tévésmaci - A felháborodott macska esete

  • .
  • 2010. augusztus 19.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché átvágtak a gyártelepen, randa őszi idő volt. Épp akkor állt el az eső, vagy épp akkor kezdett rá. Ahol hiányoztak a kockakövek, felgyűlt az esővíz, kerülgették a pocsolyákat. Sztupa dohányzott, Troché fázott. És egy pillanatra, egy elég hosszú pillanatra mintha ez a sötétség is besötétedett volna, mint amikor hirtelen száll le az este - aztán elmúlt, s újra csak szimplán sötét, borús lett körülöttük minden. Mi történt itt? - kérdezte Troché. Időviharba kerültünk - mondta Sztupa, és röhögött (vinnyogva, ahogy szokott, mintha sírna). A humorod a régi - mondta Troché, de a figyelmét a Csőgyár bejáratánál ácsorgó alak kötötte le. Horinka volt az, a párttitkár. ' is dohányzott, de amikor meglátta őket, elpöckölte a csikket, s elindult feléjük. Troché felsóhajtott, mégis lehet valami abban az időviharban. Horinka et. bár függetlenített párttitkár volt, ami kábé azt jelentette, hogy termelőmunkát egyáltalán nem kellett végeznie, s mint az üzemi négyszög tagjának, egy teremnyi irodája is volt, mégis sötétkék munkaköpenyt viselt, a felső zsebében legalább három tollal, amiből az egyik négyszínű volt. A köpeny alatt fehér inget és szélesre csomózott csíkos nyakkendőt hordott mindig, mondjuk három egyforma inget és három, színeiben kicsit eltérő csíkos nyakkendőt variált, úgy általában. Ha a kerülethez ment, lecserélte a köpenyt egy szürke lemberdzsekkel. Épp magukat vártam, mondta, és mosolyogni próbált. Mi meg a tévéműsort vártuk. Pénteken (20-án) a szokásos ünnepi maszlagot nyomják a tévék, Hídember, miegymás, mindazonáltal emeljük csak ki e halmazból a lapunk beltestében épp most emlegetett Egri csillagokat este nyolckor a Filmmúzeumról, és a lapunk beltestében korábban emlegetett Ludas Matyit fél nyolckor a Dunáról. Még szép, hogy ütik egymást időben. Szombaton végre bebizonyosodik, amit régóta mondok, hogy tudniillik a reklámtévék is nagyon sokat tesznek a magaskultúra honi virágba borulásáért, most például a ViaSat3 faszolt valahonnan egy meglehetős Török Ferenc-csomagot, melyből ma este tízkor az Overnightot halásszák elő. Én felmentést kaptam, mert mexikói vendégeim jönnek (Burritó és Maya), s velük kell néznem a Story Tv-n kilenckor a Mások bűne című mexikói thrillert, ami arról szól, hogy egy gyerekét egyedül nevelő házaspár politikai gyilkosság gyanúsítottja lesz. Gondoltuk, meghívjuk Vikidál Gyulát is, hogy reklámszünetben énekelje el a "nehéz mondanom, de belül fáj nagyon, hogy mások bűnét hordom vállamon" refrénű Dinamit-slágert, de rövid gondolkodás után letettünk a tervünkről. Ha nem jönnek a mexikói rokonaim, akkor csak 0.45-kor csatlakozom föl az ekránra, a Duna zúz valami angol filmet, az a címe, hogy Az árok, sokáig azt hittem, hogy A domb folytatása, s szép lassan végigmegyünk a terepviszonyokon, de kiderült, hogy ez inkább egy első világháborús história. Vasárnap sem tágít Töröktől a ViaSat3, 23.45-kor a Szezont is leadják - marasztalom még egy kicsit Encsijjádáékat. Hétfőn lehull végre a lepel, de lehet, hogy ezt már mondtam. Az HBO-n 23.40-kor simán kiderül, hogy okkal tartom számon a világ legtúlértékeltebb filmjei közt A nyolcadik utas: a Halált. Hogy az milyen ciki, mindig csak azt kell benne lesni, mikor ugrik elő a sarokból az a nyálas, nagydarab izé, és esz meg valakit. Kedden este kilenckor a Filmmúzeumra látogat Woody Allen, és hozza magával a Bűnök és vétkek című filmjét, amit a vendéglátók - nyilván túlzásba vitt udvariasságból - le is vetítenek. Szerdán nem szabad tévézni, mert a rádión körkapcsolásos kupaszerda lesz, vagy egyszerűen elmegyünk sétálni. Csütörtökön viszont a lapunk beltestében is emlegetett Fantozzi borogatja elvonási tüneteinket, Pina oldalán (Filmmúzeum, 21.00, Fantozzi 2000). És aki még mindig nem nézte meg a mozitörténet legjobb tengerparti bankrablását, az kénytelen lesz fennmaradni 0.25-ig, mert ugyanez csatorna lenyomja ezredszer is (helyesen) a Zsaru című franszia filmet 1972-ből. Amúgy meg ultra nagy gáz tévét nézni.
*

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.