"Önmagunknak tartozunk" - Malina János művészeti igazgató

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Egy év szünet után idén augusztus végén "egyházzenei kiadással" jelentkezik a Haydn Eszterházán fesztivál. Mit takar ez a megjelölés? Malina János: Igen, tavaly elmaradt az "igazi" fesztivál, bár Haydn Budán címmel rendeztünk egy a folytonosságot biztosító minifesztivált Haydn budai fellépésének 210.
évfordulóját megünnepelve. Idén a tematika önként adódott, hisz' a helyreállítási munkák miatt a fertődi kastély teljesen zárva van, viszont a két közeli, egykor Esterházy-fennhatóság alá tartozó templom most is rendelkezésre áll. Felkértük hát a szakrális zene élvonalbeli előadóit, hogy Fertőszentmiklóson, illetve Fertőszéplakon adjanak ízelítőt Haydn és néhány hozzá közel álló komponista egyházzenei terméséből. Az első napon, augusztus 26-án Vashegyi György vezényli együttesei élén azt a Haydn-misét, amely épp Eszterháza "felavatásának" évében, 1766-ban keletkezett. Másnap Szekendy Tamás Haydn kortársának és barátjának, Albrechtsbergernek, továbbá hivatali utódainak, Hummelnek és Fuchsnak az orgonadarabjaiból összeállított koncertet ad. Végül 28-án a Budapesti Énekes Iskola az előd, Gregor Werner és a testvér, Michael Haydn felfedezésszámba menő műveit mutatja be Mezei János és Bubnó Tamás vezetésével. A koncertek egyébként szokatlan időpontban, délután 6-kor kezdődnek!

rap: Túl a 2009-es bicentenáriumon, hogyan áll ma a Haydn-kultusz Magyarországon?

MJ: A kismartoni főutca egyik cukrászdájában máig kapható egy házi recept szerint készülő torta, amiről büszkén hirdetik, hogy a 2009-es Haydn-év tiszteletére alkották. Nekünk, a Magyar Haydn Társaság képviselőinek viszont már 2010 elején értésünkre adta az akkori kulturális helyettes államtitkár, hogy a Haydn-év elmúltával a kulturális tárcának nem áll többé módjában támogatni azt a fesztivált, amelyről a BBC háromórás műsort készített, ami második magyar fesztiválként lett az Európai Fesztiválszövetség tagja, s mellesleg a töredékébe kerül a hasonló hatású és színvonalú magyar fesztiváloknak. Az NKA-ra ugyan mindig számíthatunk, ők azonban egyedül még a mi alacsony költségvetésünknek is csupán a töredékét tudják adni.

rap: Csupán a pénzhiány lenne a gond?

MJ: A baj valójában csak másodlagosan anyagi természetű: az elsődleges probléma az, hogy a mindenkori kulturális kormányzat - egy-két rövid átmeneti szakasztól eltekintve - sohasem értette meg, hogy Eszterháza egészen páratlan, világraszóló jelentőségű, komplex kulturális örökséget képvisel, aminek a középpontjában Haydn ottani munkássága és az udvari zenei és operaélet áll.

rap: Ehhez képest Eszterháza máig csak napokra válik a koncertélet színterévé.

MJ: A döntéshozók nem szokták megérteni, hogy elsősorban önmagunknak tartozunk azzal, hogy a magyar kultúrtörténetnek ezt a csodáját azon a színvonalon mutassuk be, ami a hagyományainak megfelel. Hogy ebből a gazdag örökségből akár évtizedeken keresztül tudnánk zenei-kulturális szenzációkkal szolgálni. Csak egy példa: már a Haydn-évben rendelkezésre állt volna egy remek korhű bábopera-produkció Eszterházán bemutatott repertoárral. Ám ez sem került soha a megvalósítás közelébe, pedig éppen itt igazi világszenzáció lenne. De nem adjuk fel. Makacsul próbálkozom a jelenlegi kultúráért felelős államtitkár meggyőzésével, és - "senki sem próféta a saját hazájában" alapon - azzal, hogy nemzetközi partnerek bevonásával világossá tegyem, milyen fontos célokról van szó. Igyekszünk folytatni a Magyar Haydn Társaságot és a Haydn Eszterházán fesztivált létrehozó Strém Kálmán misszióját.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.