tévésmaci - Gorillák a hátországban

  • .
  • 2010. október 7.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché kiléptek a gyárkapun, be kellett mutatni az aktatáskájukat. A két portás alig győzte a munkát, négy órakor egyszerre tódult ki egy rakás ember, végeztek az öntödében, a hengerlőben és a zománcozóban.
Valahogy mindig úgy jött ki a lépés, hogy ha ímmel-ámmal is, de mindig Troché táskájába túrtak bele - bármelyik váltás bármelyik portásához is sodorta őket a tömeg. Így egészen a HÉV-megállóig lehetett tereferélni az alkati predesztinációról, meg hasonló marhaságokról. Esett az eső, némán dohányzó szakik siettek el mellettük, többségük a HÉV-hez, de a resti felé is szivárogtak azért néhányan. Esernyőt gyakorlatilag senki nem nyitott, fölhajtották az orkán vagy lumberjack gallérját, kalapot, sapkát viseltek, úgy siettek a munkások. Először az erzsébeti HÉV jött, a lépcsőkön fürtökben lógtak az emberek. Volt, aki kifejezetten arra játszott, hogy kivárja, míg mindenki felszáll, és így préseljen magának egy helyet a lépcső alján, hisz egy megállót sem kell mennie, ahol elválik a két vonal, a "kanyarban" lassít az ilyenkor rendszerint öt kocsiból álló szerelvény, s különösebb kockázat nélkül le lehet ugrani róla. Szalad a pasas pár métert - a passzív gyorsulás vagy mi a fene miatt - a HÉV mellett, aztán szép nyugodtan bekanyarodik a Csőgyár utcába. Pestre automata ajtókkal felszerelt kocsik közlekedtek, ott szó sem lehetett a lépcsőn utazásról, különben is, amikor a pálya állapota megengedte, az úgy robogott, mint a szélvész. Sztupa kiizzadt az esőkabát alatt, Troché bőrig ázott - nem volt ez jó világ, inkább rossz. Nem mintha tévézni egy fáklyásmenet lenne. Mi mégis megyünk, rendületlenül.

Pénteken (8-án) este nyolckor pótóra bliccelőknek a Cinemaxon: Ítélet Nürnbergben (1961). De aki rendesen megette az ebédet (a mai menü: A jelölt; dán thriller, 2008, ugyancsak Cinemax), az ráér fél kilenckor fölcsatlakozni az m2-re, ahol a Fellini tévéje c. dokumentumfilm kezdődik. Én lehet, hogy megnézem Fellini tévéjét, mert a hét többi napján az öreganyám tévéjét nézem, a neve Munkácsy Color vagy Colour, ott lekopott valami, akkora hozzá a távkapcsoló, mint egy Spiró-kötet. Ebben A jelöltben a népszerű dán Európa-klasszis (Nikolaj Lie Kaas) egy ügyvédet alakít, aki elintézi a zsarolóit. Hát, tudják, én reggel hatkor felkeltem Tom Jonest nézni, ugyancsak a Cinemaxon - nem az énekest, pedig azt is bírom.

Szombaton sokak sokszor nézett kedvence, A remény rabjai 21.45-kor az m2-n, a többiekkel meg találkozunk a Disco Club előtt.

Vasárnap lesz egy halk és finom török film, a Pandora szelencéje a Dunán este tíz után, van benne némi isztambuli ibusz is, de én azt szeretem, amikor lőnek a szereplők, így választásom a tizenegykor a kettesen kezdődő Feloldozás című filmre esik, melyben Richard Burton oly híven szippantja be a múlt század hetvenes-nyolcvanas fordulójának levegőjét.

Hétfőn még hetvenes évek: adásszünet.

Kedden megint Cinemax, este nyolckor a hét leghülyébb címe: A fekete lepke háza. A 2008-as finn műremekben az árvák könnyeiben fürdünk, minimum.

Szerdán megint jönnek a törökök föl a Dunán, mint Ali Csorbadzsi Az aranyemberben, basszus. A 20.55-kor adott filmcsoda, A tojás arról szól, hogy a költő visszatér a falujába, emlékeim szerint közeli halálesetből kifolyólag, bár én úgy emlékszem, hogy a moziban még az eredeti címén (Yumurta) ment a dolog - egy hétig.

Csütörtökön délelőtt háromnegyed tizenegykor a ViaSat3 előveszi a Krumplirózsát (Frankie and Johnny) Al Pacino és Michelle Pfeiffer szomorkás szerelmi ügyét, a börtönéből szabadult szakács és a némileg megtiprott pincérnő románcát. Mivel annyira penetráns a tévéműsor ezen a héten, így maradt némi hely az amerikai mitológia e párosára is. Aki a szerelem szó hallatán persze most megörül, hogy lám, az amerikai mitológiában nem csak gyilkosok a félistenek, nos, az szegény korán örült. Mert ebben a filmben ugyan aligha, de anno St. Louisban Frankie Parker bizony lelőtte az ő Johnnyját.

Ne tévézzenek, mert hátha kilő belőle valaki valamit.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”