rés a présen - Hacsak nem az autentikum evolúciója - Lukács László társulatvezető

  • .
  • 2010. augusztus 5.

Trafik

rés a présen: Mióta létezik a Kompánia, és milyen színházként definiálja magát? Lukács László: A Budakeszi Kompánia Színházi Műhely 2001 óta működik alternatív színházként, de a nevünket 1996-ban adtuk magunknak egy gyerekszínjátszó táborban. A gyerek- és diákszínjátszással azóta sem hagytunk fel, létrehoztuk a Mezei Mária Művészeti Iskolát és a Széchenyi István Általános Iskola művészeti tagozatát Budakeszin, miközben "vidéki" alternatív színház vagyunk, ami manapság majdnem lehetetlen küldetés.
Kutatásaink középpontjában nem feltétlenül az előadások létrehozása áll, hanem az ember és a színház. A tagok közül bárki ugyanúgy nevezheti magát színésznek, drámatanárnak, az Angara zenekar tagjának vagy népzenésznek.

rap: Rómeó és Júlia, Szentivánéji álom (Karnevál-Lakodalom), Othello kommentárok, Tótferi, Ördöngös idők, Marlon és Marion. Nagyon széles a repertoárotok. Milyen munkamódszerrel készülnek a darabok?

LL: A szívünkhöz közel álló alkotásokat dolgozzuk fel. A Tótferi keveset játszott darab, a kortárs magyar irodalom kiemelkedő alkotása, és a "mesére" épít. A Marlon és Marion tulajdonképpen ősbemutató is, kísérlet arra, hogy Háy művészetére ne a népszínmű kisrealista sztereotípiái felől tekintsünk. Az Ördöngös idők pedig az észt "népi rablét" megéneklése. A munkamódszer mindig más. A zene-mozgás-beszéd egyenrangúsága folyamatos kutatási terület minden darabnál.

rap: A Zsámbéki Bázison rezidens társulat vagytok, min alapszik az együttműködés?

LL: A gyerekszínjátszó időkbe nyúlik vissza, még Zsámbéki Gábor is zsűrizte egyik darabunkat. "Zseniálisan kaotikusnak" nevezte, és ez a káosz azóta is tart. Hatodik éve hozunk létre egy hónapos próbafolyamattal önálló darabot a Bázison. Első a Haladék volt, Bergman Fafestménye alapján, ez a Back to Babylon nemzetközi projekt kezdetének időpontja is. Egyre több partnert vonhattunk be az évek során a közös munkába, akikkel Közép-Európa aktuális történelmi és társadalmi vonatkozásait, valamint az autentikum evolúcióját kutatjuk.

rap: Idén is Krzysztof Zilinsky lengyel rendező rendezi a társulatot. Mi a közös munka lényege? Miért Schulz a kiindulás?

LL: Az opolei Egy Vers Színházával 2004-ben, Kazincbarcikán ismerkedtünk meg. Megfogott minket Grotowskit és Kantort idéző színházi világuk. Színházuk "szerzői" színház, nem játszanak "előre" megírt darabokat. Schulz világa mitikus út a szabadsághoz, ami a gyerekkori látásmód újra megtalálásán alapul. Időkezelése Bergson, Proust, Joyce, Krúdy világának felidézése.

rap: Titeket is érint a jelenlegi, független színházakat sújtó állapot, miben látod a megoldást?

LL: A széles társadalmi konszenzusban, a párbeszédben, az alternatív színházak társadalmi szerepének elismerésében, a művészet napi politikától való függetlenségében (miközben a színháznak társadalmi problémákkal kell foglalkoznia), egy jól működő törvényben.

rap: Nyáron és ősszel milyen előadásokat láthatunk még tőletek?

LL: Augusztus 12-től 15-ig Zsámbékon Schulz-bemutató, augusztus 21-én Budakeszin családi napon Angara-koncert, aztán ugyanitt szeptemberben a Támasz Családsegítő egyesület szervezésében színházi napon veszünk részt, október 9-től 16-ig Mezei Mária-emlékhetet szervezünk. Novemberben Sepsiszentgyörgyre megyünk, decemberben Háy János Herner Ferike faterja, bemutató a Szkéné Színházban.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.