tévésmaci - A sül dorombül

  • .
  • 2009. február 12.

Trafik

Sztupa és Troché igyekezett minél gondosabban kiválasztani a követet, akit a Törökőrre menesztenek, hiszen létfontosságú volt, hogy vissza is jöjjön. Arról nem is beszélve, hogy ők meg bejussanak.
A ligeti kaland után logikusnak tűnt az Öreg Halhoz fordulni, de Sztupa olyat akart, aki személyében is hordozza, mintegy felmutatja azt az igen kecsegtető ajánlatot, amit a törökőrieknek, pontosabban a vezérüknek, Jakénak tenni akarnak. Erre pedig teljesen alkalmatlannak látszott a szomszéd telep főnöke, s lássuk be, az istvánmezeieknek (ahonnan az előző részben Halat megismertük) semmiféle renoméjuk nem volt Törökőrön. Kutyába se vették őket, Öreg Halat persze korrekt üzlet- és ellenfélnek tartották, mikor hogy, de egyszersmind a senkik vezérének is. Az meg ide kevés. Troché többször felvetette, hogy a legjobb mégis az lenne, ha ő maga menne, mert nála biztatóbb úgysem bír senki sem lenni, s ha ő megbiztat valakit, hát annak több sem kell. Sztupa azonban ellenállt, nem is azért, mert különösebben féltette Trochét, hanem mert az volt az előírás. Az állt a szabályzatban, hogy ne. Végül egy feltörekvő színésznő ment, egy sporttáskányi vadonatúj bankóval, tiszta pénzzel, és valami albán dalt fütyült útközben.

Albán dalok néha vannak a tévében is, próbáljuk meg, hátha épp ezen a héten is.

Pénteken este hétkor a Dunán egy 1951-es feket-fehér western kezdődik, A bosszú völgye Burt Lancasterrel. A dolgozat a fiú és a jöttment, a betolakodó családias problematikumán agyal, kevés sikerrel. Egy óra múlva ott vagyok a Filmmúzeumon, mert adják az Egészséges erotikát, s nagyon bírom, amikor Rajhona rázza a kefirt. Vagy a joghurtot.

Szombatra is ezen a csatornán hagyom a tévét, mert már délben (13.05) elkezdik az V. Henriket régi angol filmen (a hülye I. Henrik nyilván hajnalban volt). Éjjel az m1-en (23.35-kor) egy dél-afrikai próbálkozás érdemel figyelmet (tudniillik: az önökét), a Szomjas föld mondhatni vadiúj, 2008-as darab, bár 1913-ban játszódik, s egy fekete orvos a hőse - aki visszatér, brrr!

Vasárnap aztán adunk az ekrán testinek, lévén ugyanakkor ugyanott most régi (1948-as) angol Hamlet lesz (a Filmmúzeumon, 13.05-kor, na, kivel?). Este nyolckor a Joker óta kedvencem (basta, jókor szerettem meg), Heath Ledger játszik a tv2-n egy 2003-as Ned Kellyben (A törvényenkívüli), gondolom, okkal teszem fel, hogy csak jobb lesz, mint Mick Jagger volt ugyanebben a szerepben. A Dunán 22.45-kor egy derekas önismétlés Aki Kaurismäkitól a Külvárosi fények (2006). 23.35-kor egy legenda jő el az m2-re, ám én már alszok az 1962-es Harakiri alatt. A foglalkoztatási gondok e drámai röpirata, fogadok, hogy mára elvesztette minden érdekességét. Viszont az MGM-en 0,20-kor kezdődik a Vád tanúja, amit azért kéne megnéznem, mert Marlene Dietrich szerelmes volt a nagyanyámba (a Lujzi nénibe). 0.35-kor az első komcsiban lenyomott katasztrófafilm, a Pokoli torony az RTL Klubon 1974-ből? Ne má'.

Hétfőn este kilenckor megnézem az Arcokat kilencedszer a Filmmúzeumon, aztán rosszul leszek.

Kedden látjuk John Huston szánalmas kísérletét arra, hogy ellopja Fábri Zoltán Két félidő a pokolban c. filmjét, de sajna a Menekülés a győzelembe (RTL Klub; 11.25) akkor is tré, ha játszik benne Pelé (ez egy vers). 0.50-kor a tv2-n Sopsits Árpád hideg fényű önvallomása, a Torzók 2001-ből.

Szerdán a legjobb szándékkal, a legnyitottabb lélekkel sem hiszem el, hogy az m1-en 23.30-kor nyomott 2003-as Szamuráj a hét végi Harakiri folytatása lenne, inkább szerintem Ambrus Kyri folytatása. Vagy Pirié. Déli kettőkor a Filmmúzeumon lesz egy igazi Fábri-film is, pedig az lett volna az igazán nagy hecc, ha John Huston vagy valamelyik másik hollywoodi veterán a Fábián Bálint találkozása Istennel című, viszonylag kései munkáját akarja ellopni. Nincs az az isten, szerintem.

Csütörtökön nemcsak a sütőtököm kerül sorra, de a vombatom is, mert a tévében úgysem lesz semmi. A tévében sosincs semmi, minél több csatornája van az embernek, annál több a semmi. Hát ne tévézzenek a jelenlétemben!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.