"Önmagunknak tartozunk" - Malina János művészeti igazgató

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Egy év szünet után idén augusztus végén "egyházzenei kiadással" jelentkezik a Haydn Eszterházán fesztivál. Mit takar ez a megjelölés? Malina János: Igen, tavaly elmaradt az "igazi" fesztivál, bár Haydn Budán címmel rendeztünk egy a folytonosságot biztosító minifesztivált Haydn budai fellépésének 210.
évfordulóját megünnepelve. Idén a tematika önként adódott, hisz' a helyreállítási munkák miatt a fertődi kastély teljesen zárva van, viszont a két közeli, egykor Esterházy-fennhatóság alá tartozó templom most is rendelkezésre áll. Felkértük hát a szakrális zene élvonalbeli előadóit, hogy Fertőszentmiklóson, illetve Fertőszéplakon adjanak ízelítőt Haydn és néhány hozzá közel álló komponista egyházzenei terméséből. Az első napon, augusztus 26-án Vashegyi György vezényli együttesei élén azt a Haydn-misét, amely épp Eszterháza "felavatásának" évében, 1766-ban keletkezett. Másnap Szekendy Tamás Haydn kortársának és barátjának, Albrechtsbergernek, továbbá hivatali utódainak, Hummelnek és Fuchsnak az orgonadarabjaiból összeállított koncertet ad. Végül 28-án a Budapesti Énekes Iskola az előd, Gregor Werner és a testvér, Michael Haydn felfedezésszámba menő műveit mutatja be Mezei János és Bubnó Tamás vezetésével. A koncertek egyébként szokatlan időpontban, délután 6-kor kezdődnek!

rap: Túl a 2009-es bicentenáriumon, hogyan áll ma a Haydn-kultusz Magyarországon?

MJ: A kismartoni főutca egyik cukrászdájában máig kapható egy házi recept szerint készülő torta, amiről büszkén hirdetik, hogy a 2009-es Haydn-év tiszteletére alkották. Nekünk, a Magyar Haydn Társaság képviselőinek viszont már 2010 elején értésünkre adta az akkori kulturális helyettes államtitkár, hogy a Haydn-év elmúltával a kulturális tárcának nem áll többé módjában támogatni azt a fesztivált, amelyről a BBC háromórás műsort készített, ami második magyar fesztiválként lett az Európai Fesztiválszövetség tagja, s mellesleg a töredékébe kerül a hasonló hatású és színvonalú magyar fesztiváloknak. Az NKA-ra ugyan mindig számíthatunk, ők azonban egyedül még a mi alacsony költségvetésünknek is csupán a töredékét tudják adni.

rap: Csupán a pénzhiány lenne a gond?

MJ: A baj valójában csak másodlagosan anyagi természetű: az elsődleges probléma az, hogy a mindenkori kulturális kormányzat - egy-két rövid átmeneti szakasztól eltekintve - sohasem értette meg, hogy Eszterháza egészen páratlan, világraszóló jelentőségű, komplex kulturális örökséget képvisel, aminek a középpontjában Haydn ottani munkássága és az udvari zenei és operaélet áll.

rap: Ehhez képest Eszterháza máig csak napokra válik a koncertélet színterévé.

MJ: A döntéshozók nem szokták megérteni, hogy elsősorban önmagunknak tartozunk azzal, hogy a magyar kultúrtörténetnek ezt a csodáját azon a színvonalon mutassuk be, ami a hagyományainak megfelel. Hogy ebből a gazdag örökségből akár évtizedeken keresztül tudnánk zenei-kulturális szenzációkkal szolgálni. Csak egy példa: már a Haydn-évben rendelkezésre állt volna egy remek korhű bábopera-produkció Eszterházán bemutatott repertoárral. Ám ez sem került soha a megvalósítás közelébe, pedig éppen itt igazi világszenzáció lenne. De nem adjuk fel. Makacsul próbálkozom a jelenlegi kultúráért felelős államtitkár meggyőzésével, és - "senki sem próféta a saját hazájában" alapon - azzal, hogy nemzetközi partnerek bevonásával világossá tegyem, milyen fontos célokról van szó. Igyekszünk folytatni a Magyar Haydn Társaságot és a Haydn Eszterházán fesztivált létrehozó Strém Kálmán misszióját.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.