mi a kotta? - Ugyanaz hátulról

  • .
  • 2009. július 9.

Trafik

A Magyar Rádió legendás zenei fejtörője, a gazdag utóéletű Ki nyer ma?, mely műsornak mellesleg e sorok írója is őszinte híve és lelkes játékosa volt, több ezer adása során napról napra feladta a leckét a kérdések összeállítóinak: vajh' minő kapcsolatot teremtsenek az egy-egy adásban egymás mellé kerülő öt zenei részlet és az adott nap között? Ha jobban belegondolunk, hát a zenei ajánló műfaja is egészen hasonló srófra jár, s így hasonlók a kínálkozó megoldások is, csak épp persze bejátszások és Astoria szálló nélkül. Ott van például a számokkal való ügyeskedés, mondjuk, hogy 9-én vegyük a 9-es opus- vagy sorszámmal megjelelt műveket, ajánló esetén pedig csapjunk le a szerencsés egybeesésre: csütörtökön, a Nemzeti Hangversenyterem nyári szünet előtti utolsó koncertjén Kobayashi Ken-Ichiro a MÁV Szimfonikus Zenekar és egy japán kórus élén Beethoven Kilencedik szimfóniáját vezényli majd (július 9., fél nyolc).
Ilyenkor elkél némi kultúrtörténeti adalék, például Unger Karolináról, a székesfehérvári születésű világhódító kontraaltról, aki részt vett a szimfónia 1824-es ősbemutatóján, s az anekdoták szerint ő volt, aki az akkor már süket, a vezénylésben elmerült Beethoven figyelmét felhívta a körülötte ünneplő közönségre. ("Önben megvan a Dél perzselő tüze, az Észak energiája, Önnek vas tüdeje, ezüst hangja és arany tehetsége van" - méltatta Rossini Ungert.) S természetesen Beethoven Kilencedikjéhez kapcsolódva máris említhetjük Dvorák azonos számozású szimfóniáját, melynek szabadtéri előadását hétfőn rendezi a Bogányi Gergely társaságában fellépő Szent István Király Szimfonikus Zenekar (Vajdahunyadvár, július 13., fél kilenc).

Bogányi Gergely az említett koncerten Liszt Esz-dúr zongoraversenyét játssza majd, s az Esterházyak alkalmazásában álló papa, Liszt Ádám személye akár át is vezethet minket oda, ahová amúgy a másik nagy rendezőelv, az aktuális évforduló is elirányít: Joseph Haydnhoz. Haydnhoz és Fertőd-Eszterházára, ahol is a héten kezdődik a Budapesti Vonósok 15. Haydn Fesztiválja (fotónkon a nyáréji helyszín). Liszt Ádám kamaszkorában rövid ideig csellistaként is szolgálta a hercegi családot, ám Haydn két gordonkaversenyének szólóit aligha játszhatta; mi most Perényi Miklóssal hallgathatjuk meg a két fennmaradt versenyművet (Esterházy-kastély, július 12., fél nyolc). Okvetlenül külön említést érdemel a jeles német szoprán, Ruth Ziesak fertődi fellépése a Budapesti Vonósokkal (július 10., fél nyolc), és ha már amúgy is Haydnnál időzünk, ajánljuk a komponista utolsó előtti miséjét, az 1801-es Schöpfungmessét, amit a Budapesti Bach Együttes előadásában hallhatunk a hét végén (Belvárosi főplébánia-templom, július 12., fél négy).

Végül utolsó mentsvár gyanánt alapozzunk a földrajzi közelségre, hogy Fertőd-Eszterháza után felemlíthessük a szombathelyi 25. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivált, ahol szombaton a helyi Bartók Teremben Eötvös Péter (július 11., fél nyolc), míg kedden a nagyszerű Heinz Holliger vezényel (július 14., fél nyolc). Holliger még hétfőn Gyöngyössy Zoltán és Rohmann Imre társaságában kortárs zenei kamaraestet is ad (Bartók Terem, július 14., fél nyolc), Eötvös Péter Radames című, 1976-os ősbemutatójú kamaraoperáját pedig vasárnap játsszák el a Savaria Egyetemi Központ A épületében, Almási-Tóth András rendezésében (július 12., fél nyolc). Radames - ne felejtsük el a hős nevét: legközelebb ő lészen a mi mottónk!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.