Buksi: Bugsy

  • - kerényi -
  • 1996. június 13.

Tranzit

- kerényi -

Bugsy

1097 Gubacsi út 6.

Nyitva: szerda-szombat: 17-02

Telefon (asztalfoglalás): 216-4682

A szocializmus gyöngyszemei közül az egyik legszebb az a rendelet volt, miszerint - miközben Csongrádban tsz-melléküzemágak szakosodtak a Cannabis-termesztésre - a kocsmákban reggel kilenc előtt nem mérhettek szeszt. Mindez a nyolcvanas években történt, és persze cseppet sem tette hasonlatossá az országot az alkohol-prohibíció filmeken látott Amerikájához. Kávéba bújtattuk a konyakokat, előző este vásárolt vázákon csillant meg a hajnali nap, akkoriban is beálltunk részegen a gép mellé. Sőt, ha jól emlékszem, volt egy olyan időszak is, amikor rövidet nem árultak félliteres kiszerelésnél kisebben, sok bizonytalan családi béke roppant meg végleg akkortájt, mert fél litertől már kiszámíthatatlanná vált a mama. Nem volt egy különösebben átélt rendelet, akkoriban talán csak az előprivatizációs törvényt akarták nagyon, kis stiklikre, túlélésre szocializált ez is, ahogy a kalandozások kora óta minden ebben az országban. Amerika, az más. Ott a szesztilalom idején is izmosodott a civil szféra, húzóágazattá vált a szervezett bűnözés, kialakult az olasz középosztály, új hősök születtek.

Nem a posztkommunizmus, hanem a hollywoodi retrovírus rághatta a Bugsy létrehozóit is, akik ritka érzékkel nem a Belvárosba, hanem a ferencvárosi indusztriális dzsungelbe telepítették mulatójukat. Három hete nyílt meg a hely, ott, ahol már a felszámolóbiztos sem jár, a Gubacsi úton. Sínek, sötét gyártelepek, elkóborolt kocsmák, kilométerenként ugró házszámozás, a Boráros téren találkozó párhuzamosok között egy tábla: Bugsy 1930 - egy lokál a tiltott évekből.

A kapuban valódi gyári portás igazít útba, szükség is van rá, mert igazi, múlt századi ipartelepre érkezünk. Akkor még megadták a módját a szenvedésnek is, az egyik épületen féldisznót formázó stukkó, a falakon rászáradt marhabőgés, bent kampókon himbálódzó testek, a föld alatt vér csordogál: a Bugsy a Közvágóhíd egyik szegletében rejtőzködik. Elautókáznánk még egy darabig, hadd tomboljon a bogotai hernyó, de a parkolót őrző láncra vert pitbull dolgunkra figyelmeztet.

Szerda volt, a Boráros téren is feloldhatták a szesztilalmat, mert a Bugsyban két-három asztalnál ültek csupán. Nagy hely, rosszul viseli az ürességet, nyomasztó volt a személyzet létszámfölénye. Egy csomó fehér fiú, és mind jót akar. Ketten is megnyugtatóan vállamra tették a kezüket - nem fegyelmezőleg ugyan, inkább empatikusan, hisz kérdeztem tőlük éppen -, ami sem első osztályú étteremben, sem a Gubacsi úton nem szokás, s volt még egy-két megingásuk ezenkívül is, de belefért, hiszen Lukács fotóművész felől nem hallatszott a rugós kés jellegzetes kattanása.

Ahogy a pincérek, a konyha is ellentmondásosan teljesített. A trapper bélszín ugyan kiváló volt, de a másik két étel körete kissé erőtlenre sikeredett, nem is fedte pontosan az étlapon jelölt tényállást, de ahogy a pincérek, úgy a szakácsok sem követtek el semmi megbocsáthatatlant. Az árak közepesen borsosak, hatszáztól kétezerig a főételek, kétszáztól négyszázig a sörök, rövidek is négyszáz körül, de hát nem a műszak után leugró vágóhídi melósok számára nyílt meg a hely. A dizájn szolid, pasztell és márvány, akár ott és akkor is lehetne, szerencsére nem akar erről mindenáron meggyőzni. Nincsenek korhű relikviák, dobtáras géppisztolyok meg Al Capone-képek, kicsit tüchtig, de nem stílustalan.

Zenekar is van mindennap, innen az étteremben szokatlan (250 forintos) beugró, amit szerencsére nem kell a bejáratnál kiguberálni, hozzácsapják a számlához. A zenekarok mellett, ha beszélgetni nem is, jót enni mindenképp lehet, hely is van, táncolhatunk a nővel, foghatjuk izzadt hátát, bejelölhetjük rajta a két golyó helyét.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.