé A kis Faust című vígoperája/operettje 1869-ből (július 5., öt óra). S ha már dobozból nyerhető zeneélményeket és francia Goethe-átiratokat ajánlgatunk, hát a Bartók rádiót is említsük: szombaton Massenet Wertherjét adják a párizsi Bastille Operából Rolando Villazónnal és Susan Grahammal (július 4., fél nyolc után öt perccel).

Aztán itt van még nekünk a Szerelmes Shakespeare és a Házasság olasz módra! Nem, nem tévedtünk át végképp tévésmaci málnásába, pusztán csak két, a nappalinktól viszonylag messzire telepített esemény címét citáltuk elő. A Szerelmes Shakespeare bizonnyal a hét zenei főeseménye, csak hát Gyulán kell lenni hozzája (Kohán képtár, július 4., fél kilenc), ugyanis ott lép fel áriaestjével a London Baroque által kísért régizenés mesterszoprán, az idén hatvanesztendős veres csoda, Emma Kirkby (festményünkön). A Házasság olasz módra pedig Pergolesi Az úrhatnám szolgáló című örökzöldjének modernizált változatát rejti: Cserje Zsuzsa rendezésében, a Bajor Gizi Emlékmúzeum teraszára kihelyezve (július 4., hét óra) - s nem (mint korábban olvastuk) a Bajai halászcsárdába. Mely színhelyet főleg azért említjük, hogy a halászlé habjain már át is evezhessünk Szegedre, ahol is a Cigányszerelemmel, Lehár Ferenc alkalomszerűen átfazonírozott, valódi és bulvársztárokkal kistafírozott operettjének előadásával (Dóm tér, július 3., kilenc óra) megkezdődik a Szegedi Szabadtéri Játékok idei sorozata.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.