rés a présen - A műértő takarítónő esete - Dusa Gábor fotós

  • .
  • 2011. február 17.

Trafik

rés a présen: Miért választottad a táncfotózást? Dusa Gábor: Viszonylag későn lettem fotós, állatorvosnak készültem. Három évet el is töltöttem az egyetemen.
Viszont már 9-10 évesen rollfilmes géppel jártam kirándulni is, így adott volt az új csapásirány. Az egyetem alatt kezdtem táncolni a Martenica bolgár néptáncegyüttesben. A Lágymányosi Közösségi Házban volt a próba, ahol akkoriban kelt életre a MU Színház, Leszták Tibor vezetésével. Neki köszönhetem életem első rendszeres színházi munkáit is. A MU-ban hihetetlen táncélet zajlott. Angelus Iván akkor még nem kezdte el építgetni a Budapest Tánciskolát; Kálmán Ferivel rendezgették ott a Kortárs Táncműhelyt. Benéztem egy-két workshopra is, néha be is álltam. Olyan vendégtanárok jöttek, mint Russel Maliphant a DV8-ből vagy Mark Tompkins. A Pecsába is először táncházba jártam, aztán ragadtam ott táncelőadásokra. Szabó Györgyék is megengedték, hogy előadásokat fotózhassak. Nagyjából így kerültem közel a tánchoz és a fotózásához.

rap: Miben speciális a táncfotó?

DG: Koncz Zsuzsa kollégám fogalmazta meg a legjobban: a táncfotó sportfotózás a sötétben. A gyors mozgások miatt jó reflexek kellenek, nem árt egy kis ritmusérzék sem, és a másodperc törtrésze alatt meg kell komponálni a képet. Ehhez még hozzáadjuk azt, hogy a kortárs tánc sokszor teljesen kiszámíthatatlan. Mindez együtt vonzó a műfajban. Sosem tudod előre, mit fogsz kapni.

rap: Számos kiállításod volt már. Melyek emlékezetesek?

DG: Azok, ahol teljesen szabad kezet kapok. Ilyen volt a Bethlen Galériában 2009-ben, vagy amit tavaly csináltam a tánc világnapjára a Gödörben. A MU Színházban volt a legemlékezetesebb, ahol egy egyszerűbb performansz eredményeképpen alakult volna ki a végső installáció. Egy törés az életemben más pályára állított, amit többek között úgy fejeztem ki, hogy a megnyitón a táncosok majdnem az összes régi fényképemet apró darabokra tépték, és azzal szórták fel a kiállítótermet. Másnap jött a takarító néni, akinek senki sem szólt, és szépen rendet rakott.

rap: Mikor lesz a következő?

DT: A Magyar Állami Népi Együttes vezetője, Mihályi Gábor kért fel, hogy csináljak róluk egy kiállítást, ami március tájékán nyílik majd meg a Hagyományok Házában.

rap: A Bethlen Galéria művészeti vezetője lettél, ott milyen kiállítások lesznek?

DG: Az évad második felében olyan fotósok kiállításai jönnek, akik vagy a fiatal tehetség titulussal illethetőek, vagy rövid ideje foglalkoznak táncfotóval, de meglepően gyorsan ráéreztek az ízére. Éppen most ért véget Patrus Sándor kiállítása, és február 11-én nyílik Dömölky Dánielé. Aztán lesznek márciusban Zigó-Horváth Nelliék, majd Vass Péter hosszú záridővel készült, légies táncképei áprilisban.

rap: Hogyan szórakozol?

DG: Jó tíz éve, ha az ember kulturális adrenalinbombára vágyott, akkor felült a vonatra, és Bécsben végigjárt egy sor kiállítást, majd este beült valamelyik táncelőadásra vagy koncertre. Nagy Józsefet előbb láttam ott, mint itthon, ami nonszensz. Azóta van Trafónk, MűPánk egy Ludwiggal, a Szépművészeti és a Műcsarnok is olyan kiállításokat rendez, amilyenekről régen csak álmodozni lehetett. Így már csak a buszra kell felülni vagy a villamosra. Tavaly tavasz óta tervezgetem, hogy elmegyünk végre egy Erik Sumo-koncertre. Talán idén összejön.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.