tévésmaci - Sül a napon süldögél, patak partján pipik

  • .
  • 2008. április 24.

Trafik

Smaci befordult a sarkon, nem akármilyen sarok volt ez, öcsém, a Cityben. És nem akármilyen smaci (persze, tévé), szorosan testhez simuló fekete dresszt viselt meg valami ugyanolyan színű harisnyanadrág-szerű harisnya- vagy cicanadrágot.

Smaci befordult a sarkon, nem akármilyen sarok volt ez, öcsém, a Cityben. És nem akármilyen smaci (persze, tévé), szorosan testhez simuló fekete dresszt viselt meg valami ugyanolyan színű harisnyanadrág-szerű harisnya- vagy cicanadrágot. Fején sötétszürke (majdnem fekete) sísapka, még feltűrve a buksija búbjára. A legnehezebb volt könnyű, párducléptű fekete cipőt keríteni, olyat, ami kényelmes is, nem egész új, de nem is túl kitaposott, végül talált a spájzban egy háromhasábos Enkidut. Befordult tehát, egy másodpercre megállt, a Bank of England üvegfalának tükörében vetett egy pillantást magára, annyit mondott, "menedzser!", aztán helyesbíteni kellett magát az angol nyelvterület miatt, manager. Eldobta a kezében lévő fish and chips-es staniclit, csak úgy a járdára, és lendületes mozdulattal belökte a pénzintézet ajtaját. Nem volt egészen tisztában vele, hogy ilyenkor mit illik mondani, a bondzsornó és az "Any of you fucking pricks move, and I'll execute every motherfucking last one of ya! ...and I'll execute everyone of you motherfuckers!" között hezitált, egyik sem volt túl helyénvaló, mindenesetre lehúzta a sísapkát az arculatára. Amikor elkezdődött a tévéműsor.

Pénteken (25-én) azonban nem kell semmit megnézni, ami voltaképpen az egész hétre is elmondható lenne, csakhogy akkor végig kéne mesélnem, mi történt a Cityben, azt meg röstellem.

Szombaton ezért feladok két ismétlést: 16.50-kor a Filmmúzeumon a Panelsztori, vélhetően rögtön utána (18.30-kor) 'szi szonáta. A Chytilová-film kapcsán azon alapos gyanúmat osztanám meg magukkal, miszerint a cseh újhullám azért nem lett maradandó része a filmtörténetnek, hanem csak egy átlapozható epizód, mert nem film volt, csak vászonra vitt irodalom - a celluloidhoz mint matériához nem adott semmit, csak mesélt (tán igaz se volt).

Vasárnapra biztos illene ajánlani a Hálózat című filmet este fél kilenckor az MGM-en, vagy a tv2-n 23.20-kor az Amerikai szépséget, de szerintem menjenek inkább le a térre, verekedni.

Hétfőn a kirántott hús helyett a magamfajta (el ne higgyék má') inkább 12.10-kor a tv2-n nyomott 1983-as Bertrand Blier-marhaságot választja, gondolom, Depardieu-vel a főszerepben (A haverom nője - nagy napjaim lesznek ebből a szempontból, meglátják). Utána csak éjfélkor találkozunk, Chris Normannel és a Smokie együttessel - teszem fel. Az m1-en 23.45-kor (kettő-három-négy-öt, persze, csak a számat figyeljék, a számot) egy elég jó cím, Jennerwein - A tiroli vadorzó, német kosztümös dráma 2003-ból. 0.50-kor a tv2-n nem akármi lesz, Ermanno Olmi, mondjuk A facipő fája rendezője vezet elő valami Dal a bordélyházból című izét, anyám, 2003-ban (!) Bud Spencerrel a főszerepben.

Kedden azonban kiderül, hogy valamije lehet ennek a derék Ermannónak (vagy születésnapja, vagy meghalt), mert a Zone Europa 16.15-kor leadja az Éljen soká az úrnő! c. mutatványát. Találós kérdés, fennmaradok-e éjjel 2.40-ig, hogy a tv2-n megnézzem Gothár Péter Passzport című művét? És maguk?

Szerdán ellenberger a Testvéred feleségével lesz dolgom éjjel fél tizenegykor az m2-n (megmondtam). De csak azért, mert délután kiderült, nincs más választásom: Fantozzi tovább tűr - no, az vagyok én. A Filmmúzeumon megyek 16.45-kor.

Csütörtökön akár cipóra is tévézhetnénk a buránkat, csak éppenséggel meszet pont nem ettünk, valahonnan került "málác". Az m1-en 20.05-kor a csinos Hugh Grant jópofáskodik Az angol, aki dombra ment fel, de hegyről jött le című 1995-ös rémálomban. S utána ugyanott rögtön Sophie választása (22.00). Május 1-jére való tekintettel az RTL Klub már reggel fél tíz előtt öt perccel elkezdi a Monte Cristo grófjának 1955-ös kiszerelését Jean Marais-val. Hacsak nem Agatha Christie-adaptáció a Gyilkosság három felvonásban 12.45-kor ugyanitt - Peter Ustinovtól, gondolom. Este Csocsó a Dunán, fél nyolckor. A románok pont utána jönnek a Dunán, jó lesz vigyázni: a Hogyan éltem túl a világvégét? Egy 2006-os nekiveselkedés.

Szerintem tévézzenek inkább a románok.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.