Hogy szalad az idő! - használnánk el az üres közhelyet átkötés gyanánt, hogy megemlítsük Várdai István zeneakadémiai diplomahangversenyét (október 8., fél nyolc), ha az ifjú művész nem lenne immár évek óta a hazai koncertélet oszloposa, s ha a connaisseurök nem számítanák a rokonszenves csellistát ugyancsak jó ideje Perényi Miklós dezignált örökösének. A trónátadás persze még bőven odébb van, s erről a hétvégén meg is győződhetünk, hiszen Perényi Szokolay Balázs társaságában izgalmas programú, Schuberttől Stravinsky Olasz szvitjéig ívelő kamaraestet ad (Zeneakadémia, október 10., fél nyolc).
"Szemünk pillás függönye fent: Hol a színpad: Kint-e vagy bent, Urak, asszonyságok?" Mit rejt a Titok-koncert? Kicsoda Eugen Suchon? És Hugo Alfvén? E kérdésekre is a következő napokban kaphatunk választ, lévén elérkezik az idei második operapremier, A kékszakállú herceg vára új produkciója - ezúttal Harmut Schörghofer koncepcióját követve, egymás után kétszer, két megközelítésben előadva az egyfelvonásost, mely így önmaga társaságában kerül színpadra (október 11., hét órakor). Talányos megoldás, ám még rejtélyesebb a Fesztiválzenekar hagyományos Titok-koncertjeinek műsora, hisz előzetesen mindössze a gordonkás, Steven Isserlis közreműködéséből következtetgethetünk - kedvünkre és találomra (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 10. és 12., háromnegyed nyolc; október 11., fél négy). Az 1993-ban elhunyt szlovák komponista, a Szvatopluk király című opera szerzője, Eugen Suchon pedig hegedűre és zenekarra írt Fantáziájával szerepel a Nemzeti Filharmonikusok hangversenyén, egy szintén matuzsálemi kort megélt zeneszerző, Farkas Ferenc ötven éve bemutatott Janus Pannonius-kórusműve, a Cantus Pannonicus nyomában (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 9., fél nyolc). S végül Hugo Alfvén, a festőként, karmesterként és hegedűsként egyaránt aktív svéd zeneszerző (a képen) Gusztáv Adolf című históriai szvitje a Filharmóniai Társaság két estjét nyitja (Operaház, október 12. és 13., fél nyolc). Alfvén neve talán ismeretlen, ám Svéd rapszódiáját sokszor hallhattuk már, hisz Ritchie Blackmore-t csakúgy megihlette, mint a Simpson családot.