mi a kotta? - Urak, asszonyságok

  • .
  • 2009. október 8.

Trafik

"Az idő ölelésében" - e címet hordozza Takács-Nagy Gábor és a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok Haydn 101. (Az óra) szimfóniájával záruló évadnyitó koncertje (MTA Díszterme, október 10., hét óra), míg ugyanaznap a Savaria Barokk Zenekar és társult énekes szólistái az idő (és az általa elhozott kijózanító igazság) diadalát hirdető római Händel-oratóriumot vezetik elő a Belvárosi Szent Mihály-templom falai között (október 10., hét óra).
Soros ajánlónk is az idő hatalmát nyögi, mert bár alig pár hete még vidéki koncertekkel és tévéműsorokkal tölthettük meg e rovatot, mostanra a fontosabb pesti koncertek szikár felmondására sem futja az időből, a helyből és a szuflából. S ezúttal még a fajtánknak gyakran kedvező Magyarok Nagyasszonyához is hiába fordulnánk, hisz e napokban a nevével megjelölt egyházzenei fesztivál szintén említést követel - mondjuk a Notre Dame Kórusának bazilikai vendégeskedése (október 10., fél nyolc), vagy akár Haydn - éppenséggel Szűz Mária dicsőségét zengő - Nagy orgonamiséje (Belvárosi Főplébániatemplom, október 11., fél négy) kapcsán. S e magasztos sorozat mellett nagyban zajlik a Budapesti Barokk Fesztivál - vasárnap például A teremtés oratórium előadásával (Belvárosi Szent Mihály-templom, október 11., fél nyolc); s megkezdődik az idén csokival hirdetett Budapesti 'szi Fesztivál. Igaz, alighanem épp e programdömping emlegetése tompítja leginkább a sajnálatos bejelentés hatását: a Liszt Ferenc Kamarazenekar őszre hirdetett nagycirkuszi bérlete - fájdalom! - elmarad.

Hogy szalad az idő! - használnánk el az üres közhelyet átkötés gyanánt, hogy megemlítsük Várdai István zeneakadémiai diplomahangversenyét (október 8., fél nyolc), ha az ifjú művész nem lenne immár évek óta a hazai koncertélet oszloposa, s ha a connaisseurök nem számítanák a rokonszenves csellistát ugyancsak jó ideje Perényi Miklós dezignált örökösének. A trónátadás persze még bőven odébb van, s erről a hétvégén meg is győződhetünk, hiszen Perényi Szokolay Balázs társaságában izgalmas programú, Schuberttől Stravinsky Olasz szvitjéig ívelő kamaraestet ad (Zeneakadémia, október 10., fél nyolc).

"Szemünk pillás függönye fent: Hol a színpad: Kint-e vagy bent, Urak, asszonyságok?" Mit rejt a Titok-koncert? Kicsoda Eugen Suchon? És Hugo Alfvén? E kérdésekre is a következő napokban kaphatunk választ, lévén elérkezik az idei második operapremier, A kékszakállú herceg vára új produkciója - ezúttal Harmut Schörghofer koncepcióját követve, egymás után kétszer, két megközelítésben előadva az egyfelvonásost, mely így önmaga társaságában kerül színpadra (október 11., hét órakor). Talányos megoldás, ám még rejtélyesebb a Fesztiválzenekar hagyományos Titok-koncertjeinek műsora, hisz előzetesen mindössze a gordonkás, Steven Isserlis közreműködéséből következtetgethetünk - kedvünkre és találomra (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 10. és 12., háromnegyed nyolc; október 11., fél négy). Az 1993-ban elhunyt szlovák komponista, a Szvatopluk király című opera szerzője, Eugen Suchon pedig hegedűre és zenekarra írt Fantáziájával szerepel a Nemzeti Filharmonikusok hangversenyén, egy szintén matuzsálemi kort megélt zeneszerző, Farkas Ferenc ötven éve bemutatott Janus Pannonius-kórusműve, a Cantus Pannonicus nyomában (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 9., fél nyolc). S végül Hugo Alfvén, a festőként, karmesterként és hegedűsként egyaránt aktív svéd zeneszerző (a képen) Gusztáv Adolf című históriai szvitje a Filharmóniai Társaság két estjét nyitja (Operaház, október 12. és 13., fél nyolc). Alfvén neve talán ismeretlen, ám Svéd rapszódiáját sokszor hallhattuk már, hisz Ritchie Blackmore-t csakúgy megihlette, mint a Simpson családot.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)