tévésmaci - Sült, gesztenyét vegyenek!

  • .
  • 2008. november 27.

Trafik

Miután a Gonnermann családhoz beadták szervizbe a kamerájukat, mászkáltak egy kicsit a városban. - Totál olyan, mint San Francisco utcáin...
- morogta, mintha csak magának Sztupa. - Hát, tényleg elég meredek - fújt Troché. Az egykori uszodából átalakított sörgyárban megkóstolták a helyi világost, ízlett. A lebegővasútra végül a Werther Brückénél szálltak fel, az állomáson ausztrál fiatalok Vinest bömböltettek egy épületmagnóból (Highly Evolved). Hosszan siklottak a folyó fölött. Ez irtó vagány, gondolta Troché. A múlt század húszas éveinek elején épült stadion láttán pedig Sztupának akadt el a lélegzete. - Innen már nincs messze - nézett körül Troché. - Biztos, hogy ma van? - Szeptember utolsó vasárnapja van, nem? És valóban, néhány perc múlva beúszott alájuk a bolhapiacon tolongó tömeg. A következő megállónál leszálltak. Mi pedig elmentünk tévézni.

Pénteken (28-án) hajnalban kelünk, miszerint 04.05-kor. Bár a film címe Az asszony és az ördög, az isteni Garbo játssza a főszerepet (TCM). A kazuáromat hagyom aludni délutánig, mert 16.25-kor kezdődik a Cinemaxon az American Graffiti. Kapaszkodjanak, mert elárulom, hogy milyen címmel forgalmazták anno a mi hazánkban: A rock nagy évtizede. Milyen? Úgy 1980-81 táján vezették elő a kiskörúti Filmmúzeumban, amikor épp kezdte szárnyait bontogatni a Hungária (a kettőnek persze nincs sok köze - főszerepben a Háromlábú Ricsi). Apropó, duda, 23.10-kor a Dunán A szavak titkos élete c. spanyol filmben a szerelmespár a hullámokat számolja egy olajfúró toronyba zárva. Biztos nem tudnak sakkozni. Ezek után már semmi ébren maradni 03.35-ig, amikor a Zone Europán megnézhetjük Lautrecet, oldalán Elsa Zylbersteinnel, akit valószínűleg arra képeztek ki a filmfőiskolán, hogy fémusz festők mellékalakjaként domborítson (Van Goghgal kezdte 91-ben, aztán jött Lautrec 98-ban és végül Modigliani 2004-ben).

Szombaton belázad a vombatom, és nem hajlandó velem 13.00-kor megnézni a filmmúzeumos csatornán a Szerelmes biciklistákat (1965). Én sem leszek hajlandó magammal. Délután öttől hétig csendes pihenő, viszont este 20.05-kor a Dunán 80 huszár. Biztos megint születésnapja van Sára Sándornak. 21.35-től a Cinemaxon nézzék meg A Thomas Crown ügyet, vagy inkább ne nézzék meg. Aki be akar nálam vágódni, az csak 23.00-kor kapcsolja be a tévét, amikor az Alice a városokban kezdődik az m2-n, anyám, add el a házat: New York, Amszterdam és Wuppertal. Vendégem két sörre, aki megmondja, melyik város ezek közül az én kedvencem, a harmadikért pedig azt kell megmondani, hogy Wenders melyik filmjében játszik még együtt Rüdiger Vogler és Yella Rottländer.

Vasárnap a kiscsákeszek kelnek korán, mert 05.35-kor kezdődik a Dunán az Aranykezű Mária c. szovjet mesefilm (1960). Aztán egész nap nyugi van. Este 23.00-kor viszont Michael Douglas lesz Kalifornia királya a tv2-n, a Viasat3-on pedig 23.05-től Kevin Costner a Farkasokkal táncoló. Az HBO-csatornákon ellenben skandináv versenyt rendeznek: az HBO Comedyn 22.45-től egy norvég vígjáték 18 éven felülieknek, Hideg lábak címmel (húzz fel másik cipőt vagy zoknit, gyorsan, úgy készülődj), az HBO2-n pedig 03.00-kor egy dán vígjáték, szintén csak nagykorúaknak, heti hülyénk, a Hasis pasi.

Hétfőn 20.00-kor a Filmműzlin 2 x 2 néha 5, zenés magyar tévedés (szeretnék számtani) 1954-ből. A Zone Europán 21.35-től Elvis és Marilyn, jaj, egy hasonmásversenyen találkozik egymással a fiú és a lány, lehidalok, olasz filmdráma 1998-ból. Mindennek megkoronázásaképpen 22.40-kor a Dunán Godard Az ördöggel cimborál, 1968-ban.

Kedden 20.00-tól a Dunán Aranysárkány (1966), 21.35-től a Filmmuszklin Cassavetes: Arcok (1968).

Szerdán adásszünet.

Csütörtökön megcukrozom a sütőtököm, hovatovább az is lehet, hogy karamellizálom. S mivel a sorozatok nem kis barátai vagyunk, nem hagyhatjuk említetlenül, hogy a Viasat3-on 15.20-kor kerül (sokadik alkalommal, ismét) adásba a Szívek szállodája azon epizódja, melyben A csajokat lelövik, ugye? Szerintem a tévénézőket is. Szerintem ne tévézzenek.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.