tévésmaci - Sül a napon süldögél, patak partján pipik

  • .
  • 2008. április 24.

Trafik

Smaci befordult a sarkon, nem akármilyen sarok volt ez, öcsém, a Cityben. És nem akármilyen smaci (persze, tévé), szorosan testhez simuló fekete dresszt viselt meg valami ugyanolyan színű harisnyanadrág-szerű harisnya- vagy cicanadrágot.

Smaci befordult a sarkon, nem akármilyen sarok volt ez, öcsém, a Cityben. És nem akármilyen smaci (persze, tévé), szorosan testhez simuló fekete dresszt viselt meg valami ugyanolyan színű harisnyanadrág-szerű harisnya- vagy cicanadrágot. Fején sötétszürke (majdnem fekete) sísapka, még feltűrve a buksija búbjára. A legnehezebb volt könnyű, párducléptű fekete cipőt keríteni, olyat, ami kényelmes is, nem egész új, de nem is túl kitaposott, végül talált a spájzban egy háromhasábos Enkidut. Befordult tehát, egy másodpercre megállt, a Bank of England üvegfalának tükörében vetett egy pillantást magára, annyit mondott, "menedzser!", aztán helyesbíteni kellett magát az angol nyelvterület miatt, manager. Eldobta a kezében lévő fish and chips-es staniclit, csak úgy a járdára, és lendületes mozdulattal belökte a pénzintézet ajtaját. Nem volt egészen tisztában vele, hogy ilyenkor mit illik mondani, a bondzsornó és az "Any of you fucking pricks move, and I'll execute every motherfucking last one of ya! ...and I'll execute everyone of you motherfuckers!" között hezitált, egyik sem volt túl helyénvaló, mindenesetre lehúzta a sísapkát az arculatára. Amikor elkezdődött a tévéműsor.

Pénteken (25-én) azonban nem kell semmit megnézni, ami voltaképpen az egész hétre is elmondható lenne, csakhogy akkor végig kéne mesélnem, mi történt a Cityben, azt meg röstellem.

Szombaton ezért feladok két ismétlést: 16.50-kor a Filmmúzeumon a Panelsztori, vélhetően rögtön utána (18.30-kor) 'szi szonáta. A Chytilová-film kapcsán azon alapos gyanúmat osztanám meg magukkal, miszerint a cseh újhullám azért nem lett maradandó része a filmtörténetnek, hanem csak egy átlapozható epizód, mert nem film volt, csak vászonra vitt irodalom - a celluloidhoz mint matériához nem adott semmit, csak mesélt (tán igaz se volt).

Vasárnapra biztos illene ajánlani a Hálózat című filmet este fél kilenckor az MGM-en, vagy a tv2-n 23.20-kor az Amerikai szépséget, de szerintem menjenek inkább le a térre, verekedni.

Hétfőn a kirántott hús helyett a magamfajta (el ne higgyék má') inkább 12.10-kor a tv2-n nyomott 1983-as Bertrand Blier-marhaságot választja, gondolom, Depardieu-vel a főszerepben (A haverom nője - nagy napjaim lesznek ebből a szempontból, meglátják). Utána csak éjfélkor találkozunk, Chris Normannel és a Smokie együttessel - teszem fel. Az m1-en 23.45-kor (kettő-három-négy-öt, persze, csak a számat figyeljék, a számot) egy elég jó cím, Jennerwein - A tiroli vadorzó, német kosztümös dráma 2003-ból. 0.50-kor a tv2-n nem akármi lesz, Ermanno Olmi, mondjuk A facipő fája rendezője vezet elő valami Dal a bordélyházból című izét, anyám, 2003-ban (!) Bud Spencerrel a főszerepben.

Kedden azonban kiderül, hogy valamije lehet ennek a derék Ermannónak (vagy születésnapja, vagy meghalt), mert a Zone Europa 16.15-kor leadja az Éljen soká az úrnő! c. mutatványát. Találós kérdés, fennmaradok-e éjjel 2.40-ig, hogy a tv2-n megnézzem Gothár Péter Passzport című művét? És maguk?

Szerdán ellenberger a Testvéred feleségével lesz dolgom éjjel fél tizenegykor az m2-n (megmondtam). De csak azért, mert délután kiderült, nincs más választásom: Fantozzi tovább tűr - no, az vagyok én. A Filmmúzeumon megyek 16.45-kor.

Csütörtökön akár cipóra is tévézhetnénk a buránkat, csak éppenséggel meszet pont nem ettünk, valahonnan került "málác". Az m1-en 20.05-kor a csinos Hugh Grant jópofáskodik Az angol, aki dombra ment fel, de hegyről jött le című 1995-ös rémálomban. S utána ugyanott rögtön Sophie választása (22.00). Május 1-jére való tekintettel az RTL Klub már reggel fél tíz előtt öt perccel elkezdi a Monte Cristo grófjának 1955-ös kiszerelését Jean Marais-val. Hacsak nem Agatha Christie-adaptáció a Gyilkosság három felvonásban 12.45-kor ugyanitt - Peter Ustinovtól, gondolom. Este Csocsó a Dunán, fél nyolckor. A románok pont utána jönnek a Dunán, jó lesz vigyázni: a Hogyan éltem túl a világvégét? Egy 2006-os nekiveselkedés.

Szerintem tévézzenek inkább a románok.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.