rés a présen - A kottaépítő - Andrássy Máté színész

  • .
  • 2011. február 10.

Trafik

rés a présen: A főiskolai osztályotok egy része ugyanoda került játszani, és azóta is együttműködtök. Milyen fő állomásai voltak ennek a közös munkának? Andrássy Máté: Közel tíz éve dolgozunk együtt.
Az egyetemifelvételi volt az első közös élmény, aztán az az őrült négy év, majd 2006-ban a diplomaosztó, A tavasz ébredése Horváth Csabával Debrecenben, aztán a Kalevala ugyanott, és tavaly a Beckett-bemutatók - dióhéjban. A hosszú ismeretségből származó káros hatásokat frissítéssel és hosszú szünetekkel orvosoljuk.

rap: A Forte Társulat darabjaiban fontos szerepet játszik a fizikalitás.

AM: Így lehet emelni a tétet. Ha elfelejtjük a szöveget, még ki lehet javítani, de ha leejtem a partnert, és a bokáját töri, végleg leáll az előadás. Ez pluszerőnlétet és pluszkoncentrációt kíván. Az ilyen típusú előadások, ha ritkán játsszák őket, teljes felújítást igényelnek. Nem elég összemondani vagy lejárni, teljesen be kell próbálni az aktuális darabot újra.

rap: A Forte Beckett-adaptációi kőkemények. Hogyan formáltad itt a szerepeidet?

AM: Nincs módszerem. Aprólékosan, a többieket figyelve építek fel egy kottát. Az ", azok a szép napok!-ban Willie volt az eddigi legizgalmasabb és talán leghálásabb szerepem. A kőszínházban hősszerelmeseket játszottam, és ez a kataton, perverz, kegyetlen figura mindenben különbözik tőlük. Beckettnél gyorsan el kell felejteni, hogy ikonikus alakokról, metaforákról van szó. Magadnak is konkretizálni kell, amit akarsz vele. Pozzónál evidensnek vettem, hogy szánalmas. ' minden elnyomók típusfigurája. A szöveg ritmusa mindenen átvitt, csak jöttek mellette a megoldások ösztönösen.

rap: Mi a kedvenced a repertoáron lévő darabokból?

AM: Az imént említett kettő. Azért is, mert ezekben az előadásokban együtt van minden, amiben ez a társulat erős. A mozgás és a próza arányait finoman kell működtetni, hogy segítsék, és ne oltsák ki egymást. Ezeknél az előadásoknál mindez összejött.

rap: Új darabra készültök a DV8-alapító Nigel Charnockkal.

AM: Charnock egy öntörvényű, gátlástalan energiabomba. Rengeteget tanultam magamról a tréningjei alatt. Hozott némi friss nyugat-európai levegőt. A Sín Kulturális Központ hívta meg workshopot, majd előadást csinálni, Revolution címmel. Február 18-án lesz a bemutató a Trafóban. Egy csöndes, habkönnyű szalonvígjáték, sok keksszel és teával. Vagy ennek a totális ellentéte, egyórás zúzda, gátlástalan őrület, harsogó zenével. Akárhogy is, ne tévesszen meg a cím senkit. Semmi politika.

rap: Játszol máshol?

AM: A TÁP Színház Minden rossz varieté című műsorát nem hagynám ki soha. Új arcokat ismerhetek meg ott, és égetem magam, ahogy bírom. Új ötleteket lehet tesztelni, és ingyen röhögni a többi idiótán. Jobban megéri, mint még fizetni is érte. Az Aranytízben pedig havonta egyszer megy a Pankreátorok című hülyeség, aminek most fabrikálom a második részét. Most jövök rá, hogy a társulaton kívül szinte kizárólag hülyéskedek. És valljuk be, nagyrészt ott is. Úgyhogy nem panaszkodhatom.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”