rés a présen - "Mindössze 73 éve" - Mangalampalli Balamuralikrishna énekes

  • .
  • 2011. október 20.

Trafik

Mangalampalli Balamuralikrishna: Az anyám vínán (dél-indiai pengetős hangszer - a szerk.) játszott, az apám pedig nagyszerű énekes volt, és számos hangszeren zenélt. Sajnos anyám 15 nappal a születésem után meghalt.
Ettől kezdve apám csak a zenei nevelésemmel foglalkozott. Azt vettem észre, hogy egyre többen kezdtek hozzánk járni, hogy engem hallhassanak. Édesapám után Ramakrishna Pantulu tanított, aki a karnatikus zene egyik legnagyobb zeneszerzője, Tyagaraja 5. generációs, közvetlen leszármazottja. Indiában nagyon fontos a tiszta leszármazási láncolat. Természetesen a mester neve nem garancia a tanítvány muzsikájára.

rés a présen: Alig van olyan ember India történetében, aki annyi kitüntetést kapott volna, mint ön.

MB: Az egyik könyv, amit rólam írtak, ezzel a mondattal kezdődik: "Nem lesz még egy Balamuralikrishna Indiában". Rájöttem, hogy ez igaz. Hiszen a mi hagyományos zenénkben mindenkinek egyedi módon kell megnyilvánulnia, vagyis alapvetően fontos, hogy senki ne akarjon úgy énekelni vagy játszani, ahogy a mestere. A mester akkor igazi, ha önmagunkhoz kerülünk közelebb általa. Az én életem nem volt hullámvasút. Úgy éltem meg ezt a pár évtizedet, hogy folyamatosan fejlődhettem a zenében, és ezzel együtt egyre több sikert könyvelhetett el az indiai klasszikus zene is. Minden egyes nap tanultam valamit, és minden egyes koncert egyre különlegesebb és letisztultabb volt. De ezeket a sikereket nem magamnak tulajdonítom. Örülök, hogy olyan eszköz lehetek, amin keresztül ilyen sikeresen meg tud mutatkozni a zenénk. Ha engem dicsérnek, az olyan, mintha egy nagyszerű hegedűverseny után a közönség a hegedűt kezdené dicsérni.

rap: Akkoriban kezdett koncertezni, amikor még nem terjedt el a kihangosítás.

MB: Az erősítők előtti időben megesett, hogy akár 3000 embernek kellett énekelnem úgy, hogy csak a hangom erejét használhattam. Manapság az ilyesmi elképzelhetetlen - nagyon megterheli a hangot. Pedig az emberi hang, akárcsak a legtöbb hangszer, akusztikusan tud a legjobban érvényesülni. A hangosítással megkönnyítik, hogy a hallgatóság a legfinomabb rezdüléseket is meghallja, így nekünk, énekeseknek több energiánk marad mosolyogni.

rap: 81 éves, és még ma is turnézik (Budapesten október 29-én, a Trafóban lép fel). Honnan nyeri az energiát?

MB: A zenéből. Persze minden zenész ezt válaszolja. Időtlen idők óta nem gyakorlok, és nem is gondolkozom a zenén, de annyi koncertet adok, amennyit csak lehet, mert ott, az éles helyzetekben születik meg valami megfoghatatlan. Arról is meg vagyok győződve, hogy az éneklés jót tesz az egészségnek. Ha jó levegőn énekelsz, rengeteg oxigén jut a szervezetedbe, és a véráramon keresztül táplálja a belső szerveket és a tested minden apró részét. A lelket ugyancsak jól karbantartja a zene. 81 év valóban nem kevés - igaz, mindössze 73 éve koncertezem.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.