"Önmagunknak tartozunk" - Malina János művészeti igazgató

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Egy év szünet után idén augusztus végén "egyházzenei kiadással" jelentkezik a Haydn Eszterházán fesztivál. Mit takar ez a megjelölés? Malina János: Igen, tavaly elmaradt az "igazi" fesztivál, bár Haydn Budán címmel rendeztünk egy a folytonosságot biztosító minifesztivált Haydn budai fellépésének 210.
évfordulóját megünnepelve. Idén a tematika önként adódott, hisz' a helyreállítási munkák miatt a fertődi kastély teljesen zárva van, viszont a két közeli, egykor Esterházy-fennhatóság alá tartozó templom most is rendelkezésre áll. Felkértük hát a szakrális zene élvonalbeli előadóit, hogy Fertőszentmiklóson, illetve Fertőszéplakon adjanak ízelítőt Haydn és néhány hozzá közel álló komponista egyházzenei terméséből. Az első napon, augusztus 26-án Vashegyi György vezényli együttesei élén azt a Haydn-misét, amely épp Eszterháza "felavatásának" évében, 1766-ban keletkezett. Másnap Szekendy Tamás Haydn kortársának és barátjának, Albrechtsbergernek, továbbá hivatali utódainak, Hummelnek és Fuchsnak az orgonadarabjaiból összeállított koncertet ad. Végül 28-án a Budapesti Énekes Iskola az előd, Gregor Werner és a testvér, Michael Haydn felfedezésszámba menő műveit mutatja be Mezei János és Bubnó Tamás vezetésével. A koncertek egyébként szokatlan időpontban, délután 6-kor kezdődnek!

rap: Túl a 2009-es bicentenáriumon, hogyan áll ma a Haydn-kultusz Magyarországon?

MJ: A kismartoni főutca egyik cukrászdájában máig kapható egy házi recept szerint készülő torta, amiről büszkén hirdetik, hogy a 2009-es Haydn-év tiszteletére alkották. Nekünk, a Magyar Haydn Társaság képviselőinek viszont már 2010 elején értésünkre adta az akkori kulturális helyettes államtitkár, hogy a Haydn-év elmúltával a kulturális tárcának nem áll többé módjában támogatni azt a fesztivált, amelyről a BBC háromórás műsort készített, ami második magyar fesztiválként lett az Európai Fesztiválszövetség tagja, s mellesleg a töredékébe kerül a hasonló hatású és színvonalú magyar fesztiváloknak. Az NKA-ra ugyan mindig számíthatunk, ők azonban egyedül még a mi alacsony költségvetésünknek is csupán a töredékét tudják adni.

rap: Csupán a pénzhiány lenne a gond?

MJ: A baj valójában csak másodlagosan anyagi természetű: az elsődleges probléma az, hogy a mindenkori kulturális kormányzat - egy-két rövid átmeneti szakasztól eltekintve - sohasem értette meg, hogy Eszterháza egészen páratlan, világraszóló jelentőségű, komplex kulturális örökséget képvisel, aminek a középpontjában Haydn ottani munkássága és az udvari zenei és operaélet áll.

rap: Ehhez képest Eszterháza máig csak napokra válik a koncertélet színterévé.

MJ: A döntéshozók nem szokták megérteni, hogy elsősorban önmagunknak tartozunk azzal, hogy a magyar kultúrtörténetnek ezt a csodáját azon a színvonalon mutassuk be, ami a hagyományainak megfelel. Hogy ebből a gazdag örökségből akár évtizedeken keresztül tudnánk zenei-kulturális szenzációkkal szolgálni. Csak egy példa: már a Haydn-évben rendelkezésre állt volna egy remek korhű bábopera-produkció Eszterházán bemutatott repertoárral. Ám ez sem került soha a megvalósítás közelébe, pedig éppen itt igazi világszenzáció lenne. De nem adjuk fel. Makacsul próbálkozom a jelenlegi kultúráért felelős államtitkár meggyőzésével, és - "senki sem próféta a saját hazájában" alapon - azzal, hogy nemzetközi partnerek bevonásával világossá tegyem, milyen fontos célokról van szó. Igyekszünk folytatni a Magyar Haydn Társaságot és a Haydn Eszterházán fesztivált létrehozó Strém Kálmán misszióját.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.