tévésmaci - A sül nekitámaszkodik egy betonkeverőnek

  • .
  • 2008. szeptember 25.

Trafik

- Kávé, banánflip, jó hangulat, hmm, meghitt félhomály, fővárosi hangulat - mormolta Sztupa (vagy valaki, aki nagyon hasonlított rá). Nem lehetett tudni, gúnyolódik-e. - Nono.
Ne örülj korán, kiskondás - intette Troché (vagyis az a valaki, aki anynyira - megszólalásig - Trochénak tűnt), - mert a presszózás kora már tovaillant.

- Ja, biztos a ruszkik vitték magukkal, mint nagyanyám tévéjét... Nézzük is.

Pénteken (26-án) 21.10-kor indul az m1-en az új magyar sorozat: a Presszó. Az 1. rész címe: A nyitás napja (hijnye, fene egye meg!). Azt a poént, hogy Kecskés Karina a hótt unalmas balatoni nyaralásból azon örvendetes hírrel tér meg, miszerint: "Képzeljétek, végre kiolvastam a Musilt!", már a 98-as moziverzióban is csak a Csontzenész és maximum egy-két részeges germanista értette. Képzeljük el ugyanezt végtelenített szappanoperaként, amihez kortárs irodalmunk neves esszéistája egy még nevesebb novellistával írja a forgatókönyvet. De hát isten neki, fakereszt. Az m2 azért megpróbálja felvenni a versenyt, este kilenckor kezdődik kedvenc Dickens-regényünk, a Szép remények 1999-es, négyrészes filmmé gyúrt verziójának első epizódja, 21.50-kor meg az e heti kötelező Orson Welles, A gonosz érintése. Innen egyenes út vezet vissza az m1-re, ahol 23.25-kor A lepkegyűjtő c. prepszichotrillerben Terence Stamp intézkedik Samantha Eggaron békebeli (1965-ös) stílben.

Szombaton 14.30-kor a Cinemaxon A titokzatos birtok, francia dráma Alain Fournier regénye alapján. Ha már eddig is volt egy olyan érzésük, hogy a franciák nagyon furcsák, ettől a filmtől csak fokozódni fog. Bezzeg a spanyolok! Maguk szerint létezik olyan munkakör, hogy gasztronómiaoktató? Nem? Márpedig az Élni és álmodozni c. romantikus film főhősnője ebben nyomul 22.50-kor a Dunán. Aki inkább a halálról akar elmélkedni, megnézheti az m1-en 23.15-kor, hogyan lesz 21 grammal könnyebb Sean Penn. Én inkább ennék 25 deka sült kolbászt, nem vagyunk egyformák.

Vasárnap 15.40-kor a Zone Europán összehasonlító filmelemzésre nyílik módunk, ha megtekintjük a már emlegetett Szép remények 1974-es változatát. A Filmmúzeumon már 21.00-kor úgy érzik, hogy itt A nap vége (Smultronstället), pedig az 'szi szonáta majd még csak 23.15-kor kezdődik a Dunán. Ha ezt mind végignézték, és hoznak róla igazolást, akkor jár a csapolt sör, mielőtt a tv2-n 00.40-kor elkezdődne Az órák c. mászolygás. Na jó, az eminensek fennmaradhatnak, hogy meghallgassák 0.55-kor Kosztolányi Ha negyvenéves c. versét a Dunán. Amíg élek, nem fogom megfejteni, hogy lehet valaki zseniális és rossz költő egy személyben, sőt egyazon versen belül.

Hétfőn este nyolckor a Janika megy a Filmmúzeumon, ezt mindig megnézem, mert szerepel benne a nagymamám. Maguk persze inkább nézzék 20.40-től az Úton című dokumentációt a Dunán, melyben Tarkovszkijjal találkozhatnak, előtanulmányként a szerdai filmjéhez. 00.50-kor a kedvenc adómon (Filmplü2, zúgja a háttérben a kórus) Leonardo di Caprio virít a Don kocsmája amerikai-dán-svéd drámában.

Kedden aztán a Filmmúzeumon 20.00-kor kezdődő Vissza az úton című filmből azt is megtudhatjuk, hogy milyen következményekkel jár a kocsmázás. Csortos Gyula például egy átmulatott éjszaka után a hivatalban az íróasztalára dőlve elszundít, álmában rákap az éjszakai életre, kártyázni és rulettezni kezd, sikkasztásra vetemedik és összeáll Riával, az énekesnővel, egyre lejjebb csúszik, mígnem körözni kezdi a rendőrség. Szerintem maguk inkább ne kocsmázzanak, hanem maradjanak szépen otthon, és nézzék meg 21.05-kor Rockyt a Viasat3-on. Vagy ha nem volt még elég Leóból, akkor egye fene, elárulom, hogy 21.45-kor megy az HBO-n A Tégla (ezt persze a Nicholson-rajongóknak üzenem).

Szerdára csak egy feladatot kapnak: 22.50-kor zendít rá Tarkovszkij a Dunán a Nosztalgiára (erre edzettünk hétfőn).

Csütörtökön pedig választhatnak: 21.00-kor Ben Hur a TCM-en Charlton Hestonnal, vagy hajnali 03.25-kor Halálutak és angyalok velem a Zone Európán.

Inkább ne tévézzenek egyáltalán.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.