tévésmaci - Fecskeinduló

  • .
  • 2011. február 17.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché elmentek sapkát vásárolni, számos szempontot kellett mérlegelniük, de szerencsére volt egy fix pont, ahonnan nekivághattak: ellenzős sapka kellett. Sztupa nem volt túl finnyás, és a fantáziájával is szeretett spórolni, tehát annyit mondott: én beérem egy Lenin-sapkával.
Mivel ez a történet napjainkban játszódik, eltartott egy ideig, míg vissza bírtak emlékezni, milyen is az. Akkor inkább legyen Schmidt-sapka, vetette fel Troché, a modernizmus nagy barátja, vagyis ahogy emlegetni szokták, északi-tengeri matrózsapka, szép széles szalaggal. S ha már szalag, fűzte tovább szavait Troché, mi lenne, ha diáksapkát vásárolnánk, kordbársony felsőrésszel és lakkellenzővel, s kétszínű szalaggal, én mondjuk zöld-fehérrel, te meg piros-fehérrel. Erre már Sztupa fejében is megmozdult valami, s felvetette, hogy ő inkább olyat szeretne, amilyen a párizsi kisfiúknak van a filmekben, amikor az újság friss példányaival rohannak a nyomdából az utcasarokra. Az a lényeg, hogy cikkekből legyen összevarrva, tette hozzá. Mit szólnál egy patenthoz, ami az ellenzőt a felsőrészhez erősítené, de szét is lehetne pattintani? Sztupa rögtön beleképzelte magát - a sapkába éppúgy, mint a szituációba, s csak annyit suttogott, hogy én halszálkásat szeretnék. Legyen ellenzős, cikkekből varrott és halszálkás? Nem, akkor én inkább mégis Schmidt-sapkát szeretnék, nagyon tiszteltem az egykori kancellárt, mélázott el Sztupa. Troché erre már csak annyit tudott mondani, hogy kéne egy kesztyű is, a tenyere legyen bőr, a keze fején meg legyen horgolt. Ezen ponton vöröslő fejjel elhúztunk tévézni.

Pénteken (18-án) este kilenc után a Duna tévé leadja Vincente Minnelli (a kis Liza apukája) 1952-es filmjét. A Rossz és szép Kirk Douglasszel és Lana Turnerrel azt a moziban távolról sem ritka esetet tárgyazza, melyben filmesek intézik az ügyeiket egymás közt, mintha mindannak, amit tesznek, lenne bárminő relevanciája, pedig még eleganciája sincsen.

Szombaton matinézhatunk az HBO-n, lévén háromnegyed tizenkettő előtt elkezdik az Egy ember és kutyája című filmet, ami egy Cesare Zavattini remake, Belmondóval a főszerepben, biztosan emlékeznek rá, az öreg csóka koldulni próbál, de nem viszi rá a szemérem, ezért besegít neki a kiskutyája. Brutális könnyfacsarászat olasz módra, csak 1952-ben még A sorompók lezárulnak volt a címe, és neorealizmusnak számított, hisz Vittorio De Sica rendezte (Cesare az író volt). Ellenben 2008-ban ezt tervezték Belmondo nagy kambekkjének a betegsége után - talán megfeledkeztek az időközben elszállt évek filmekre gyakorolt hatásáról. Avítt kacatból kijut estére is, a Dunán fél nyolctól ível át a Waterloo Bridge, melyben Vivien Leigh domborít a pályakezdő prostituált szerepében, és mi szurkolhatunk, hogy Robert Taylornak sikerül-e megmentenie őt, míg odakünn dúl a háború - a mű 1940-es keltezésű, és szintén a könnyzacskókra játszik.

Vasárnap is matinézhatunk, amennyiben az ebédszünetben (fél kettőkor) kezdett vetítés a Dunán még oda sorolható. A Lúdas Matyi (1949) viszont biztosan egy matinéfilm. A moziban futó Féleszű című önéletrajzi filmjüknek hála, a Coen testvérek a Filmmúzeumra is beszüremkedtek, "promó" feliratú kabátkájukban: a Fargo este tízkor kezdődik. Aki nem vevő a jófejségi alapú emberdarálásra, válassza a hazafias alapú emberdarálást: Levelek Ivo Dzsimáról 22.35-kor a film+-n. Az éjszakára is kijut az élvezetekből, a magyar filmtörténet egyik legnagyobb kasszasikere, a Veréb is madár azzal volt képes anno (1968-ban) tömegeket mozgatni, hogy kimondta, nyugaton jobb kocsijuk van az embereknek, és ezen még röhögni is lehetett.

Hétfőn westernhétfő az MGM-en, este fél kilenctől Pat Garrett és Billy, a kölyök, utána meg Idegen a cowboyok között, Gregory Peckoryval.

Kedden nem.

Szerdán sem.

Csütörtökön akkor már minek? Fél tizenegykor egy régi rossz, ámde ismeretlen Scorsese, A lázadók ökle, vagy hajnali háromnegyed négykor Greenawaytől Az építész hasa a Cinemaxon? Majd ha meszet ettem! Kéretik óvatosan tévézni!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.