mi a kotta? - Urak, asszonyságok

  • .
  • 2009. október 8.

Trafik

"Az idő ölelésében" - e címet hordozza Takács-Nagy Gábor és a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok Haydn 101. (Az óra) szimfóniájával záruló évadnyitó koncertje (MTA Díszterme, október 10., hét óra), míg ugyanaznap a Savaria Barokk Zenekar és társult énekes szólistái az idő (és az általa elhozott kijózanító igazság) diadalát hirdető római Händel-oratóriumot vezetik elő a Belvárosi Szent Mihály-templom falai között (október 10., hét óra).
Soros ajánlónk is az idő hatalmát nyögi, mert bár alig pár hete még vidéki koncertekkel és tévéműsorokkal tölthettük meg e rovatot, mostanra a fontosabb pesti koncertek szikár felmondására sem futja az időből, a helyből és a szuflából. S ezúttal még a fajtánknak gyakran kedvező Magyarok Nagyasszonyához is hiába fordulnánk, hisz e napokban a nevével megjelölt egyházzenei fesztivál szintén említést követel - mondjuk a Notre Dame Kórusának bazilikai vendégeskedése (október 10., fél nyolc), vagy akár Haydn - éppenséggel Szűz Mária dicsőségét zengő - Nagy orgonamiséje (Belvárosi Főplébániatemplom, október 11., fél négy) kapcsán. S e magasztos sorozat mellett nagyban zajlik a Budapesti Barokk Fesztivál - vasárnap például A teremtés oratórium előadásával (Belvárosi Szent Mihály-templom, október 11., fél nyolc); s megkezdődik az idén csokival hirdetett Budapesti 'szi Fesztivál. Igaz, alighanem épp e programdömping emlegetése tompítja leginkább a sajnálatos bejelentés hatását: a Liszt Ferenc Kamarazenekar őszre hirdetett nagycirkuszi bérlete - fájdalom! - elmarad.

Hogy szalad az idő! - használnánk el az üres közhelyet átkötés gyanánt, hogy megemlítsük Várdai István zeneakadémiai diplomahangversenyét (október 8., fél nyolc), ha az ifjú művész nem lenne immár évek óta a hazai koncertélet oszloposa, s ha a connaisseurök nem számítanák a rokonszenves csellistát ugyancsak jó ideje Perényi Miklós dezignált örökösének. A trónátadás persze még bőven odébb van, s erről a hétvégén meg is győződhetünk, hiszen Perényi Szokolay Balázs társaságában izgalmas programú, Schuberttől Stravinsky Olasz szvitjéig ívelő kamaraestet ad (Zeneakadémia, október 10., fél nyolc).

"Szemünk pillás függönye fent: Hol a színpad: Kint-e vagy bent, Urak, asszonyságok?" Mit rejt a Titok-koncert? Kicsoda Eugen Suchon? És Hugo Alfvén? E kérdésekre is a következő napokban kaphatunk választ, lévén elérkezik az idei második operapremier, A kékszakállú herceg vára új produkciója - ezúttal Harmut Schörghofer koncepcióját követve, egymás után kétszer, két megközelítésben előadva az egyfelvonásost, mely így önmaga társaságában kerül színpadra (október 11., hét órakor). Talányos megoldás, ám még rejtélyesebb a Fesztiválzenekar hagyományos Titok-koncertjeinek műsora, hisz előzetesen mindössze a gordonkás, Steven Isserlis közreműködéséből következtetgethetünk - kedvünkre és találomra (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 10. és 12., háromnegyed nyolc; október 11., fél négy). Az 1993-ban elhunyt szlovák komponista, a Szvatopluk király című opera szerzője, Eugen Suchon pedig hegedűre és zenekarra írt Fantáziájával szerepel a Nemzeti Filharmonikusok hangversenyén, egy szintén matuzsálemi kort megélt zeneszerző, Farkas Ferenc ötven éve bemutatott Janus Pannonius-kórusműve, a Cantus Pannonicus nyomában (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 9., fél nyolc). S végül Hugo Alfvén, a festőként, karmesterként és hegedűsként egyaránt aktív svéd zeneszerző (a képen) Gusztáv Adolf című históriai szvitje a Filharmóniai Társaság két estjét nyitja (Operaház, október 12. és 13., fél nyolc). Alfvén neve talán ismeretlen, ám Svéd rapszódiáját sokszor hallhattuk már, hisz Ritchie Blackmore-t csakúgy megihlette, mint a Simpson családot.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.