tévésmaci - A sül nekitámaszkodik egy betonkeverőnek

  • .
  • 2008. szeptember 25.

Trafik

- Kávé, banánflip, jó hangulat, hmm, meghitt félhomály, fővárosi hangulat - mormolta Sztupa (vagy valaki, aki nagyon hasonlított rá). Nem lehetett tudni, gúnyolódik-e. - Nono.
Ne örülj korán, kiskondás - intette Troché (vagyis az a valaki, aki anynyira - megszólalásig - Trochénak tűnt), - mert a presszózás kora már tovaillant.

- Ja, biztos a ruszkik vitték magukkal, mint nagyanyám tévéjét... Nézzük is.

Pénteken (26-án) 21.10-kor indul az m1-en az új magyar sorozat: a Presszó. Az 1. rész címe: A nyitás napja (hijnye, fene egye meg!). Azt a poént, hogy Kecskés Karina a hótt unalmas balatoni nyaralásból azon örvendetes hírrel tér meg, miszerint: "Képzeljétek, végre kiolvastam a Musilt!", már a 98-as moziverzióban is csak a Csontzenész és maximum egy-két részeges germanista értette. Képzeljük el ugyanezt végtelenített szappanoperaként, amihez kortárs irodalmunk neves esszéistája egy még nevesebb novellistával írja a forgatókönyvet. De hát isten neki, fakereszt. Az m2 azért megpróbálja felvenni a versenyt, este kilenckor kezdődik kedvenc Dickens-regényünk, a Szép remények 1999-es, négyrészes filmmé gyúrt verziójának első epizódja, 21.50-kor meg az e heti kötelező Orson Welles, A gonosz érintése. Innen egyenes út vezet vissza az m1-re, ahol 23.25-kor A lepkegyűjtő c. prepszichotrillerben Terence Stamp intézkedik Samantha Eggaron békebeli (1965-ös) stílben.

Szombaton 14.30-kor a Cinemaxon A titokzatos birtok, francia dráma Alain Fournier regénye alapján. Ha már eddig is volt egy olyan érzésük, hogy a franciák nagyon furcsák, ettől a filmtől csak fokozódni fog. Bezzeg a spanyolok! Maguk szerint létezik olyan munkakör, hogy gasztronómiaoktató? Nem? Márpedig az Élni és álmodozni c. romantikus film főhősnője ebben nyomul 22.50-kor a Dunán. Aki inkább a halálról akar elmélkedni, megnézheti az m1-en 23.15-kor, hogyan lesz 21 grammal könnyebb Sean Penn. Én inkább ennék 25 deka sült kolbászt, nem vagyunk egyformák.

Vasárnap 15.40-kor a Zone Europán összehasonlító filmelemzésre nyílik módunk, ha megtekintjük a már emlegetett Szép remények 1974-es változatát. A Filmmúzeumon már 21.00-kor úgy érzik, hogy itt A nap vége (Smultronstället), pedig az 'szi szonáta majd még csak 23.15-kor kezdődik a Dunán. Ha ezt mind végignézték, és hoznak róla igazolást, akkor jár a csapolt sör, mielőtt a tv2-n 00.40-kor elkezdődne Az órák c. mászolygás. Na jó, az eminensek fennmaradhatnak, hogy meghallgassák 0.55-kor Kosztolányi Ha negyvenéves c. versét a Dunán. Amíg élek, nem fogom megfejteni, hogy lehet valaki zseniális és rossz költő egy személyben, sőt egyazon versen belül.

Hétfőn este nyolckor a Janika megy a Filmmúzeumon, ezt mindig megnézem, mert szerepel benne a nagymamám. Maguk persze inkább nézzék 20.40-től az Úton című dokumentációt a Dunán, melyben Tarkovszkijjal találkozhatnak, előtanulmányként a szerdai filmjéhez. 00.50-kor a kedvenc adómon (Filmplü2, zúgja a háttérben a kórus) Leonardo di Caprio virít a Don kocsmája amerikai-dán-svéd drámában.

Kedden aztán a Filmmúzeumon 20.00-kor kezdődő Vissza az úton című filmből azt is megtudhatjuk, hogy milyen következményekkel jár a kocsmázás. Csortos Gyula például egy átmulatott éjszaka után a hivatalban az íróasztalára dőlve elszundít, álmában rákap az éjszakai életre, kártyázni és rulettezni kezd, sikkasztásra vetemedik és összeáll Riával, az énekesnővel, egyre lejjebb csúszik, mígnem körözni kezdi a rendőrség. Szerintem maguk inkább ne kocsmázzanak, hanem maradjanak szépen otthon, és nézzék meg 21.05-kor Rockyt a Viasat3-on. Vagy ha nem volt még elég Leóból, akkor egye fene, elárulom, hogy 21.45-kor megy az HBO-n A Tégla (ezt persze a Nicholson-rajongóknak üzenem).

Szerdára csak egy feladatot kapnak: 22.50-kor zendít rá Tarkovszkij a Dunán a Nosztalgiára (erre edzettünk hétfőn).

Csütörtökön pedig választhatnak: 21.00-kor Ben Hur a TCM-en Charlton Hestonnal, vagy hajnali 03.25-kor Halálutak és angyalok velem a Zone Európán.

Inkább ne tévézzenek egyáltalán.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."