mi a kotta? - Oedipus Brothers

  • .
  • 2009. január 15.

Trafik

Bár a hangversenyzongora közkedveltsége csorbítatlan marad, amint azt Vásáry Tamás ismeretterjesztéssel és anekdotázással egybekötött Debussy-estje is fényesen bizonyítani fogja (Zeneakadémia, január 15., fél nyolc), azért az előttünk álló hét domináns hangszere alighanem mégis a gordonka lesz. Ilyesformán a Budapesti Fesztiválzenekar soros három hangversenyén is e nemes instrumentum jut majd szólószerephez Robert Cohen segedelmével.
A kiváló Ion Marin vezénylete alatt lebonyolítandó koncerteken (Nemzeti Hangversenyterem, január 16., illetve Zeneakadémia, január 17. és 18., háromnegyed nyolc) ugyanis, félúton az Éj a kopár hegyen és Saint-Sa‘ns "Orgona" szimfóniája között Prokofjev Concertinója is felhangzik majd. A Msztyiszlav Rosztropovicsnak szánt darabot a mindenkor ügyesen lavírozó zeneszerzőtárs, Dmitrij Kabalevszkij hangszerelésében szokás játszani, mivel Prokofjevnek 1953-ban bekövetkezett haláláig nem sikerült befejeznie művét. A Gazdával azonos napon távozó Prokofjev gordonkadarabja mellett az idei jubiláns, az előzékenyebb gazdával megáldott Haydn két épségben fennmaradt gordonkaversenye is műsorra kerül e héten. Így a Budapesti Filharmóniai Társaság két hangversenyén (Nemzeti Hangversenyterem, január 19., illetve Opera, január 20., fél nyolc), melyeken Haydn 13. és Schubert 5. szimfóniája, valamint Orbán György Búcsú (Razumovszkij gróftól) című kompozíciója ugyancsak szerepelni fog, a reményteljes Várdai István Haydn első, C-dúr versenyművét húzza majd. Az 1760-as évek első felében íródott concerto éppúgy az Esterházy-zenekar akkori vezető csellistája és egyszersmind a zeneszerző barátja számára íródott, akárcsak az 1783-as keltezésű második, D-dúr versenymű - csak a szólista személye változott (Joseph Weigl, illetve Antonin Kraft), a komponista szolgálatkész és barátságos lénye nem. Az utóbbi szerzeményt a Budapesti Vonósok adják majd Christopher Benda szólójával szombati koncertjükön (MTA Díszterme, január 17., fél nyolc). Ugyanitt, ugyanekkor Haydn Alleluja melléknevű szimfóniája is felzendül, akárcsak C. Ph. E. Bach egy-egy szimfóniája és versenyműve.

E héten sem szerepel azonban a koncertműsoron egy másik Bach, P. D. Q. Bach (képünkön) egyetlen szerzeménye sem, noha e mániákus plagizátor zenetörténeti jelentősége elvitathatatlan. ' tanácsolta példának okáért Leopold Mozartnak, hogy fiát tanítsa biliárdozni, ám hiába, még legnépszerűbb művei, így a Pervertimento vagy az Iphigenia Brooklynban sem tud bekerülni a konzervativizmusáért oly gyakran és méltán korholt hazai repertoárba. Szintúgy sajnálatos, de Oedipus Tex című western-oratóriuma (ajánlott felvétele: P. D. Q. Bach - The Vegas Years) sem lehet ismerős a magyar zenebarátnak. Az azonban némi vigaszt jelenthet, hogy legalább Tex bátyja, Oedipus Rex színre lép majd vasárnap a hosszú nevű Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar Vox Fortissima-bérletén (Nemzeti Hangversenyterem, január 18., fél nyolc), hála Stravinsky latin nyelvű - jóllehet nem hibátlan latinságú - opera-oratóriumának.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.