mi a kotta? - Oedipus Brothers

  • .
  • 2009. január 15.

Trafik

Bár a hangversenyzongora közkedveltsége csorbítatlan marad, amint azt Vásáry Tamás ismeretterjesztéssel és anekdotázással egybekötött Debussy-estje is fényesen bizonyítani fogja (Zeneakadémia, január 15., fél nyolc), azért az előttünk álló hét domináns hangszere alighanem mégis a gordonka lesz. Ilyesformán a Budapesti Fesztiválzenekar soros három hangversenyén is e nemes instrumentum jut majd szólószerephez Robert Cohen segedelmével.
A kiváló Ion Marin vezénylete alatt lebonyolítandó koncerteken (Nemzeti Hangversenyterem, január 16., illetve Zeneakadémia, január 17. és 18., háromnegyed nyolc) ugyanis, félúton az Éj a kopár hegyen és Saint-Sa‘ns "Orgona" szimfóniája között Prokofjev Concertinója is felhangzik majd. A Msztyiszlav Rosztropovicsnak szánt darabot a mindenkor ügyesen lavírozó zeneszerzőtárs, Dmitrij Kabalevszkij hangszerelésében szokás játszani, mivel Prokofjevnek 1953-ban bekövetkezett haláláig nem sikerült befejeznie művét. A Gazdával azonos napon távozó Prokofjev gordonkadarabja mellett az idei jubiláns, az előzékenyebb gazdával megáldott Haydn két épségben fennmaradt gordonkaversenye is műsorra kerül e héten. Így a Budapesti Filharmóniai Társaság két hangversenyén (Nemzeti Hangversenyterem, január 19., illetve Opera, január 20., fél nyolc), melyeken Haydn 13. és Schubert 5. szimfóniája, valamint Orbán György Búcsú (Razumovszkij gróftól) című kompozíciója ugyancsak szerepelni fog, a reményteljes Várdai István Haydn első, C-dúr versenyművét húzza majd. Az 1760-as évek első felében íródott concerto éppúgy az Esterházy-zenekar akkori vezető csellistája és egyszersmind a zeneszerző barátja számára íródott, akárcsak az 1783-as keltezésű második, D-dúr versenymű - csak a szólista személye változott (Joseph Weigl, illetve Antonin Kraft), a komponista szolgálatkész és barátságos lénye nem. Az utóbbi szerzeményt a Budapesti Vonósok adják majd Christopher Benda szólójával szombati koncertjükön (MTA Díszterme, január 17., fél nyolc). Ugyanitt, ugyanekkor Haydn Alleluja melléknevű szimfóniája is felzendül, akárcsak C. Ph. E. Bach egy-egy szimfóniája és versenyműve.

E héten sem szerepel azonban a koncertműsoron egy másik Bach, P. D. Q. Bach (képünkön) egyetlen szerzeménye sem, noha e mániákus plagizátor zenetörténeti jelentősége elvitathatatlan. ' tanácsolta példának okáért Leopold Mozartnak, hogy fiát tanítsa biliárdozni, ám hiába, még legnépszerűbb művei, így a Pervertimento vagy az Iphigenia Brooklynban sem tud bekerülni a konzervativizmusáért oly gyakran és méltán korholt hazai repertoárba. Szintúgy sajnálatos, de Oedipus Tex című western-oratóriuma (ajánlott felvétele: P. D. Q. Bach - The Vegas Years) sem lehet ismerős a magyar zenebarátnak. Az azonban némi vigaszt jelenthet, hogy legalább Tex bátyja, Oedipus Rex színre lép majd vasárnap a hosszú nevű Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar Vox Fortissima-bérletén (Nemzeti Hangversenyterem, január 18., fél nyolc), hála Stravinsky latin nyelvű - jóllehet nem hibátlan latinságú - opera-oratóriumának.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.