tévésmaci - Kutyák és plüssmadarak

  • .
  • 2011. február 10.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché repülőgépe leszállt, feltűnő volt a hőmérséklet-különbség, pedig ki sem tették a lábukat a kontinensről. Igaz, hogy november volt.
A légiutas-kísérők már időben figyelmeztették az utasokat, hogy ne vegyék fel a nagykabátjukat, vigyék inkább a karjukon. A tranzit, a vám, az útlevél-ellenőrzés (jócskán Schengen előtt járunk az időben) még simán ment. A csomagjaikkal sem kellett vesződni, elővigyázatosságból mindig csak kézi poggyásszal utaztak. A várócsarnokban is egyből kiszúrták a Mr. Sztupa, Mr. Troché feliratú rajzlappal integető fiatalembert, minden klappolt, a meglepetés akkor érte őket, amikor kiléptek a reptér csarnokából a levegőre - olyat addig még nem tapasztaltak. Mivel már a parkoló is eleve jó messzire volt, ráadásul a fogadásukra kirendelt süvölvény annak is a legtávolabbi csücskében tette le a némileg viseltesnek ható, ám sok színben pompázó FIAT 128-as Abarthját, szóval így bőségesen nyílott módjuk töltekezni a vadiúj élménnyel - a levegővel. Troché csak évekkel később tett kísérletet rá, hogy megpróbálja elmesélni. Az alábbiakban e próbálkozást kíséreljük meg rekonstruálni. "Olyan volt, mintha a minket körülvevő tágabb közeg egy végtelen terrárium lenne, aminek az alja fenyőágakkal van beterítve, s a levegő folyékony halmazállapotú, aminek a tetején, valahol, ahol az égnek kéne lennie, héjastul karikára szelt citrusfélék és ismeretlen, egzotikus gyümölcsök úszkálnak. Már késő este volt, de tényleg nem kellett felvenni a kabátot, s csak haladtunk előre ebben a bódító, sűrű légben, kipufogószagnak kellett volna lennie, de még csak hasonlót sem éreztünk." Menjünk inkább tévézni, nem? Ott biztos nem érnek ilyen meglepetések.

Pénteken (11-én, 15.40-kor, az HBO-n) megkezdjük a felkészülést karácsonyra, Dickens Karácsonyi énekének legutolsó (méltatlanul alulértékelt) adaptációjával, amiben az az érdekes, hogy a moziban IMAX-ben meg 3D-ben meg minden ilyen huncutságban nyomták, és akkor hogy mutat a tévében. Ha a technikai hátrányok dacára is jó, csak le kellett jönnie valaminek Dickensből is.

Szombaton este megint együtt énekelünk, kedves nézőim! Sőt kezdjük már most: bárábárábá... Fél nyolckor a Dunán Egy férfi és egy nő, Claude Lelouch grandiózus giccse Francis Lai imént idézett slágerével, és akkor újra: bárá-bárá-bá! Simán vége is lesz, mire a South Park moziverziója (Nagyobb, hosszabb és vágatlan) elkezdődik a Filmmúzeumon (22.35) - ha jól emlékszem, van valami kavarás a szinkron körül, biztos ez az igazi és az egyedül hiteles. De még egy óráig sem kell kibírni, mert 23.30-kor evickélhetünk vissza a Dunára, ahol a különösen eredeti című Kis Moszkva című 2008-as lengyel film veszi kezdetét. Fogadjunk, hogy lesz benne bűnözés!

Vasárnap elszakadunk a bűn forró és izgalmas világától, s lelki csipkésségünk szinten tartása végett megtekintjük az Emma című Jane Austen-adaptációt este negyed tízkor a Dunán, de ha háromnegyed óra múlva már nagyon hiányzik a bűnözés, nyomjunk egy fess oxigénmaszkot a pofánkra, és zúzzunk a Filmmúzeumra, mert kezdődik a Kék bársony.

Hétfőn testvérlapunk, a Kutyák és Lovak mutatkozik be este fél tízkor a ViaSat3-on (Sztárom a párom), és éjjeli háromnegyed egytől megcsodálhatjuk a bikiniben táncoló Domján Editet az Oldás és kötés kockáin.

Kedden a Cinemaxon 23.40-kor Pár dollárral többért, rendezte Káel Csaba. Ja, bocs, nem, Sergio Leone! Minden érintettől és Szalai Annamáriától is elnézést kérek. Én persze, amilyen majom (spanyolul: mahom) vagyok, már kilenctől megnéztem a Filmmúzeumon a Szereti ön Brahmsot?; Anatole Litvak miután lerendezte a magyar forradalmat, rögtön rátért a szerelemre. Hogy milyen igaza volt, arról a legendavilág leghíresebb filmkritikája szól (a helyes megfejtők évszaknak megfelelő italt nyernek: zöld Tetley). Utána innen indul A vágy villamosa. Volt az RTL Klubon negyed tízkor Casino is, de kinek van annyi tévéje, hogy ezt mind nézze? Még az az egy is sok.

Szerdán műsorszünet.

Csütörtökön az ismétlése.

Csak óvatosan tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.