rés a présen - A kottaépítő - Andrássy Máté színész

  • .
  • 2011. február 10.

Trafik

rés a présen: A főiskolai osztályotok egy része ugyanoda került játszani, és azóta is együttműködtök. Milyen fő állomásai voltak ennek a közös munkának? Andrássy Máté: Közel tíz éve dolgozunk együtt.
Az egyetemifelvételi volt az első közös élmény, aztán az az őrült négy év, majd 2006-ban a diplomaosztó, A tavasz ébredése Horváth Csabával Debrecenben, aztán a Kalevala ugyanott, és tavaly a Beckett-bemutatók - dióhéjban. A hosszú ismeretségből származó káros hatásokat frissítéssel és hosszú szünetekkel orvosoljuk.

rap: A Forte Társulat darabjaiban fontos szerepet játszik a fizikalitás.

AM: Így lehet emelni a tétet. Ha elfelejtjük a szöveget, még ki lehet javítani, de ha leejtem a partnert, és a bokáját töri, végleg leáll az előadás. Ez pluszerőnlétet és pluszkoncentrációt kíván. Az ilyen típusú előadások, ha ritkán játsszák őket, teljes felújítást igényelnek. Nem elég összemondani vagy lejárni, teljesen be kell próbálni az aktuális darabot újra.

rap: A Forte Beckett-adaptációi kőkemények. Hogyan formáltad itt a szerepeidet?

AM: Nincs módszerem. Aprólékosan, a többieket figyelve építek fel egy kottát. Az ", azok a szép napok!-ban Willie volt az eddigi legizgalmasabb és talán leghálásabb szerepem. A kőszínházban hősszerelmeseket játszottam, és ez a kataton, perverz, kegyetlen figura mindenben különbözik tőlük. Beckettnél gyorsan el kell felejteni, hogy ikonikus alakokról, metaforákról van szó. Magadnak is konkretizálni kell, amit akarsz vele. Pozzónál evidensnek vettem, hogy szánalmas. ' minden elnyomók típusfigurája. A szöveg ritmusa mindenen átvitt, csak jöttek mellette a megoldások ösztönösen.

rap: Mi a kedvenced a repertoáron lévő darabokból?

AM: Az imént említett kettő. Azért is, mert ezekben az előadásokban együtt van minden, amiben ez a társulat erős. A mozgás és a próza arányait finoman kell működtetni, hogy segítsék, és ne oltsák ki egymást. Ezeknél az előadásoknál mindez összejött.

rap: Új darabra készültök a DV8-alapító Nigel Charnockkal.

AM: Charnock egy öntörvényű, gátlástalan energiabomba. Rengeteget tanultam magamról a tréningjei alatt. Hozott némi friss nyugat-európai levegőt. A Sín Kulturális Központ hívta meg workshopot, majd előadást csinálni, Revolution címmel. Február 18-án lesz a bemutató a Trafóban. Egy csöndes, habkönnyű szalonvígjáték, sok keksszel és teával. Vagy ennek a totális ellentéte, egyórás zúzda, gátlástalan őrület, harsogó zenével. Akárhogy is, ne tévesszen meg a cím senkit. Semmi politika.

rap: Játszol máshol?

AM: A TÁP Színház Minden rossz varieté című műsorát nem hagynám ki soha. Új arcokat ismerhetek meg ott, és égetem magam, ahogy bírom. Új ötleteket lehet tesztelni, és ingyen röhögni a többi idiótán. Jobban megéri, mint még fizetni is érte. Az Aranytízben pedig havonta egyszer megy a Pankreátorok című hülyeség, aminek most fabrikálom a második részét. Most jövök rá, hogy a társulaton kívül szinte kizárólag hülyéskedek. És valljuk be, nagyrészt ott is. Úgyhogy nem panaszkodhatom.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.