tévésmaci - A sül vürdül (vürtül?)

  • .
  • 2009. október 8.

Trafik

Sztupa ismét a raktárost adta, bár nem viselt jelmezeket: a précektoros, néha már magát a kukacosságig is ragadtató, minduntalan szemüvegét törölgető szakit. Troché meg vidéki színészt, kisvárosi amorózót, neki persze jelmez sem kellett, hisz alapjáraton is úgy öltözött, mint a kiskajdacsi Rómeó.
Sztupa valami erősen lefojtott belső izzással adta szerepét, Troché úgyszólván a takarásból röhögött. Bútorraktár ugyanis csak Sztupát engedte Jake színe elé, Troché Lenolajjal és a lányokkal elment a Ligetbe "üdítőzni, fagyizni". Jake az Amerikai úton fogadta Sztupát, egy ilyen kerületi jellegű kiskocsma udvarában. Öcsém, American Way of Life - jegyezte meg később Troché. S Sztupa vette a lapot: nem, majd El Camino Mexicano. El tudják képzelni, mikor egy középkorú raktáros azt mondja, hogy mehikáááno? Sztupa hamar el is vágta a tréfálkozás fonalát, s a lényegre tért: nem buta gyerek ez a Jake. Sőt, egyáltalán nem szabad kerületi suttyóknak nézni a törökőrieket. Ott az a két világot járt csibész, szerintem Bútorraktár egy kamiont is megemelne, megrakva csurig bangladesi menekültekkel. Troché arca ellágyult, emlékszel, amikor megnéztük matinén George Harrisonnal a főszerepben a Hangverseny Bangla-Deshért c. filmet? Szünet, szünet, szünet: Sztupa hallgatott. Végül, mintha nehezére esne, csak annyit morgott: áj du. Mehetünk tévézni.

Pénteken (9-én) engem speciel piszkosul nem érdekel az m1-en 22.20-kor nyomandó Rekviem egy álomért c. híres Darren Aronofsky-mű, de állítólag volt, aki bírta. Különben a napra oly jellemző svéd szociális éleslátást (A pingpong királya: m2, 21.55; Nyina utazása: Duna, 19.00) csak valami japán izé, vérfürdő töri meg az m2-n, 23.45-kor Takesi Kitano sokszor közölt Szonatinájában.

Szombaton az MGM a vicces Hosszútávú lovasok címmel nyomja 22.35-kor a Magyarországon Jesse James balladája címmel forgalmazott 1980-as Walter Hill-nekiveselkedést, melyben az truváj (behalok), hogy 4 db testvérpár játszik benne (hovatovább a Carradine-ok nem is páran, hárman voltak, na, ja, akkor még). A Filmmúzeum, mint a neve is mutatja, békebeli dolgokkal traktál, este kilenckor A kristálytükör meghasad, 22.50-kor meg old school autósüldözés az Élni és meghalni Los Angelesben "kockáin".

Vasárnap kiderül, hogy születésnapja van-e Takesi Kitanónak vagy meghalt (esetleg szemen döfték egy pár evőpálcával), mindenesetre az m1 biztosra megy, s 23.25-kor előhozza 1989-ből az Erőszakos zsarut. S a tv2 pedig folytatja a múlt hétről A Keresztapát, 22.20-kor.

Hétfőn nöm, nöm - ich bin jó elvtárs.

Kedden ellenben Durr, durr és csók - a több ilyen című rossz film közül ez az, amiben asszem a fiatal Robert Downey vitézkedik (RTL Klub, 21.20). Mészáros Mártának csütörtökön moziprömiéje lesz, így nettó promó a tv2-n 0.40-kor odalökött Kisvilma - Az utolsó napló (feltehetően tömegeket szólítanak meg vele). A Duna tévé este fél kilenckor vetíti az Azonosítás c. Lugossy László-rendezést, aminek legfőbb erénye, hogy régen készült (1975-ben).

Szerdán a múlt heti feliratos kínai film extra nézettségi adatain felbuzdulva, 21.30-kor a Duna tévé Zsúptetős emlékek címmel lead egy másikat, ezúttal 1999-ből. A Filmmúzeumon viszont 23.35-kor a Kutyaélet lesz. Szerintem ne hagyják ki, mert ebben talál a Chaplin egy kiskutyát, s eldugja a nadrágjában, meg minden, sokat lehet nevetni, és felbukkan Edna Purviance művésznő is mint dizőz.

Csütörtökre maradunk a Filmmúzeumon, hiszen Zolnay Pál 1972-es nagy korfestő erejű filmjét, a Fotográfiát adják este nyolckor. Nos, a mű nem attól korfestő, hogy valamit is megtudnánk 1972-ről, dehogy. Sokkal inkább az a világkép jelenik meg itt pőrén, ami egy-két évvel később az alföldi papucsban és a szimatszatyorban tárgyiasul - az pedig nem sámli. Nem is csak lustaságból, de a következő film príma címe miatt sem kapcsolok innen tovább, hiszen A negyedik záradék (angol, 1987) csupán egy szokott Michael Caine-es kémes film.

De az már nem számít, együnk inkább szalámit! És semmiképpen se tévézzünk, sohase.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.