rés a présen - "Mindössze 73 éve" - Mangalampalli Balamuralikrishna énekes

  • .
  • 2011. október 20.

Trafik

Mangalampalli Balamuralikrishna: Az anyám vínán (dél-indiai pengetős hangszer - a szerk.) játszott, az apám pedig nagyszerű énekes volt, és számos hangszeren zenélt. Sajnos anyám 15 nappal a születésem után meghalt.
Ettől kezdve apám csak a zenei nevelésemmel foglalkozott. Azt vettem észre, hogy egyre többen kezdtek hozzánk járni, hogy engem hallhassanak. Édesapám után Ramakrishna Pantulu tanított, aki a karnatikus zene egyik legnagyobb zeneszerzője, Tyagaraja 5. generációs, közvetlen leszármazottja. Indiában nagyon fontos a tiszta leszármazási láncolat. Természetesen a mester neve nem garancia a tanítvány muzsikájára.

rés a présen: Alig van olyan ember India történetében, aki annyi kitüntetést kapott volna, mint ön.

MB: Az egyik könyv, amit rólam írtak, ezzel a mondattal kezdődik: "Nem lesz még egy Balamuralikrishna Indiában". Rájöttem, hogy ez igaz. Hiszen a mi hagyományos zenénkben mindenkinek egyedi módon kell megnyilvánulnia, vagyis alapvetően fontos, hogy senki ne akarjon úgy énekelni vagy játszani, ahogy a mestere. A mester akkor igazi, ha önmagunkhoz kerülünk közelebb általa. Az én életem nem volt hullámvasút. Úgy éltem meg ezt a pár évtizedet, hogy folyamatosan fejlődhettem a zenében, és ezzel együtt egyre több sikert könyvelhetett el az indiai klasszikus zene is. Minden egyes nap tanultam valamit, és minden egyes koncert egyre különlegesebb és letisztultabb volt. De ezeket a sikereket nem magamnak tulajdonítom. Örülök, hogy olyan eszköz lehetek, amin keresztül ilyen sikeresen meg tud mutatkozni a zenénk. Ha engem dicsérnek, az olyan, mintha egy nagyszerű hegedűverseny után a közönség a hegedűt kezdené dicsérni.

rap: Akkoriban kezdett koncertezni, amikor még nem terjedt el a kihangosítás.

MB: Az erősítők előtti időben megesett, hogy akár 3000 embernek kellett énekelnem úgy, hogy csak a hangom erejét használhattam. Manapság az ilyesmi elképzelhetetlen - nagyon megterheli a hangot. Pedig az emberi hang, akárcsak a legtöbb hangszer, akusztikusan tud a legjobban érvényesülni. A hangosítással megkönnyítik, hogy a hallgatóság a legfinomabb rezdüléseket is meghallja, így nekünk, énekeseknek több energiánk marad mosolyogni.

rap: 81 éves, és még ma is turnézik (Budapesten október 29-én, a Trafóban lép fel). Honnan nyeri az energiát?

MB: A zenéből. Persze minden zenész ezt válaszolja. Időtlen idők óta nem gyakorlok, és nem is gondolkozom a zenén, de annyi koncertet adok, amennyit csak lehet, mert ott, az éles helyzetekben születik meg valami megfoghatatlan. Arról is meg vagyok győződve, hogy az éneklés jót tesz az egészségnek. Ha jó levegőn énekelsz, rengeteg oxigén jut a szervezetedbe, és a véráramon keresztül táplálja a belső szerveket és a tested minden apró részét. A lelket ugyancsak jól karbantartja a zene. 81 év valóban nem kevés - igaz, mindössze 73 éve koncertezem.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.