rés a présen - "A tolókocsiban is zúzni fogjuk" - Szikszai Rémusz színész

  • .
  • 2010. június 24.

Trafik

rés a présen: Mik a fő szempontjaitok a Duna Televízió Kikötő című műsorának készítésénél? Szikszai Rémusz: Ötödik éve vezetem a Kikötőt, de voltak más, tematikus jellegű sorozataim is, mint például a cenzúráról szóló Indexre téve. Alapjáraton engem színházi és irodalmi jellegű témák alkalmával "dobnak be", de készítettem három dokut a Sziget Fesztiválról is.
Ha témát "viszek", akkor leginkább erről a területről. Mivel ez kulturális magazinműsor, az éppen aktuális események határozzák meg a szerkesztési elveket. Manapság pénzszűke miatt egyszer egy héten, pénteken délután látható. Voltak ennél jobb periódusok is, amikor heti ötször este 10-től nyomattuk.

rap: Lesznek-e tematikus adásaitok a nyáron?

SZR: Ott folytatom, ahol abbahagytam: nincs rá pénz. Az előző években minden jelentős zenei, színházi és operafesztiválon ott voltunk, így értük el a jubileumi ezredik adást, amit épp most rögzítettünk Pécsett, a POSZT-on.

rap: Gyakran fordultál meg szervezőként, színészként nyári fesztiválokon. Idén is így lesz?

SZR: Tavaly nyáron elkészült A Tenkes kapitánya című musical, amiben én játszom a filmből is jól ismert gonosz osztrák várurat, Eberstein ezredest. Mivel nagy sikerrel játszottuk (11 000-en látták), idén júliusban újra látható a siklósi várnál, ahol egyébként a filmet is forgatták anno.

rap: Az eddigi legnagyobb sikerű darabod, a Mulatság műsoron van még? Miben játszol még mostanában?

SZR: Villányban lesz augusztus elején az Ördögkatlan Fesztivál, ott megy a Mulatság, immár hagyományosan. Játszom a Nemzetiben az Úri muriban, az Új Színházban 3 darabban (Még egyszer hátulról, Édentől keletre, Ahogy tetszik), no meg az előbb emlegetett Mulatságban a Bárkában. Ezt szerintem még a tolókocsiban is zúzni fogjuk - szoktuk mondani röhögve Kapával és Pepével.

rap: Újabban egy irodalmi sorozatot is csinálsz Új Ararát Estek címmel. Miért Ararát, és mitől irodalom?

SZR: Ararát, mert ott kötött ki Noé, új, mert az Új Színházban volt, és estek, mert este van. Ismert írók, költők, zenészek olyasmit csinálnak ezen az estén, ami belőlük fakad ugyan, de nem tartozik szorosan a mindennapi munkájukhoz. Például Závada Pál azokból a dalokból énekel meg fütyöl, amelyek a regényeiben szerepelnek, és persze van beszélgetés is. Az is elég érdekes szerintem, ha Szabó Lőrinc Semmiért egészen című versét feldolgozza a Ludditák és prózában Kukorelly Bandi.

rap: Erdélyi származásod miatt, gondolom, sokat jársz haza.

SZR: Nem vagyok erdélyi, partiumi vagyok. Magyarországon 100 emberből 99 valójában nem tudja, hol kezdődik Erdély, mi az, hogy Bácska, mi a Bánság, vagy hol van Galánta (szegény Kodály...). Amúgy nagyon szeretem a Balkánt, mert laza, vidám, szomorú, hazug, mint a levantei arany, és van ritmusérzékük.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.