tévésmaci - A sül vürdül (vürtül?)

  • .
  • 2009. október 8.

Trafik

Sztupa ismét a raktárost adta, bár nem viselt jelmezeket: a précektoros, néha már magát a kukacosságig is ragadtató, minduntalan szemüvegét törölgető szakit. Troché meg vidéki színészt, kisvárosi amorózót, neki persze jelmez sem kellett, hisz alapjáraton is úgy öltözött, mint a kiskajdacsi Rómeó.
Sztupa valami erősen lefojtott belső izzással adta szerepét, Troché úgyszólván a takarásból röhögött. Bútorraktár ugyanis csak Sztupát engedte Jake színe elé, Troché Lenolajjal és a lányokkal elment a Ligetbe "üdítőzni, fagyizni". Jake az Amerikai úton fogadta Sztupát, egy ilyen kerületi jellegű kiskocsma udvarában. Öcsém, American Way of Life - jegyezte meg később Troché. S Sztupa vette a lapot: nem, majd El Camino Mexicano. El tudják képzelni, mikor egy középkorú raktáros azt mondja, hogy mehikáááno? Sztupa hamar el is vágta a tréfálkozás fonalát, s a lényegre tért: nem buta gyerek ez a Jake. Sőt, egyáltalán nem szabad kerületi suttyóknak nézni a törökőrieket. Ott az a két világot járt csibész, szerintem Bútorraktár egy kamiont is megemelne, megrakva csurig bangladesi menekültekkel. Troché arca ellágyult, emlékszel, amikor megnéztük matinén George Harrisonnal a főszerepben a Hangverseny Bangla-Deshért c. filmet? Szünet, szünet, szünet: Sztupa hallgatott. Végül, mintha nehezére esne, csak annyit morgott: áj du. Mehetünk tévézni.

Pénteken (9-én) engem speciel piszkosul nem érdekel az m1-en 22.20-kor nyomandó Rekviem egy álomért c. híres Darren Aronofsky-mű, de állítólag volt, aki bírta. Különben a napra oly jellemző svéd szociális éleslátást (A pingpong királya: m2, 21.55; Nyina utazása: Duna, 19.00) csak valami japán izé, vérfürdő töri meg az m2-n, 23.45-kor Takesi Kitano sokszor közölt Szonatinájában.

Szombaton az MGM a vicces Hosszútávú lovasok címmel nyomja 22.35-kor a Magyarországon Jesse James balladája címmel forgalmazott 1980-as Walter Hill-nekiveselkedést, melyben az truváj (behalok), hogy 4 db testvérpár játszik benne (hovatovább a Carradine-ok nem is páran, hárman voltak, na, ja, akkor még). A Filmmúzeum, mint a neve is mutatja, békebeli dolgokkal traktál, este kilenckor A kristálytükör meghasad, 22.50-kor meg old school autósüldözés az Élni és meghalni Los Angelesben "kockáin".

Vasárnap kiderül, hogy születésnapja van-e Takesi Kitanónak vagy meghalt (esetleg szemen döfték egy pár evőpálcával), mindenesetre az m1 biztosra megy, s 23.25-kor előhozza 1989-ből az Erőszakos zsarut. S a tv2 pedig folytatja a múlt hétről A Keresztapát, 22.20-kor.

Hétfőn nöm, nöm - ich bin jó elvtárs.

Kedden ellenben Durr, durr és csók - a több ilyen című rossz film közül ez az, amiben asszem a fiatal Robert Downey vitézkedik (RTL Klub, 21.20). Mészáros Mártának csütörtökön moziprömiéje lesz, így nettó promó a tv2-n 0.40-kor odalökött Kisvilma - Az utolsó napló (feltehetően tömegeket szólítanak meg vele). A Duna tévé este fél kilenckor vetíti az Azonosítás c. Lugossy László-rendezést, aminek legfőbb erénye, hogy régen készült (1975-ben).

Szerdán a múlt heti feliratos kínai film extra nézettségi adatain felbuzdulva, 21.30-kor a Duna tévé Zsúptetős emlékek címmel lead egy másikat, ezúttal 1999-ből. A Filmmúzeumon viszont 23.35-kor a Kutyaélet lesz. Szerintem ne hagyják ki, mert ebben talál a Chaplin egy kiskutyát, s eldugja a nadrágjában, meg minden, sokat lehet nevetni, és felbukkan Edna Purviance művésznő is mint dizőz.

Csütörtökre maradunk a Filmmúzeumon, hiszen Zolnay Pál 1972-es nagy korfestő erejű filmjét, a Fotográfiát adják este nyolckor. Nos, a mű nem attól korfestő, hogy valamit is megtudnánk 1972-ről, dehogy. Sokkal inkább az a világkép jelenik meg itt pőrén, ami egy-két évvel később az alföldi papucsban és a szimatszatyorban tárgyiasul - az pedig nem sámli. Nem is csak lustaságból, de a következő film príma címe miatt sem kapcsolok innen tovább, hiszen A negyedik záradék (angol, 1987) csupán egy szokott Michael Caine-es kémes film.

De az már nem számít, együnk inkább szalámit! És semmiképpen se tévézzünk, sohase.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.