rés a présen - Három nő a világtól elvonultan répát hámoz - Madák Zsuzsanna színész

  • .
  • 2010. május 20.

Trafik

rés a présen: Május 20-án mutatjátok be az Ágens Társulattal a Szodoma után című darabot, te rendezed. Először vagy ebben a szerepben? Madák Zsuzsanna: Igen, a Szodoma után az első rendezésem, de úgy érzem, hogy az utóbbi években minden alkotómunkában valamilyen formában túlléptem a színész "szerepkörén", pontosabban egyre inkább a nagy egész érdekelt.
Már két éve vagyok Ágens állandó alkotótársa, volt egy vízióm, ő pedig megbízott a rendezéssel.

rap: A darab témája bizarr - de ezt megszokhattuk tőletek -, csakúgy, mint a kivitelezés. Mik a társulatra jellemző módszerek, és mi ebben a darabban az újdonság?

MZS: Nincs lefektetett munkamódszerünk, minden próbaidőszak más. Én igyekeztem nyitottan dolgozni az alkotótársakkal, ugyanakkor határozott irányvonalakat vázoltam fel. Hiszek a közös kreativitásban, és remélem, az előadás ezt visszaigazolja.

rap: Sokfelől szeditek a szövegeket, a zenéket? Hogyan készült a darab?

MZS: Workshoppal kezdtünk, ami fizikai tréninget, zenés és szituációs improvizációt jelentett. Az improvizációból születtek a jelenetek, illetve én folyamatosan hoztam a különböző vendégszövegeket és a dalokat. A társulat előadásaiban megszokott szerteágazó dramaturgiával ellentétben a Szodoma utánnak van egy lineáris dramaturgiája, ugyanakkor behálózza egy tág asszociációs tartomány.

rap: A nőtörténetek izgatnak titeket?

MZS: Három nő a világtól elvonultan répát hámoz... Most úgy tűnik, igen.

rap: A kőszínházból érkeztél ebbe a független társulatba. Megérte?

MZS: Hogy általában megéri-e, azt nem tudom. De nekem ez nem kérdés. Most is dolgozom kőszínházban, de számomra a függetlenség a biztonság. Az Ágens Társulat az otthonom.

rap: Inkább antisztárnak tűnsz, mindig megvolt ez benned, vagy a színészet közben lettél színházi anarchista? Hogyan kezdted a pályát?

MZS: Valószínűleg ez mindig megvolt bennem, és mindig sikerült egy rést törnöm magam számára. A székesfehérvári Vörösmarty Színházban nem elégedtem meg azokkal a keretekkel, amiket biztosítottak. Kitaláltam, hogy a színház próbaterméből csináljunk Stúdió Színházat, és az ötletemre bemutattuk Michael Mackenzie A bárónő és a komorna című kétszereplős darabját, amihez Ágenst kértem fel zeneszerzőnek. Valahogy így kezdődött...

rap: Mikor láthatunk benneteket legközelebb? Vannak-e saját projektjeid is?

MZS: A Szodoma után című előadást a bemutató után másnap, május 21-én is játsszuk, majd június 9-10-én 20 órakor a Fogasházban (Bp. VII., Akácfa u.), és a következő évadban is folyamatosan repertoáron tartjuk. Jövőre is dolgozom színészként, táncosként és dramaturgként több független társulatnál, illetve kőszínházaknál, de ami a "saját projektjeimet" illeti, azok összefonódnak az "anyatársulatommal".

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.