rés a présen - "Az élvezeti értéket keressük" - Bolyki György fesztiváligazgató

  • .
  • 2011. augusztus 4.

Trafik

rés a présen: A Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál tavaly indult, és rögtön igen magasra tette a mércét. Gründolni nehezebb egy fesztivált, vagy szinten tartani? Bolyki György: Különböző fajta nehézség ez a kettő.
A tavalyi első fesztivált megelőzően vagy másfél évvel korábban ki kellett találnunk a munkatársaimmal, Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással azt, hogy sikerül-e majd Kaposvárra csábítani a világ legjobbjait. Ez a személyes művészi kapcsolatrendszerek próbája volt, s persze meg kellett találni a támogatókat is, amivel nekünk nagyon nagy szerencsénk volt, mert Kaposvár ideális partner. Idén már "full extrásak" leszünk, és talán még érdekesebbek is, mint tavaly, mert a valóban világszínvonalú Szivárvány Zeneházba a második fesztiválra már végképp nem a PR-érték, hanem kizárólag az élvezeti érték alapján kerestük és invitáltuk a fellépőket. Így itt lesz az oboista Alexei Ogrintchouk, az ütős Colin Currie, a hegedűművész Alina Ibragimova és Alina Pogostkina vagy a zongorista José Gallardo - nem médiasztárok, ellenben világszerte elismert, csodálatos művészek.

rap: Olykor még a bejáratott fesztiválokkal is előfordul, hogy a helybéliek némi távolságtartással viszonyulnak a rendezvényekhez. A kaposváriak mennyire érzik a magukénak a fesztivált?

BGY: Tavaly az első pár napban nálunk is hasonló volt a helyzet, azután valahogy híre ment a városban a koncerteknek, s a fesztivál második felében már zsúfolt házakkal ment le a napi két-két koncert. Idén pedig már jó előre eladtuk Kaposváron a fesztiválbérletek tetemes részét, ami azt jelenti, hogy egy sereg kaposvári polgár lesz kíváncsi a kilenc nap - augusztus 12-20. - mind a tizennyolc koncertjére.

rap: Ez különösen nagy szó egy tisztán kamarazenei rendezvénysorozat esetében.

BGY: A fesztivál kezdettől fogva céljának tekinti a kamarazenei kultúra népszerűsítését, méghozzá annak a modoros és öreges gyakorlatnak a meghaladásával, ami sokszor annyira unalmasnak tudja mutatni a kamarazenei koncertek világát. Kokas Katalinékkal semmiféle ilyen konvenciót nem fogadunk el, s a visszajelzések szerint ez üdítően hat a közönségre.

rap: Így például egy-egy koncerten belül nemcsak a korstílusok, de a művészi összeállások is váltakoznak.

BGY: Tavaly volt is olyan kritikusunk, aki koncepciótlanságot emlegetett, de ezt mi büszkén vállaljuk, mert nem akarunk semmiféle tematikát sulykolni - sem az egyes koncerteken, sem a fesztivál egészén. Ezt jelenti a mottónk gyanánt emlegetett élvezet szabadsága, s ez idén még erőteljesebben lesz jelen, hiszen a programban egymás mellett szerepelnek majd angol barokk énekesek és kortárs ütősök, tangók és szonáták.

rap: Hogyan simul a komolyzenei programhoz a fesztivál könnyűzenei szakasza?

BGY: Aki látta tavaly Kocsis Zoltánt vagy Joshua Bellt fellépés után a késő esti funkykoncerten bulizni, az nyilván megérti a fesztivál két felének egységét. De itt sem akarunk valami komolykodó koncepcióval előállni: egyszerűen nívós és szórakoztató levezetést szeretnénk a napi programok után - ezeken a koncerteken is a lehető legváltozatosabb zenei világokat felvonultatva. Egyetlen szempont alapján válogattunk: minden produkció legyen élvezetes.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”