tévésmaci - Sült, gesztenyét vegyenek!

  • .
  • 2008. november 27.

Trafik

Miután a Gonnermann családhoz beadták szervizbe a kamerájukat, mászkáltak egy kicsit a városban. - Totál olyan, mint San Francisco utcáin...
- morogta, mintha csak magának Sztupa. - Hát, tényleg elég meredek - fújt Troché. Az egykori uszodából átalakított sörgyárban megkóstolták a helyi világost, ízlett. A lebegővasútra végül a Werther Brückénél szálltak fel, az állomáson ausztrál fiatalok Vinest bömböltettek egy épületmagnóból (Highly Evolved). Hosszan siklottak a folyó fölött. Ez irtó vagány, gondolta Troché. A múlt század húszas éveinek elején épült stadion láttán pedig Sztupának akadt el a lélegzete. - Innen már nincs messze - nézett körül Troché. - Biztos, hogy ma van? - Szeptember utolsó vasárnapja van, nem? És valóban, néhány perc múlva beúszott alájuk a bolhapiacon tolongó tömeg. A következő megállónál leszálltak. Mi pedig elmentünk tévézni.

Pénteken (28-án) hajnalban kelünk, miszerint 04.05-kor. Bár a film címe Az asszony és az ördög, az isteni Garbo játssza a főszerepet (TCM). A kazuáromat hagyom aludni délutánig, mert 16.25-kor kezdődik a Cinemaxon az American Graffiti. Kapaszkodjanak, mert elárulom, hogy milyen címmel forgalmazták anno a mi hazánkban: A rock nagy évtizede. Milyen? Úgy 1980-81 táján vezették elő a kiskörúti Filmmúzeumban, amikor épp kezdte szárnyait bontogatni a Hungária (a kettőnek persze nincs sok köze - főszerepben a Háromlábú Ricsi). Apropó, duda, 23.10-kor a Dunán A szavak titkos élete c. spanyol filmben a szerelmespár a hullámokat számolja egy olajfúró toronyba zárva. Biztos nem tudnak sakkozni. Ezek után már semmi ébren maradni 03.35-ig, amikor a Zone Europán megnézhetjük Lautrecet, oldalán Elsa Zylbersteinnel, akit valószínűleg arra képeztek ki a filmfőiskolán, hogy fémusz festők mellékalakjaként domborítson (Van Goghgal kezdte 91-ben, aztán jött Lautrec 98-ban és végül Modigliani 2004-ben).

Szombaton belázad a vombatom, és nem hajlandó velem 13.00-kor megnézni a filmmúzeumos csatornán a Szerelmes biciklistákat (1965). Én sem leszek hajlandó magammal. Délután öttől hétig csendes pihenő, viszont este 20.05-kor a Dunán 80 huszár. Biztos megint születésnapja van Sára Sándornak. 21.35-től a Cinemaxon nézzék meg A Thomas Crown ügyet, vagy inkább ne nézzék meg. Aki be akar nálam vágódni, az csak 23.00-kor kapcsolja be a tévét, amikor az Alice a városokban kezdődik az m2-n, anyám, add el a házat: New York, Amszterdam és Wuppertal. Vendégem két sörre, aki megmondja, melyik város ezek közül az én kedvencem, a harmadikért pedig azt kell megmondani, hogy Wenders melyik filmjében játszik még együtt Rüdiger Vogler és Yella Rottländer.

Vasárnap a kiscsákeszek kelnek korán, mert 05.35-kor kezdődik a Dunán az Aranykezű Mária c. szovjet mesefilm (1960). Aztán egész nap nyugi van. Este 23.00-kor viszont Michael Douglas lesz Kalifornia királya a tv2-n, a Viasat3-on pedig 23.05-től Kevin Costner a Farkasokkal táncoló. Az HBO-csatornákon ellenben skandináv versenyt rendeznek: az HBO Comedyn 22.45-től egy norvég vígjáték 18 éven felülieknek, Hideg lábak címmel (húzz fel másik cipőt vagy zoknit, gyorsan, úgy készülődj), az HBO2-n pedig 03.00-kor egy dán vígjáték, szintén csak nagykorúaknak, heti hülyénk, a Hasis pasi.

Hétfőn 20.00-kor a Filmműzlin 2 x 2 néha 5, zenés magyar tévedés (szeretnék számtani) 1954-ből. A Zone Europán 21.35-től Elvis és Marilyn, jaj, egy hasonmásversenyen találkozik egymással a fiú és a lány, lehidalok, olasz filmdráma 1998-ból. Mindennek megkoronázásaképpen 22.40-kor a Dunán Godard Az ördöggel cimborál, 1968-ban.

Kedden 20.00-tól a Dunán Aranysárkány (1966), 21.35-től a Filmmuszklin Cassavetes: Arcok (1968).

Szerdán adásszünet.

Csütörtökön megcukrozom a sütőtököm, hovatovább az is lehet, hogy karamellizálom. S mivel a sorozatok nem kis barátai vagyunk, nem hagyhatjuk említetlenül, hogy a Viasat3-on 15.20-kor kerül (sokadik alkalommal, ismét) adásba a Szívek szállodája azon epizódja, melyben A csajokat lelövik, ugye? Szerintem a tévénézőket is. Szerintem ne tévézzenek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.