tévésmaci - A sül Bruno Tedesci bárjában vedel

  • .
  • 2009. május 7.

Trafik

Kantold meg! - ordította Pityu, s intett egyet, mintha valami félbeszakított tisztelgés lett volna. A daru kötélzete a jelre megfeszült, s a kezével előremutató Lenin-szobor lábujjhegyre állt.
Domák és Mittman a talpa alá húztak egy sodronyt, Tuza hozzákapcsolta azt is a drótkötélhez. - Föl! - rikoltotta Pityu (Kese öccse), és Lenin a levegőbe emelkedett, ahol egy félkört írt le, hogy végül a KRAZ (255B) platóján landoljon. S ez alatt a félkör alatt Leninnek módja volt végigtekinteni lakhelyén, szemügyre venni harcostársait. Ott voltak azok hiánytalanul, Osztapenko, Steinmetz kapitány, Kun Béla és a többiek, de Lenin nem sokat törődött velük, csak egyvalakit keresett a tömegben, az alsó lábszárát vesztett (hátrahagyta, amikor ledöntötte a Magyar Október Párt, Krassó György vezetésével) Münnich Ferencet. Ez csak kitalálás valószínűleg, de Pityu így mesélte Sztupának és Trochénak: mintha oda is csippentett volna a szemével röptiben Münnichnek. - Látod, köcsög, értem jöttek. Nem megmondtam, hogy egyszer még értem jönnek... Kétségkívül rendőrautó szirénája hallatszott a távolból. Egyelőre még csak nagyon messziről, mehetünk is tévézni, jövő hét lesz, mire odaérnek.

Pénteken (8-án) a nemrégiben a Mediawave alkalmából itt is megdicsért 2008-as svéd filmet adja az m2; A pingpong királya este tízkor kezdődik. Egy órával korábban jön a Dunán 05. 06. - A összeesküvés című holland film, utána meg 23.15-kor a Revans című lengyel.

Szombaton legyen ön is Danny Boyle, mert akkor az m1 bemutatja 20.15-kor az ön Milliók című 2004-es filmjét. De hiába Danny Boyle ön, mert ha a saját filmje után nem marad nyugton az m1 előtt, s nem nézi meg azonmód Török Ferenc Moszkva terét 2000-ből, akkor bajba kerül, mert a rendező másnap feleltetést tart a filmjéből, s ha rosszul válaszol, behívatja az ön szüleit. Én ellenben délben (13.15-kor a Dunán) megnéztem a Papírrepülők című iráni filmet (amivel a repülés e kezdetleges módja iránti kötelezettségeimet maximálisan teljesítettem is). 19.25-kor pedig az m2-n belefogtam a Legenda a nyúlpaprikásról című 1975-ös Tersánszky-adaptációba, de abbahagytam, és felkerestem egy pálinkásbutikot a művész másik prózai teljesítményében. Így maradt energiám kivárni a 0.05-öt, amikor a 8 mérföld című Eminem-rettenet elkezdődött, amit azért szeretnek, mert a fehér fiú a fekete emberek zenéjét próbálgatja benne. Csakhogy a film+2-n 22.45-kor nyomatott Sugar Hill című filmben a fekete fiúk próbálgatják, milyen is a fehér fiúk mozija. Megmondom: zsenge. Egyik haverom (Ménfőcsanaki Zoltán, Bp. XXI., Lang Kálmán utca) azt hitte, hogy A kabalapasi, amit az HBO-n nyomnak este nyolckor, az a Koyaanisqatsi folytatása, mondta nekem is, hogy mondogassam őket gyorsan egymás után. Próbálják ki önök is!

Vasárnap a Duna tévé egy megbízható Vera Drake-kel jön, de csak 21.40-kor, így addig simán megnézhetik a Sherlock és én című filmet - ami logikusan nem szólhat másról, mint a híres detektív egyetlen kudarcáról. Ellenben ha a Sherlock és Ménfőcsanaki Zoltán c. filmet adnák, abban nyilván triumfálna a kopó. Francois Truffaut akkor is ciki, ha akad még tévé (a Filmmúzeum), ami 21.30-tól leadja a Szomszéd szeretők című marhaságát.

Hétfőn egy kis matiné 11.20-kor a tv2-n: Szerelmes Shakespeare. Este kilenckor rehabilitáljuk a Filmmúzeumot, mert ugyan Julien Duvivier sem egy nagy szám, de az mégis szerencse, hogy Az ördög és a tízparancsolatot nem Kieslowski rendezte. Hogy Istent Fernandel játssza benne, az a Forrest Gump egyik eszmei előzménye.

Kedden olyan filmeket adnak, amit szerdán folytatni kell, úh. rám ne számítsanak, mert be vagyok sértődve Montalbano miatt.

Csütörtökön ellenben megint lesz egy holland film: a Dunán este kilenckor a Magonia. Van benne sziget, ég és papírsárkány - ennyit a legalizációról. Én nem érek rá, mert már fél órája A könnyűlovasság támadását nézem az MGM-en. A heti leghülyébb címünk háromnegyed hét előtt tíz perccel volt az HBO-n: Anyámon a tanárom. Ajánlom magamat, s azt, hogy sose tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.