tévésmaci - Hol a szamár, he?

  • .
  • 2010. június 17.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché rövid ideig a Sigurcello Cirkusszal utaztak, az volt az első, amit meg kellett tanulniuk, hogy mindenhová először a sátrasok érkeznek, de ők azok is, akik utolsóként távoznak. Kezdetben egyáltalán nem értették, hogyan lehetséges ez.
Szerdán megérkeztek valami svájci falucskába (a konkrét esetben a Lugano melletti Sureggióba), s a focipályán már szinte állt is a nagysátor, legalábbis a ponyva ki volt feszítve, és serényen dolgoztak rajta az emberek. Hogy van ez? Tegnap, amikor eljöttünk Monte Carassóból, még épp csak kezdték bontani, ma meg már itt áll. Este a direttóréval snapszozva megtudták az igazságot: Porfirio Sigurcello cirkuszának két sátorállító csapata, és bizony két sátra is van. A Cirko Sigurcello nem volt egy szegényházi vállalkozás, Porfirio valaha a nagy világszínpadok ünnepelt csillaga volt, s degeszre kereste magát, kiöregedvén a mellényzsebéből meg bírta alapítani a társulatát. Talán még önök is ismerik a nevét, vagy hallottak a Hófehérke és a 7 Sigurcello világszámáról. Hát persze! Légtornászok voltak, és törpék. Törpe légtornászok, és fantasztikusan ügyesek. Négyen voltak testvérek, három fiú és egy lány, Linabella Sigurcello (a számban: Morgó, folyton fenékbe rugdosta a testvéreit a trapézon, akik leestek, szaltóztak közben, majd Porfirio sorban elkapdosta őket). Porfirio nem volt alacsony termetű, úgy százhetvenöt centi magas lehetett, de rögtön látszott rajta, hogy ő is törpe, a többiek kicsik voltak, s a melléjük szerződtetett három artista is kicsi volt. Hófehérkét egy ismert szépségkirálynő adta, szerepe szerint szédült a kupolában, és a törpéknek kellett megmenteniük. Van is egy DVD-nk róluk, de nem tudjuk megnézni, mert kezdődik a tévéműsor.

Pénteken (18-án) századszor is megnézzük délben (13.15) a Cinemaxon a free cinema gyöngyszemét, a Szombat este, vasárnap reggelt.

Szombaton önök is fütyülik velem a Híd a Kwai folyón zenéjét, délben (13.30) végre újra a filmplűn. Retróműsorunk másik két mai állomásán megtekintjük először Hicskókai Alfrédó Pszihó című filmjét 21.40-kor a Cinemaxon, melyben a panzionárius megböki a szendét, s a kamera a lefolyó fenekére néz. S ha ez még nem elég, ott van a Filmműzeón a Sleepers - Pokoli lecke 1996-ból, amely filmalkotásban fegyveres fiatalok fontoskodnak (afféle kukták ők a Pokol konyháján).

Vasárnap tegye fel a kezét, aki felkel reggel 9.20-ra, hogy a Cinemaxon megnézze a 20. század vége legtúlértékeltebb rendezőjének, Peter Greenaway-nek jó negyedórás rövidfilmjét, a Kedves telefont! Nos, akik megtették, ebéd helyett büntiből 13.05-kor magukévá teszik ugyanitt Eric Rohmer 1986-os édelgését, A zöld sugarat, mely műnek magán a zöld sugáron (a szópár a giccs fogalmának kevésbé alpári meghatározása) kívül semmi köze Verne Gyula hasoncímű regényéhez, amit persze önök - smacival szemben - egyáltalán nem olvastak. Ellenben a Tabán moziba eljártak ilyen Zöld sugarakat, Muratovákat és hasonlóan magas művészi rendfokozatú dolgokat nézve csajozni/pasizni: hah, juventus ventus.

Hétfőn a Drót néhány epizódjának rendezőjeként világhírűvé lett Agnieszka Holland fércművét, a Janosik: Egy igaz történetet is megnézhetjük az HBO-n 21.45-kor, ha este hatkor kipipáltuk a Cinemaxon a Rockyt. Janosik felteszem a neves rablovics lehet, Rocky meg a bokszoló.

Kedden cipóvá tévézzük a fejünket, mert tudunk élni. Liliomfi a Dunán este fél kilenc előtt? Sophia Loren a Vittorio de Sica rendezte Az utazásban délután öttől az MGM-en? A Filmmúzeumon kilenckor a Boszorkányt vettem feleségül 1942-ből, ff-ben, Veronica Lake-kel? Utána Kifulladásig? Micsoda kifulladásig?

Szerdán Fuller Samutól A nagy vörös egyes 18.10-kor a Cinemaxon, fél tíz után meg ugyanitt Derek Jarman Caravaggiója.

Csütörtökön ezek után én már ugyan be nem kapcsolom a tévét, különben meg eddig is csak a vb-meccseket néztem.

Mert, tudják, az a baj ezekkel a filmekkel szerintem, hogy a többségük vagy atom közhely, amit ezerszer láttunk már a moziban, vagy úgy marhaság, ahogy csak van. No tv!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.