rés a présen - A műértő takarítónő esete - Dusa Gábor fotós

  • .
  • 2011. február 17.

Trafik

rés a présen: Miért választottad a táncfotózást? Dusa Gábor: Viszonylag későn lettem fotós, állatorvosnak készültem. Három évet el is töltöttem az egyetemen.
Viszont már 9-10 évesen rollfilmes géppel jártam kirándulni is, így adott volt az új csapásirány. Az egyetem alatt kezdtem táncolni a Martenica bolgár néptáncegyüttesben. A Lágymányosi Közösségi Házban volt a próba, ahol akkoriban kelt életre a MU Színház, Leszták Tibor vezetésével. Neki köszönhetem életem első rendszeres színházi munkáit is. A MU-ban hihetetlen táncélet zajlott. Angelus Iván akkor még nem kezdte el építgetni a Budapest Tánciskolát; Kálmán Ferivel rendezgették ott a Kortárs Táncműhelyt. Benéztem egy-két workshopra is, néha be is álltam. Olyan vendégtanárok jöttek, mint Russel Maliphant a DV8-ből vagy Mark Tompkins. A Pecsába is először táncházba jártam, aztán ragadtam ott táncelőadásokra. Szabó Györgyék is megengedték, hogy előadásokat fotózhassak. Nagyjából így kerültem közel a tánchoz és a fotózásához.

rap: Miben speciális a táncfotó?

DG: Koncz Zsuzsa kollégám fogalmazta meg a legjobban: a táncfotó sportfotózás a sötétben. A gyors mozgások miatt jó reflexek kellenek, nem árt egy kis ritmusérzék sem, és a másodperc törtrésze alatt meg kell komponálni a képet. Ehhez még hozzáadjuk azt, hogy a kortárs tánc sokszor teljesen kiszámíthatatlan. Mindez együtt vonzó a műfajban. Sosem tudod előre, mit fogsz kapni.

rap: Számos kiállításod volt már. Melyek emlékezetesek?

DG: Azok, ahol teljesen szabad kezet kapok. Ilyen volt a Bethlen Galériában 2009-ben, vagy amit tavaly csináltam a tánc világnapjára a Gödörben. A MU Színházban volt a legemlékezetesebb, ahol egy egyszerűbb performansz eredményeképpen alakult volna ki a végső installáció. Egy törés az életemben más pályára állított, amit többek között úgy fejeztem ki, hogy a megnyitón a táncosok majdnem az összes régi fényképemet apró darabokra tépték, és azzal szórták fel a kiállítótermet. Másnap jött a takarító néni, akinek senki sem szólt, és szépen rendet rakott.

rap: Mikor lesz a következő?

DT: A Magyar Állami Népi Együttes vezetője, Mihályi Gábor kért fel, hogy csináljak róluk egy kiállítást, ami március tájékán nyílik majd meg a Hagyományok Házában.

rap: A Bethlen Galéria művészeti vezetője lettél, ott milyen kiállítások lesznek?

DG: Az évad második felében olyan fotósok kiállításai jönnek, akik vagy a fiatal tehetség titulussal illethetőek, vagy rövid ideje foglalkoznak táncfotóval, de meglepően gyorsan ráéreztek az ízére. Éppen most ért véget Patrus Sándor kiállítása, és február 11-én nyílik Dömölky Dánielé. Aztán lesznek márciusban Zigó-Horváth Nelliék, majd Vass Péter hosszú záridővel készült, légies táncképei áprilisban.

rap: Hogyan szórakozol?

DG: Jó tíz éve, ha az ember kulturális adrenalinbombára vágyott, akkor felült a vonatra, és Bécsben végigjárt egy sor kiállítást, majd este beült valamelyik táncelőadásra vagy koncertre. Nagy Józsefet előbb láttam ott, mint itthon, ami nonszensz. Azóta van Trafónk, MűPánk egy Ludwiggal, a Szépművészeti és a Műcsarnok is olyan kiállításokat rendez, amilyenekről régen csak álmodozni lehetett. Így már csak a buszra kell felülni vagy a villamosra. Tavaly tavasz óta tervezgetem, hogy elmegyünk végre egy Erik Sumo-koncertre. Talán idén összejön.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.