rés a présen - A kottaépítő - Andrássy Máté színész

  • .
  • 2011. február 10.

Trafik

rés a présen: A főiskolai osztályotok egy része ugyanoda került játszani, és azóta is együttműködtök. Milyen fő állomásai voltak ennek a közös munkának? Andrássy Máté: Közel tíz éve dolgozunk együtt.
Az egyetemifelvételi volt az első közös élmény, aztán az az őrült négy év, majd 2006-ban a diplomaosztó, A tavasz ébredése Horváth Csabával Debrecenben, aztán a Kalevala ugyanott, és tavaly a Beckett-bemutatók - dióhéjban. A hosszú ismeretségből származó káros hatásokat frissítéssel és hosszú szünetekkel orvosoljuk.

rap: A Forte Társulat darabjaiban fontos szerepet játszik a fizikalitás.

AM: Így lehet emelni a tétet. Ha elfelejtjük a szöveget, még ki lehet javítani, de ha leejtem a partnert, és a bokáját töri, végleg leáll az előadás. Ez pluszerőnlétet és pluszkoncentrációt kíván. Az ilyen típusú előadások, ha ritkán játsszák őket, teljes felújítást igényelnek. Nem elég összemondani vagy lejárni, teljesen be kell próbálni az aktuális darabot újra.

rap: A Forte Beckett-adaptációi kőkemények. Hogyan formáltad itt a szerepeidet?

AM: Nincs módszerem. Aprólékosan, a többieket figyelve építek fel egy kottát. Az ", azok a szép napok!-ban Willie volt az eddigi legizgalmasabb és talán leghálásabb szerepem. A kőszínházban hősszerelmeseket játszottam, és ez a kataton, perverz, kegyetlen figura mindenben különbözik tőlük. Beckettnél gyorsan el kell felejteni, hogy ikonikus alakokról, metaforákról van szó. Magadnak is konkretizálni kell, amit akarsz vele. Pozzónál evidensnek vettem, hogy szánalmas. ' minden elnyomók típusfigurája. A szöveg ritmusa mindenen átvitt, csak jöttek mellette a megoldások ösztönösen.

rap: Mi a kedvenced a repertoáron lévő darabokból?

AM: Az imént említett kettő. Azért is, mert ezekben az előadásokban együtt van minden, amiben ez a társulat erős. A mozgás és a próza arányait finoman kell működtetni, hogy segítsék, és ne oltsák ki egymást. Ezeknél az előadásoknál mindez összejött.

rap: Új darabra készültök a DV8-alapító Nigel Charnockkal.

AM: Charnock egy öntörvényű, gátlástalan energiabomba. Rengeteget tanultam magamról a tréningjei alatt. Hozott némi friss nyugat-európai levegőt. A Sín Kulturális Központ hívta meg workshopot, majd előadást csinálni, Revolution címmel. Február 18-án lesz a bemutató a Trafóban. Egy csöndes, habkönnyű szalonvígjáték, sok keksszel és teával. Vagy ennek a totális ellentéte, egyórás zúzda, gátlástalan őrület, harsogó zenével. Akárhogy is, ne tévesszen meg a cím senkit. Semmi politika.

rap: Játszol máshol?

AM: A TÁP Színház Minden rossz varieté című műsorát nem hagynám ki soha. Új arcokat ismerhetek meg ott, és égetem magam, ahogy bírom. Új ötleteket lehet tesztelni, és ingyen röhögni a többi idiótán. Jobban megéri, mint még fizetni is érte. Az Aranytízben pedig havonta egyszer megy a Pankreátorok című hülyeség, aminek most fabrikálom a második részét. Most jövök rá, hogy a társulaton kívül szinte kizárólag hülyéskedek. És valljuk be, nagyrészt ott is. Úgyhogy nem panaszkodhatom.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.