tévésmaci - A sül simán gútentág

  • .
  • 2009. július 23.

Trafik

Mit jelent? - kábé így fordíthatnánk le azt a hörgést, amitől Bútorraktár azonnal kijózanodott. Pedig hát, volt miből neki, hiszen egész este őt itatta mindenki, neki kellett mindenkivel "csak még egy" rakit felhajtania, mindenki neki fizetett, még a dizőz is a saját számlájára hozatott fel konyakot az öltözőjébe, amikor Bútorraktár a tiszteletét tette nála.
Ám ha valakinek egy másfél mázsás, ugyancsak meglehetősen ittas, vérben forgó szemű bolgár hajófűtő a nyaki ütőeréhez nyom egy rövid pengéjű, ám jól érezhetően borotvaéles kést, az előfordul, hogy rapidité józanodik ki. Nem mintha Bútorraktár úgy ítélte volna meg, hogy olyan fene sokra ment a kijózanodással. Az arcuk (már ha lehet így nevezni e két éppen szétfolyni látszó masszát) alig egy centiméterre volt egymástól. Lehet, hogy nem is a kés, hanem a bolgár lehelete volt a kijózanító. Mit jelent? - hörögte újra a támadó. Bútorraktárnak nem volt ideje végiggondolni, hogyan bukhatott le, de egyből világos lett, hogy a káromkodóverseny megnyerése a rövid távú sikerek és csillogás után a hamari véget jelentheti neki. Mit jelent? Azért az mégiscsak pech, szögezzük le, ha az ember egy pireuszi kocsma káromkodóversenyén egy olyan bolgárral fut össze, akinek a nénikéje meg a bácsikája Halásztelken bolgárkertész, és az illető gyerekkorában mindig őnáluk nyaralt, így megtanulta az összes magyar káromkodást... Látják, ezért nem szabad csúnyán beszélni. Menjünk inkább tévézni, basszus!

Pénteken (24-én) este nyolckor a Filmmúzeumon a Sörgyári capriccio nekünk arra jó, hogy elmeséljük, hogy a múlt héten, amikor a Gyöngyök a mélybent ajánlottuk, akkor lazán összekevertük a Pacsirták cérnaszálonnal, tehát nem "Menzel jócskán kiérlelt Hrabal-adaptációjáról" volt szó, hanem a legelsőről (egy ötepizódos szkeccsfilm részeként). Elnézést kérünk, csehül: szorács. Este tíz előtt öt perccel az m2-n A megtalált idő című fr.-ol.-port. film nyilván a nem könynyen olvasható P. Marci barátunk viselt dolgait tárgyazza. Az m1-en 23.40-kor kezdődő Nővérek pedig egy 1973-as fekete-fehér De Palma-darab - a szerző művészi korszakából, bizonyára.

Szombaton a vombatomról szól az Egy király New Yorkban a Filmmúzeumon (18.45). Vagy Chaplinről. Ugyanitt 22.20-kor egy angol-ír thriller, a Partra vetve, amiről azt kell tudni, hogy én nem nézem meg. Nem szeretem James Spadert.

Vasárnap is maradunk kicsit a csatornán, hogy el ne mulasszuk 14.55-kor Az Angyal vérbosszúját. 16.10-kor lépünk az MGM-re, a szokásos Hairre. Az HBO-n 18.10-kor napjaink egyik nekem teljesen felfoghatatlan sikere, az Éjszaka a múzeumban lesz. Este egy különösen elbaltázott Dürrenmatt-adaptáció, Az ígéret megszállottja Jack Nicholsonnal és Helen Mirrennel az m2-n, 22.50-kor.

Hétfőn a legendák szerint a filmtörténet legnagyobb bukása, Michael Cimino barátocskánk A mennyország kapuja című nagylélegzetű blöffje az MGM-en este fél kilenckor. Szerintem azért bukott meg, mert már az elején bántják benne a jó szlovákokat.

Kedden Négyszáz csapás a Filmmúzeumon nyolckor este, utána pedig (21.35-kor) az Úri passziók című angol krimi, ami 1940-ben Kenyában játszódik. Szerintem látták már mindkettőt.

Szerdán este nyolckor WALL-E, a kis aranyos szemetes az HBO-n, Pixáréktól. Aztán a Duna tévé fél tízkor végre lenyom egy jó kis chilei filmet, annyira vártam már. A Zuhanás 2005-ben készült, mint annyi más film szerte a világban.

Csütörtökön matinén láthatjuk Hitlert Bruno Ganz képében vitézkedni. A tv2 11.55-kor két részben adja le A bukás - Hitler utolsó napjai című 2004-es német dolgozatot (2/2: holnap ugyanekkor). 14.30-kor a gyermeteg lelkű felnőttek lesznek nagy bajban, hisz dönteniük kell, hogy belevágjanak-e Danny Boyle 2007-es Milliók című művébe az RTL Klubon, vagy várjanak 25 percet az HBO újabb pixárkodására, a L'ecsóra. Én csak este ülök le a tévé elé, de nem biztos, hogy a Dunán kilenckor kezdődő 2004-es norvég Szörnycsütörtökre bekapcsolom. Más meg nincs, úgyhogy maguk se kapcsolják be a tévéjüket, soha többet.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.