Józsefvárosi élménytúra - Mágnások, iparosok

  • - kovácsy -
  • 2009. május 14.

Tranzit

A célterületről hallva a lepusztulás, kilátástalanság, slum, gettó, mi több, a bűn fogalma környékéről társít képzeteket a közvélekedés, mi is úgy indulunk a városnéző sétára, hogy nagyon szociotúrára készülünk, hogy egyenlőtlenség, kirekesztés és hasonlók lesznek a kulcsszavak, az érzés pedig a borongás és az elborzadás.

A célterületről hallva a lepusztulás, kilátástalanság, slum, gettó, mi több, a bűn fogalma környékéről társít képzeteket a közvélekedés, mi is úgy indulunk a városnéző sétára, hogy nagyon szociotúrára készülünk, hogy egyenlőtlenség, kirekesztés és hasonlók lesznek a kulcsszavak, az érzés pedig a borongás és az elborzadás.

Aztán valami egészen mást kapunk, amint kiderül már az első gesztusoknál, rögtön azután, hogy szerény, ámde lelkes vezetőink szemrevételeznek bennünket a nemzeti múzeum lépcsőjénél, létszámot ellenőriznek, aztán az épület háta mögé terelik a csapatot. Miközben a Beyond Budapest Sightseeing kétszemélyes városnéző iroda egyik tagja Negrót oszt, a másik a cukorka keletkezéstörténetébe avatja be az ezúttal csupa belföldiből álló csoportot. Sörgyár, maláta, malátacukor, cukortörmelék - valahogy így néz ki a folyamat, amelynek egy Pietro Negro nevű cukrász a beteljesítője, ő keverte hozzá a gyanús alapanyagokhoz az ánizst, a mentolt és nem tudni, mit még: máig titkos a recept. Hogy jön ez ide? Itt egy praktikus szemléltetőeszköz lép működésbe: a ceruzáról letekert papírszalag egyfajta kronologikus arányjelző, egy pontján Buda visszavételének az időpontja jelenik meg, amely a sörfőzés kezdeteit is kijelöli. Lendületes az indítás, fényképeket is kapunk (majd ha ráismerünk a rajtuk látható épületrészletekre, kiáltanunk kell), de közben már túl vagyunk reformkoron és 48-on, sőt a kiegyezésen is. Ekkortól épült ki a Palota-negyed, sétánk első felének célpontja. Eközben az is kiderül, hogy kalauzaink vagy két éve pályázatot hirdettek, hogy józsefvárosi emlékeket, történeteket gyűjtsenek be, amelyekből a séta egy-egy pontján részleteket olvasnak föl.

Jogos az állítás, hogy élménytúráról van szó, nem idegenvezetésről: az adatok helyett szórakoztató történeteket hallunk, miközben a homlokzatok díszítéséről, fedett erkélyek árnyékában rejtőző freskókról is szó esik. És rögtön a Bródy Sándor utca elején ott van a Múzeum-kert kerítésébe foglalva egy kőtábla, jó derékmagasságban jelölve az 1838-as árvíz szintjét. Szemben az 1865-ben császári parancsra sebtében felépített képviselőházi épület egy valamikori kaszárnya helyén, amelyet állítólag egyetlen éjszaka alatt elbontottak a lelkes katonák. Itt van ma az Olasz Intézet. A Gschwindt-palota látványa kalandos történetet generál a likőr- majd/és élesztőgyáros famíliáról, melynek egy kísérletező kedvű tagja az életelixír elkészítésén dolgozott a ház alagsori műhelyében a család nagy szégyenére. Aztán mikor kísérleti eredményeivel előhozakodott volna, barátai holtan találták: vezetőink úgy tudják, hogy nem az általa kotyvasztott csodaszer, hanem szívroham végzett vele.

De most szívhez szóló szerelmi románc következik. A Festetics család egykori palotáját (jelenleg Andrássy Egyetem) nemcsak kívülről méregethetjük, hanem bebocsátást is nyerünk, elbóklászhatunk a szépen helyreállított termekben, majd szinte az egykori vásári történetmondók modorában, egyszavas nyomatékokkal kísért fényképek támogatásával adják elő változatlanul mosolygós vezetőink Tasziló gróf és a monacói herceg karjaiba kényszerített Mary Hamilton skót hercegnő szenvedelmes történetét: a happy endet csaknem megéljenezzük.

A Szentkirályi Móricról elnevezett utcán haladva a küzdelmes életű jeles jogász és úttörő homeopata kedélytelen esetét hallgathatjuk, melynek szereplője még Thaisz rendőrfőkapitány és egy prostituált. De mérleget vonni nincs idő, egy bérház udvarán, a belövések ütötte lyukak alatt máris 56-os történetek következnek, s ezzel sétánk fokozatosan gyorsuló időörvényben hánykolódó, öntörvényű élménnyé válik, igazi műélvezetté, amelynek egyként eleme a látvány és az információk zsongása, mely utóbbiak az egykoron itt élt Kármán Tódor kapcsán már a szuperszonikus repülés tárgyköréig terjednek.

A legjobbkor jön a Mikszáth téri pihenő, gyufaosztással egybekötve, itt állt ugyanis, ha jól értem, a piarista gimnázium helyén az Első Magyar Gyújtógyár, ahol Irinyi János találmányát, a biztonsági gyufát gyártották - nyomatékul mindenki kap egy skatulyával. Pár perc, majd Rónay György visszaemlékezéséből a kissé lekezelőnek tűnő "ez a vöcsök" kifejezés üti meg a fülünket, melyet állítólag az egyik Liebner használt Lőrinc pap téri bérpalotája kocsmáros-bérlőjére - védelméül amúgy, amikor a szemben lakó jezsuiták a kései italméréstől el akarták volna tántorítani.

A mágnásnegyedből távozva a Horváth Mihály téri kiváló cukrászda a pihenőhelyünk, ahol megkezdődik a felkészítésünk ennek a méltatlanul rossz hírű környéknek a befogadására. Derűsen értékelés-mentes a stílus, és továbbra is maradunk a történeti megközelítésnél - például ami az utcanevek eredetét, az itt élt német és szlovák iparosok foglalkozásait illeti. A valamikori városhatáron húzódó őr utcában Pais Antal kerékgyártó mester emléktáblája utal a jeles férfiúra, aki mozgásba hozta a szabadságharc idején Gábor Áron ágyúit. Az egykori rossz hírű Conti (ma Tolnai Lajos) utcánál, melynek névadója például olasz kőfaragó mester volt, a sarki köztéri szobor vezet át a következő programponthoz: behatolunk a József utcai, szobrászműtermeket rejtő művészházba, amely egy lelkes közösség rehabilitációs javaslatainak a tárgya a Roma Parlamentnek is helyet adó szomszédos, Tavaszmező utcai ingatlannal együtt. Itt, a lépcsőház félhomályában egy menynyezeti freskót szemlélünk meg. Mindkét épületet Seenger Béla kőfaragó és szobrász emeltette, aki még műhelyként használta a mai műtermeket - alighanem itt alkotta meg Eötvös József budai mellszobrát is. Sétánk kiemelkedő módon élményszerző záróakkordjaként pedig kézenfekvő asszociációval egy muzsikus cigány családot keresünk fel, akik rutinosan, de élénk természetességgel válaszolnak akadozó kérdéseinkre, és így mégiscsak eljutunk az ellentmondásos, küzdelmes jelenig.

www.beyondbudapest.hu

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.