tévésmaci - Lexebb állat a tapír

  • .
  • 2010. április 22.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché az első tavaszi napsütést meglátta, épp vidéken robogott a gőzparipa. Vitte, vitte hőseinket egy távoli kis faluba, ami még a szomszéd falutól is nagyon messzire esett, de annyira, hogy át is kellett szállni, konkrétan egy nagy fánál, ami látszólag a mező közepén helyezkedett el, s tagadhatatlanul kétfelé ágazott alatta az út, már ha azt a kétszer két vaskosabb keréknyomot útnak lehetett nevezni.
Márpedig lehetett, hisz' az egyik volt a Bezzegi út, másik meg a Szigeti út. A kocsis (mondhatnánk inkább szekeresnek: Csiccse Zsebő, amúgy) mindennap, ha fújt, ha sütött, kiment a fához (szederfa volt, ezen nincs mit csodálkozni) hatra este, s a másik szekérről átszálltak a távoli faluba tartók, a szomszéd falusiak meg fönnmaradtak a vasútállomásról érkező, s a fától kisvártatva továbbhajtó kocsin, megvárva türelmesen, míg Kishonti (a másik kocsis) felkiáltott, hogy: nyeee! - s a gyeplővel meglegyintette a lovak hátát. Mire nekizökkent a két sárga. Télen olykor még az ostorával is a levegőbe suhintott, de inkább csak a hideg ellen. Csakhogy Sztupa és Troché még elég messze voltak az efféle úti nehézségektől, vidáman szaladt velük a kis csühös, úgy becsülték, hogy vagy másfél órányi út hátravan még nekik. Nekünk viszont azonnal el kell menni tévézni, mert a késedelemért nyilván bírságot kell fizetni. Főhatóságit.

Pénteken (23-án) este, 22.20-kor az m2 egy török filmművel keresi a kedvünket, ahogy elnézem, már a címe hallatára megoldotta a bugyellárisát az Eurimage: Takva - az istenfélő Muharrem. Van egy tippem, miszerint távoli és egzotikus helyen járunk, és lassan beszűrődik az európai civilizáció, minek hatására a hősök rövid tétovázás után csendben szintetizálni kezdenek (lásd még: fotoszintézis). Szünet: megyek és ellenőrzöm a feltevésemet az imdb-n. No, nyertem-e? Na, egy sörbe!

Szombaton gyereknap! Az m1-en 22.40-kor kezdődő Szökésben című 2005-ös ügydarabot egy bizonyos Jegor Koncsalovszkij rendezte. A 0.30-kor a Filmműzlin startoló Hidegtálat pedig jól tudjuk, hogy Bertrand Blier (a papa kétségkívül nagy arc volt, önök tán Javerként emlékeznek rá, én persze haverként). Nem fogják elhinni, a Pobeg a (harrison) fordulatos amerikai kergetőzés ruszki remake-je, ilyen nincs, de mennyire igazuk van (nekem is lenne mindjárt pár tippem, hogy miből kéne orosz remake vagy magyar).

Vasárnap serdületlen lelkületű és arculatú rajongóknak a Harcosok klubja 0.40-kor a tv2-n, de a retró csávók már 23.05-kor megnézhetik az MGM-en Marlon Brandóval és Anna Magnanival az Orfeusz alászállt. Mondd, te kit választanál, a bőrt vagy a Kígyóbőrt?

Hétfőn a művelt világ megünnepli Denzel Washington születésnapját vagy barmicvóját, magyar részről a tv2 és az RTL Klub visz koszorút, előbbi 11.20-kor belekezd a Kiálts szabadságért! című erősen dél-afrikai tárgyú brosúra vetítésébe, melyben Steve Bikót adja tán hősünk, utóbbi pedig 14.10-kor hozza az Antwone Fisher története című agitkát, amit immár nem csak színészi, de rendezői munkájával segít nevezett.

Kedden a hét második, s egyben uccsó nézhető darabja, a Nápoly aranya este kilenckor a Filmműzeón. Tudják, mi Nápoly aranya? Szerintem a pizza. Rokonaim szerint az öböl. Üzletfeleim szerint a szeméthegyek a Piazza Garibaldin. Öreganyám egyenesen San Gennaro kincsére esküszik. A szerkesztőség vasutas tagjai viszont a Circumvesuvianára (Ferrovia e Funivia). Ámde Vittorio de Sica - Sophia Loren, Silvana Mangano, Eduardo De Filippo és Paolo Stoppa hadrendbe állításával - másról beszél öt epizódból szerkesztett felszólalásában: valami speciális szeretetreméltóságról, ami nyilván a sós levegőtől jön a helyieknek, és senki másnak nincsen is ilyenje (hittük addig, míg a csehek, majd az angolok nem kezdtek hasonló filmeket fabrikálni hollywoodi fűszerezésben).

Szerdán nem tévézünk.

Csütörtökön lesz az m2-n 23.20-kor egy 1929-es, vagyis nyolcvanegy éves angol krimi, a Zsarolás. Mit gondolnak, ki rendezte? Ne is válaszoljanak, én is tudom. Az igazi férfiak soha nem tévéznek.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.